Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dodatkowe 7,6 mln zł na centrum przesiadkowe „Park and Ride” w Lublińcu? W subregionie dwie kluczowe decyzje już zapadły [ZDJĘCIA]

PW
Za budowę centrum przesiadkowego „Park and Ride” miasto będzie musiało zapłacić nie 12 a blisko 20 mln zł. Na szczęście wszystko wskazuje na to, że otrzyma na ten cel dodatkowe 7,6 mln zł unijnego dofinansowania. Dwie kluczowe decyzje na poziomie subregionu centralnego już zapadły. To ważna sprawa również dla innych gmin.

Ważna dlatego, że lubliniecki „Park and Ride” to inwestycja zintegrowana z realizowanymi już w kilku innych gminach powiatu budowami węzłów przesiadkowych i ścieżek rowerowych w ramach wspólnego projektu unijnego. Miastu przyznano wiosną 10 mln zł dofinansowania na wykonanie centrum przesiadkowego w pobliżu dworca PKP. Jeśli jednak nie będzie w stanie tego zadania wykonać, to pieniądze unijne przepadną zarówno dla Lublińca, jak i gmin ościennych, które przecież są już w trakcie realizacji inwestycji w swoich granicach. Przez kilka miesięcy miasto bezskutecznie próbowało zlecić prace projektowe i budowlane. Udało się dopiero w czwartym przetargu.

Brak chętnych albo za drogo

Do pierwszych dwóch nie przystąpiła żadna firma, w trzecim natomiast oferty opiewały na kwoty znacznie przewyższające szacowany koszt (ok. 12,5 mln zł). Podobnie było w czwartym postępowaniu. Wpłynęły dwie oferty – na 24,1 mln zł oraz 19,4 mln zł. Konieczność dołożenia 7 mln zł z własnego budżetu byłaby dla miasta dużym obciążeniem, na szczęście pojawiła się duża szansa, że właśnie o ponad 7 mln zł zwiększone zostanie unijne dofinansowanie dla Lublińca. 13 września pozytywną decyzję w tej sprawie podjął zarząd bytomskiej części subregionu centralnego i zarekomendował sprawę zarządowi subregionu.

- Nie było żadnych zastrzeżeń. W zasadzie sprawa jest już przesądzona, ale musimy jeszcze poczekać na zatwierdzenie ze strony zarządu subregionu, a następnie zarządu województwa – powiedział niedawno DZ burmistrz Edward Maniura, który podkreśla, że powinna to być formalność, ponieważ mowa o środkach pozakonkursowych już wcześniej podzielonych na określone inwestycje. - Po jej dopełnieniu zawarta już umowa dofinansowania w kwocie 10 mln zł zostanie aneksowana – dodał.

18 września pozytywną decyzję w tej sprawie podjął Zarząd Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego, przyznając Lublińcowi dodatkowe ok. 7,6 mln zł. Tego samego dnia urząd miejski rozstrzygnął przetarg na realizację „Park and Ride”, powierzając to zadanie firmie Adamietz Sp. z o.o. w Strzelcach Opolskich, która złożyła ofertę na 19,4 mln zł. Teraz zatwierdzić powiększoną dotację musi jeszcze zarząd województwa, co jednak wydaje się formalnością. Termin zakończenia inwestycji to 31 maja 2020.

- Umowa jest już podpisana i harmonogram przyjęty. Najpóźniej w kwietniu powinny się rozporząć pracer budowlane - poinformował dzisiaj burmistrz.

„Park and Ride” za 19,4 mln zł

Przypomnijmy, że w planie jest m.in. budowa czteropoziomowego parkingu na minimum 100 miejsc, wiaty przystankowej z miejscami postojowymi dla autobusów, parkingu dla rowerów na minimum 60 miejsc z samoobsługowym punktem naprawy i przebudowa istniejącego budynku dworca PKS. Ale że to inwestycja dotycząca terenu również przy dworcu PKP, przydałaby się i modernizacja części kolejowej, której projekt unijny nie obejmuje. Na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Lublińcu burmistrz poinformował, że we wrześniu przedstawi plany inwestycyjne związane z „Park and Ride” przedstawicielom PKP i będzie rozmawiał w kwestii wykonania drugiego etapu remontu dworca kolejowego.

- Chcemy uniknąć zderzenia dwóch światów, czyli nowoczesnego centrum przesiadkowego na miarę XXI wieku z dworcem kolejowym, wyglądającym jak z epoki wczesnego Gierka – skomentował.

Na ostatniej sesji rady miejskiej w sprawie szczegół co do zakresu prac głos zabrał radny Stanisław Miluk.

- Czy razem z węzłem powstanie łącznik rowerowy Lublińca z gminą Pawonków? - zapytał.

Od burmistrza usłyszał, że wniosek unijny wspomnianej drogi rowerowej nie objął.

- Ale możemy go przy okazji wybudować. Wstępnie rozmawialiśmy na ten temat z wójtem Pawonkowa Henrykiem Swobodą. Muszę jednak zwrócić uwagę, że nie są to wcale takie małe koszty jak mogłoby się wydawać – stwierdził Edward Maniura.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto