Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Do Orzesza przyjechała wystawa z Centrum Nauki Kopernik [ZDJĘCIA] Jedynie tutaj zobaczymy Naukobus

Patryk Osadnik
Naukobus z Centrum Nauki Kopernik w SP nr 6 w Orzeszu
Naukobus z Centrum Nauki Kopernik w SP nr 6 w Orzeszu Patryk Osadnik
Do Szkoły Podstawowej nr 6 w Orzeszu przyjechał Naukobus z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Na miejscu można zobaczyć, a przede wszystkim poeksperymentować z 18 eksponatami, które do szkoły przywieźli edukatorzy z CNK. Wystawa pojawiła się w Orzeszu dzięki zaangażowaniu uczniów z Koła Młodego Odkrywcy "Ryzyk Fizyk".

Naukobus w Orzeszu

Naukobus to interaktywna wystawa, która powstała dzięki współpracy Centrum Nauki Kopernik oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Edukatorzy z CNK dysponują dwoma Naukobusami i w ciągu roku odwiedzają 140 miast w Polsce. Tym razem przyjechali do Orzesza i rozstawili swoją wystawę na sali gimnastycznej SP nr 6 im. Alfreda Szklarskiego.

Wystawę w Orzeszu otwarto w czwartek, 29 listopada o godz. 10. Tego dnia oraz w piątek będzie ona cały czas dostępna dla uczniów orzeskich szkół. Urząd Miasta w Orzeszu przygotował transport dla uczniów wszystkich szkół w mieście, żeby mogli oni skorzystać z interaktywnych atrakcji, które wystawiono na sali gimnastycznej SP nr 6.

Wystawa jest ogólnodostępna dla zwiedzających jedynie w czwartek, 29 listopada w godz. 15-18.

Naukobus spośród wszystkich gmin w powiecie mikołowskim odwiedzi tylko Orzesze.

- W szkołach większość zajęć polega na tym, że siedzi się przy biurku, kiedy ktoś inny rozwiązuje na tablicy zadania, a nawet jeśli nauczyciel chciał przeprowadzić jakiś eksperyment, to zwykle brakuje na niego czasu - zauważa Kamil Wachol, edukator z CNK, którzy przyjechał razem z Naukousem do Orzesza. - Wychodzimy z założenia, że niektóre rzeczy jest łatwiej zrozumieć poprzez eksperymenty, a najlepiej takie, prowadzone w formie zabawy. Oczywiście, że można zrzucić z pewnej wysokości kilka piłek i zaobserwować, że spadły. Ale można też zastanowić się, dlaczego tak się stało i zadać sobie pytanie, dlaczego jedna z nich spadła szybciej, a druga wolniej? Na takie pytania staramy się tutaj odpowiadać - tłumaczy naukowiec.

Centrum Nauki Kopernik przekazało SP nr 6 w Orzeszu manekina, przy pomocy którego uczniowie będą mogli uczyć się wewnętrznej budowy ludzkiego ciała.

Co przywiózł ze sobą Naukobus?

- Na miejscu mamy 18 eksponatów. Najciekawsza rzecz to chyba kula plazmowa, przy pomocy której można się trochę pobawić prądem, zapalić żarówkę przewodząc elektryczność przy pomocy własnego ciała, czy delikatnie kopnąć prądem kolegę albo koleżankę - opowiada Kamil Wachol.

Na wystawie znalazło się wiele zabawek fizycznych, dzięki którym można np. dowiedzieć się dlaczego Pitagoras miał rację, tworząc swoje słynne twierdzenie na temat długości boków w trójkącie prostokątnym. Naukobus przywiózł ze sobą także model człowieka, na podstawie którego możemy poznać własne organy, okulary obracające do góry nogami naszą perspektywę, łamigłówki i wiele innych eksponatów, na których możemy także sprawdzić swój słuch lub pamięć.

- Wczoraj pomagaliśmy rozkładać wystawę i było naprawdę niesamowicie. Już tak naprawdę wszystko zobaczyłem, ale nie zaszkodzi dzisiaj zwiedzić tego jeszcze raz, bo dla mnie to wszystko jest cudowne i interesujące - mówi Jan Mielczarek, uczeń klasy 7 w SP nr 6, członek Koła Młodego Odkrywcy "Ryzyk Fizyk".

Dlaczego Naukobus przyjechał do Orzesza?

- Mamy w szkole Klub Młodego Odkrywcy "Ryzyk Fizyk", który działa właśnie pod patronatem Centrum Nauki Kopernik - mówi Adriana Pustelny, dyrektor SP nr 6 w Orzeszu. - Jest to inicjatywa naszego nauczyciela fizyki i techniki Piotra Knapka. Klub skupia głównie uczniów klas 7 i 8, którzy wykonują w nim różne eksperymenty i to jego działalność była bodźcem do napisania wniosku, dzięki któremu dzisiaj przyjechał do nas Naukobus - tłumaczy dyrektor.

Podobnych klubów działa w Polsce około 250-300, a do programu CNK i MNiSW zgłasza się znacznie więcej szkół. Edukatorzy przyznali jednak, że zgłoszenie SP nr 6 z Orzesza było wyjątkowe, ponieważ szkoła jako jedyna zaproponowała CNK konkurs na zabawkę fizyczną, który został przeprowadzony pomiędzy orzeskimi szkołami w ramach przyjazdu Naukobusa.

- Przy pomocy tej imprezy chciałem wkręcić dzieciaki w to niestandardowe podejście do nauki, jakie staram się uprawiać - tłumaczy Piotr Knapek, nauczyciel fizyki i techniki w SP nr 6, pomysłodawca i opiekun Koła Eksperymentatorów "Ryzyk Fizyk". - Pomyślałem, że zaproponuję naszym szkołom stworzenie zabawki, która będzie opierała się na prostych zasadach fizycznych, jakie uczniowie poznają na lekcjach. Po pierwsze, chodziło o to, żeby te nieco młodsze dzieci mogły się przy jej pomocy dobrze bawić. Po drugie, żeby na jej podstawie można było czegoś nauczyć tych starszych uczniów - wyjaśnia nauczyciel.

Wśród projektów przygotowanych prze uczniów SP nr 6 znalazł się m.in. samochodzik na powietrze oraz huśtawka elektromagnetyczna.

- Są to rzeczy, które można przygotować posiadając nawet zupełnie podstawową wiedzę z zakresu fizyki - mówi Piotr Knapek. - Huśtawka elektromagnetyczna składa się z miedzianego drutu, do którego z obu stron przytwierdzamy dwa stalowe gwoździe. Przy ich pomocy łączymy drut z baterią i w ten sposób zamykamy obwód elektryczny. Pod miedzianą ramkę podkładamy magnes i w momencie zamknięcia obwodu drucik się odchyla, a na huśtawce możemy posadzić np. ludzika z kloców lego, który może z niej korzystać - tłumaczy fizyk.

Uczniowie innych szkół z Orzesza przynieśli ze sobą m.in. peryskop, poduszkowiec, czy lewitujące magnesy.Uczniowie swoje zabawki mogli zaprezentować na osobnym stanowisku obok eksponatów przywiezionych do szkoły przez edukatorów z CNK.

Jak działa "Ryzyk Fizyk"?

Klub Młodego Odkrywcy "Ryzyk Fizyk" działa w SP nr 6 od dwóch lat.

- W domu jest dużo rzeczy, które można wykorzystać do eksperymentów, są one łatwo dostępne, dlatego właśnie na ich podstawie staram się pracować z uczniami - wyjaśnia Piotr Knapek. - Jako "Ryzyk Fizyk" spotykamy się po lekcjach i wykonujemy wspólne doświadczenia. Wiadomo, że ma to formę zabawy, ale w ten sposób przygotowujemy się też do lekcji - dodaje opiekun Koła Młodych Odkrywców.

Koło zrzesza głównie uczniów klas 7 i 8. Uczniowie wykonują przeróżne fizyczne eksperymenty razem ze swoim nauczycielem, a później publikują ich nagrania na facebookowym profilu koła oraz swoim kanale na youtube.

- Ostatnio przeprowadzaliśmy bardzo ciekawy eksperyment przy użyciu wody i denaturatu - mówi Jan Mielczarek. - Sprawdzaliśmy przy jego pomocy różnicę w gęstości cieczy. Po wymieszaniu wody i denaturatu wyszła nam ciecz jednorodna, której objętość zmniejszyła się o 1 mililitr na skutek połączenia dwóch cieczy - wyjaśnia uczeń 7 klasy.

od 7 lat
Wideo

Kalendarz siewu kwiatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na mikolow.naszemiasto.pl Nasze Miasto