Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centrum Jaworzna bez samochodów? Tak, ale jednak nie w tym roku!

Anna Zielonka
Co z testami planowanej organizacji ruchu w centrum Jaworzna, polegającej na odebraniu kierowcom możliwości przejazdu krótkim odcinkiem ulicy Grunwaldzkiej? Zmiana miała przecież nastąpić w czerwcu. Tak przynajmniej deklarowali urzędnicy. Testy jednak się nie rozpoczęły. Dlaczego?

- Przesunęliśmy wszystko w czasie - tłumaczy Tomasz Tosza z Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego w Jaworznie. - Do tematu uspokojenia ruchu wrócimy po przebudowie centrum przesiadkowego, którą planujemy w 2017 i 2018 roku -dodaje.

Przypomnijmy. W październiku ubiegłego roku pracownicy jaworznickiego magistratu poinformowali, że na kilkusetmetrowym odcinku ulicy Grunwaldzkiej, czyli jednej z głównych miejskich ulic, na odcinku od ronda WOŚP do skrzyżowania z ul. Mickiewicza, już niedługo będą mogły poruszać się jedynie autobusy, rowery, taksówki oraz służby ratownicze i miejskie. Pozostali kierowcy zostaną skierowani na alternatywne drogi (zmiany oznaczałyby, że aby przedostać się z jednej części centrum do drugiej, kierowcy będą musieli skręcać na Trasę Śródmiejską lub ulicę Rzemieślniczą). Magistrat tłumaczył, że chodzi o uspokojenie ruchu i oddanie centrum pieszym i rowerzystom. Powoływał się przy tym na przykłady z miast Zachodu, gdzie podobne przedsięwzięcia spodobały się mieszkańcom dużych metropolii. Tymczasem plany UM wywołały duże emocje u samych jaworznickich kierowców, którym zdaniem planowane zmiany utrudnią im życie. Na nową organizację ruchu nie zgadzała się także firma PA Nova, właścicielka galerii Galena.

- Dla nas to duże nieporozumienie, bowiem uważamy, że układ dróg w śródmieściu nie jest dostosowany do przerzucenia ruchu poza ścisłe centrum. Sama przejechałam się wąskimi uliczkami nad rynkiem. Jestem przekonana, że kierowcy po prostu zaczną omijać centrum - stwierdziła wtedy Ewa Bobkowksa, prezeska PA Nova.

Zdaniem urzędników, te trudności znikną po otwarciu budowanej właśnie Obwodnicy Północnej Jaworzna. A same zmiany na Grunwaldzkiej wprowadzą dopiero po przebudowie centrum przesiadkowego, właśnie na odcinku od ronda do ul. Mickiewicza. Powstanie tam tzw. Centrum Integracji Transportu. W miejscu obecnych wiat przystankowych pojawi się dworzec o nazwie Przystanek Jaworzno, składający się z dwóch niewielkich budowli - większych niż dotychczas wiat autobusowych. Powstaną tam kiosk, kawiarenka, toalety, punkt usługowy. Będzie też dodatkowa funkcja systemu dynamicznej informacji pasażerskiej o przesiadkach w miejscach docelowej podróży autobusów międzymiastowych. Plany przewidują też przebudowę parkingu samochodowego przed halą widowiskowo-sportową i budowę zadaszonego parkingu dla rowerów. Inwestycja może kosztować nawet 25 milionów złotych.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto