Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza Ząbkowice: takiego tunelu nie ma w całej Polsce. Został właśnie otwarty ZDJĘCIA

Piotr Sobierajski
Uroczyste otwarcie tunelu w Ząbkowicach
Uroczyste otwarcie tunelu w Ząbkowicach Piotr Sobierajski
We wtorek 19 lutego w Dąbrowie Górniczej - Ząbkowicach oficjalnie otwarty został nowy tunel, który połączył dworcowe perony oraz dwie części tej dzielnicy, oddzielone linią kolejową. To pierwszy taki obiekt w Polsce, z którego pod torami kolejowymi mogą korzystać rowerzyści. To jednocześnie początek zmian komunikacyjnych w tym miejscu, bowiem do końca września br. obok dworca powstanie również pierwsze w mieście centrum przesiadkowe.

Inwestycja zrealizowana została w ramach projektu„Przebudowa infrastruktury do obsługi podróżnych na stacjach i przystankach”To wspólne zadanie, realizowane od 2017 roku przez gminę Dąbrowa Górnicza i PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. w Częstochowie. Budowa kosztowała 6,7 mln zł netto, z czego 3,5 mln zł przeznaczyła na nią kolej, a 3,2 mln zł dołożyło miasto. Wykonawcą prac była firma Banimex.

Na uroczystym otwarciu zjawili się m.in. dąbrowski poseł na sejm Robert Warwas, prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak oraz Helmut Klabis, dyrektor częstochowskiego zakładu spółki PKP PLK. Jak przystało na inaugurację kolejowej inwestycji wszyscy przyjechali na dworzec w Ząbkowicach pociągami.

- Współpraca miasta i PKP PLK była wzorowa przy tej inwestycji. Prowadzimy z prezydentem miasta rozmowy na temat centrów przesiadkowych, natomiast przebudowa dworców kolejowych w Gołonogu i centrum Dąbrowy Górniczej wpisana jest na rządową listę projektów inwestycyjnych. Jako parlamentarzysta 1,5 roku temu interweniowałem w sprawie nieczynnego od 2011 roku budynku dworca w Ząbkowicach. Wiem, że trwały tu rozmowy z miastem, poszukiwane były możliwości jego zagospodarowania. To obiekt zabytkowy i musimy podjąć kolejne działania, by ten budynek przywrócić mieszkańcom. Na pewno wrócimy do tego tematu. Budynki dworcowe w Dąbrowie Górniczej są złą wizytówką miasta i musimy to wspólnie zmienić – mówił poseł Robert Warwas.

- Krok po kroku realizujemy w mieście inwestycje, mające podnieść jakość życia mieszkańców. Transport publiczny i mobilność mieszkańców to są te wyzwania, które sobie postawiliśmy. Cieszę się ze współpracy z posłem Robertem Warwasem i spółkami kolejowymi. To jest naprawdę wielka rzecz. Jestem z tego zadowolony. Dzisiejsza inwestycja może się wydawać mała. Tunel, przejście pod torami, ale dzięki temu tunelowi za kilka miesięcy rowerzyści z niego wyjadą i pojadą nowymi trasami bezpośrednio do stacji kolejowej w Gołonogu, do zakładów pracy w strefie ekonomicznej w Tucznawie. Wkrótce rozpocznie się tu także budowa centrum przesiadkowego. Kolejne zadania to centrum, Gołonóg. Wszystko po to, byśmy się sprawnie i bezpiecznie poruszali po mieście. To otwarcie pokazuje, że wspólnie możemy działać na rzecz miasta i mieszkańców. Liczę na więcej i wiem, że to wspólnie osiągniemy – podkreślił Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

- Przyznam się, że jeszcze dwa lata temu nie wiedziałem, że da się to zrealizować. Uzgadnialiśmy z miastem, jak to dobrze zrobić. Pojawiła się propozycja, by w tunelu zrobić ścieżkę rowerową pod torami. Dziś to się zmaterializowało i trzeba podkreślić, że jest to rozwiązanie pionierskie, nowatorskie, którego nie ma nigdzie indziej. Ta inwestycja uporządkowała też cały teren. Niedawno była ty szpecącą kładka, która nie zapewniała dogodnego przejścia osobom niepełnosprawnym, a teraz mamy nowoczesne przejście podziemne ze wszystkimi elementami niezbędnymi. Mamy windy, wjazd na perony. Mam nadzieję, że wkrótce pojawią się też wyświetlacze peronowe, które będą pokazywały czas odjazdów i przyjazdów pociągów. Ta inwestycja wcale nie była taka prosta, bowiem mamy tu sześć torów i cały czas jeździły tędy pociągi. Musieliśmy mieć czynne trzy tory, bo tędy jeździ ponad sto pociągów na dobę. Mieszkańcy poruszali się więc w trakcie inwestycji po placu budowy. Musieliśmy zrobić prowizoryczne dojazdy technologiczne dla samochodów z materiałami budowlanymi, a także tymczasowe dojścia na perony dla pasażerów – mówił Helmut Klabis, dyrektor częstochowskiego zakładu PKP PLK SA.

- Zdobyliśmy kolejne doświadczenie. Budowa tego przejścia faktycznie nie była łatwa, właśnie z racji ruchu pociągów i poruszania się pasażerów. Zderzyliśmy się również z trudnymi warunkami geologicznymi, zalegały piaski silnie nawodnione, do tego okres zimowy. Udało się jednak zbudować nowoczesny, funkcjonalny obiekt, służący i pasażerom, i mieszkańcom całej dzielnicy. Chciałbym też podziękować za dobrą współpracę przy budowie. Jesteśmy szczęśliwi, że mogliśmy przyczynić się do poprawy warunków życia mieszkańców dzielnicy i całego miasta - przyznał Dariusz Tokarczyk, dyrektor ds. technicznych w Banimeksie.

Stacja Dąbrowa Górnicza Ząbkowice została dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zniknęła stara, niefunkcjonalna kładka nad torami. Zamiast niej powstało wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące dwie strony dzielnicy Ząbkowice, od ul. Dworcowej do ul. gen. W. Sikorskiego i M. Dąbrowskiej.

Zadaszone przejście podziemne z pochylniami umożliwia dostęp osobom o ograniczonej mobilności. Pasażerowie na peronach 2 i 3 mają do dyspozycji windy. W przejściu i dojściach są ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostały umieszczone informacje w języku Braille’a. W przejściu wyznaczono specjalną ścieżkę dla rowerzystów. Dla zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych zamontowanych zostało 15 kamer, m.in. w windach, które rejestrują to, co dzieje się w przejściu i wokół niego. Przejście wyposażone zostało także w system informacji pasażerskiej, m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów.

Przy budowie obiektu zużytych zostało 1,5 tys. metrów sześciennych betonu, czyli tyle, ile pomieści 155 samochodów typu „gruszka” oraz około 160 tys. kg stali zbrojeniowej.

Już w 2014 roku PKP PLK SA odnowiły perony na stacji w Ząbkowicach. Obiekt zyskał wtedy nową nawierzchnię, wyposażony został w wiaty, ławki i tablice informacyjne. Zamontowane zostało również nowe oświetlenie i nagłośnienie.

Przy ulicy Dworcowej, w bezpośrednim sąsiedztwie ząbkowickiego dworca, powstanie do końca września br. centrum przesiadkowe wraz z przebudowanym tam układem komunikacyjnym. Przed budynkiem dworca pojawią się: podjazd i przystanki dla autobusów komunikacji miejskiej, miejsca postojowe dla podwożonych przez taksówki lub samochody prywatne pasażerów, zadaszone parkingi (stojaki) dla rowerów oraz 22 miejsca parkingowe dla samochodów osobowych. Inwestycja będzie kosztowała 3,5 mln zł. Wykonawcą tego przedsięwzięcia będzie Eurovia.

Do końca czerwca br. ząbkowicki dworzec zostanie natomiast połączony systemem ścieżek rowerowych z terenami inwestycyjnymi w Tucznawie oraz dworcem kolejowym w Gołonogu, gdzie również wkrótce powstanie kolejne centrum przesiadkowe. Cała długość ścieżek dla rowerzystów i pieszych wyniesie około 10 kilometrów, z czego prawie 4 kilometry będzie liczyć trasa do Tucznawy.

Trasa do Gołonoga prowadzić będzie ul. Armii Krajowej, do węzła nad trasą S1, dalej ul. św. Antoniego, Żeglarską koło Pogorii I i do dworca PKP w Gołonogu. Trasa do Tucznawy prowadzić będzie wzdłuż torów kolejowych od dworca PKP w Ząbkowicach, ul. Armii Krajowej, Szosową, Pasieka, do nowej drogi do terenów inwestycyjnych. Wykonawcą tych prac będzie Drogopol. Ta inwestycja będzie kosztowała 16 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto