Fiat 126 p - 15 lat temu zakończono produkcję popularnego "Maluszka"

T. SemikZaktualizowano 
"Czterdziestolatek", czyli maluch inżyniera. Inżynier Karwowski, zanim dorobił się audi, sunął po Warszawie czerwonym fiatem 126p, kojąc za jego kierownicą rozterki wieku średniego. Chromowane zderzaki przyćmiewały niemal wszystko, na co inteligent mógł sobie wtedy pozwolić. screen z filmu "Czterdziestolatek"
To już 15 lat! 22 września 2000 r, w samo południe, z linii produkcyjnej bielskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał ostatni Fiat 126 p Maluch z limitowanej serii 1000 sztuk o nazwie "Happy End" w kolorze żółtym.

Fiat 126 p - 15 lat temu zakończono produkcję popularnego "Maluszka"

Pierwszy egzemplarz zmontowany z oryginalnych, włoskich części, w zakładach dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, zjechał z taśmy 6 czerwca 1973 roku. Nie było jednak żadnej fety, nawet w mediach, bo takim sukcesem należało się pochwalić na cały kraj z okazji święta narodowego, który w komunistycznej Polsce obchodzony był 22 lipca.

Miłość i pożądanie

A wszystko zapoczątkował kontrakt "O współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126" podpisany z Fiatem w 1971 roku. To miał być samochód z tylnym napędem, 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 594 ccm, maksymalnej mocy 23 KM, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem. Wielokrotnie później zmieniano jego wnętrze, ale sylwetka pozostała. Zmieniła się też pierwotnie cena z 69 tys. zł (równowartość 20 średnich pensji). Na giełdzie płacono za niego nawet drugie tyle.

Pradziadek z Włoch

Protoplastą Fiata 126p była Myszka, czyli Toppolino. Aleksander Sowa w książce "Mały wielki samochód" pisze, że Fabbrica ltaliana Automobili Torino, czyli FIAT opracował pod okiem Dante Giacosa i rozpoczął produkcję samochodu, który był z założenia pradziadkiem Fiata 126. Toppolino wyjechał po raz pierwszy na drogę w 1934 roku. Osiągnął "imponującą" szybkość maksymalną 82 km na godzinę. W początkowej fazie produkcji Fiat 126 odziedziczył kilka elementów z Toppolino 500 - przednie fotele, kierownicę, lampy, reflektory i kierunkowskazy. Jednak zewnętrznie prezentował się o wiele nowocześniej. Nasz Maluch, zgodnie z założeniami, miał być też nieduży, prosty w obsłudze, tani w eksploatacji, a jednocześnie pojemny - czteroosobowy. I taki był. W wersji bez zderzaków mieści się do windy - to żart, oczywiście.

Znaki szczególne: awaryjność i prostota

Jak się zepsuje, to można go wziąć pod pachę i zanieść do najbliższego kowala... A już bez żartu - lubił się psuć, dlatego prosta konstrukcja była jego ogromną zaletą. Przy pomocy młotka można go było naprawić na ulicy. Gdy zerwał się pasek klinowy, żona poświęcała rajstopy i jechało się dalej. Zimą najpewniej zapalał "na pych".
Sprawniejsi kierowcy potrafili to zrobić nawet samodzielnie.

Auto tysiąca możliwości

Dzięki prostotej konstrukcji Maluch był samochodem najczęściej ulepszanym, przez samych kierowców. Nie tylko przyciemniali szyby folią, albo zakładali w nich firanki. Podnosili moc silnika, na potrzeby sportu motorowego nawet do 40-45 KM, kosztem żywotności.

W fabryce pierwszą modernizację Maluch przeszedł w 1977 roku - zwiekszono pojemność silnika do 652 ccm i go wyciszono. W układzie hamulcowym powiekszono średnicę bębnów. Od 1982 roku produkowano bardziej ekonomiczną wersje silnika 650.

Cztery lata później dokonano liftingu podwozia. W 1996 roku pojawił się katalizator, a w 1999 - zagłówki dla pasażerów siedzących z tyłu.

Powstało wiele prototypów na bazie podstawowej konstrukcji. Maluch był w wersji Cabrio, Kombi, pick-up. Był też tzw. LPT czyli "Lekki Pojazd Terenowy" do zastosowań wojskowych. Istniała jego wersja na gąsienicach i amfibia.

Beskid i fiat cabrio - rzecz o projektach z ośrodka BOSMAL w Bielsku-Białej [ZDJĘCIA]

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Fiat 126 p - 15 lat temu zakończono produkcję popularnego "Maluszka" - śląskie Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3