Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PILNE: Autostrada A1 do Gorzyczek bez wykonawcy. Alpine zerwała kontrakt!

Jacek BOMBOR, Arek Biernat
Alpine Bau dzisiaj zerwała umowę na dokończenie autostrady A1 do Gorzyczek! Według naszych informacji,Alpine już w kwietniu chciała wyburzyć most!

Karolina Szydłowska, rzecznik Alpine Bau, potwierdziła nam tą informację. - Schodzimy z A1 - ucina.
Powód? Według naszych informacji, firma ma dość konfliktu wokół mostu w Mszanie, który - według jej ekspertów - nadaje się do... wyburzenia.

Wywiad z szefem GDDKiA o skandalu na A1

Realizacja całej inwestycji nie ma szans na zakończenie w tym roku. Najwcześniej to maj 2014 roku!
GDDKiA nie brała takich opcji pod uwagę. Firma po skandalu na A1 ma zamiar w ogóle wynieść się z Polski.
Skąd to wiemy? Dotarliśmy do notatki z jednego z ostatnich spotkań w ministerstwie infrastruktury w tej sprawie, które odbyło się 17 kwietnia. Uczestniczyli w nim przedstawiciele Alpine, a także Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stawu i Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg i Autostrad.

Podano tam jasno, że nie ma opcji, by most skończyć do sierpnia, jak wcześniej planowano.
„Most może być gotowy na maj 2014, jeżeli nie wynikną inne problemy, czego przy tym obiekcie i pracy projektantów nie można wykluczyć – stwierdził wówczas przedstawiciel Alpine.
Firma, opierając się na opiniach wielu fachowców z Europy, zaproponowała rozbiórkę obiektu i w jego miejsce budowę nasypu z przepustem. Alpine zadeklarowało, że wszystko pokryje z „rozliczeń ze starą A1”.
- Chcemy opuścić Polskę z autostradą ukończoną i bezpieczną – zakończył przedstawiciel wykonawcy.
I stwierdził, iż budują most od 7 lat, a obecnie żaden ekspert, łącznie z tymi z GDDKiA, iż dalsza realizacja jest bezpieczna i przyniesie oczekiwany rezultat. Mało tego, ostrzegają przed niebezpieczeństwami.
Z notatki wynika, że Alpine ma kłopoty z GDDKiA: brakuje decyzji, a kontakt często odbywa się przez… SMS-y.

Poniżej oficjalny komunikat Alpine bau:
GDDKiA bezprawne realizuje gwarancję bankową – ALPINE Bau wycofuje się z kontraktu na budowę autostrady A1

Pomimo intensywnych starań, konstruktywne rozwiązanie sporu z zamawiającym (GDDKiA) jest niemożliwe.

Firma ALPINE Bau GmbH złożyła dziś w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), oświadczenie o odstąpieniu od kontraktu dotyczącego budowy mostu MA532 na autostradzie A1. Statyczny projekt mostu MA532 wzbudza wiele kontrowersji w kręgu międzynarodowych ekspertów. ALPINE przedkładała zamawiającemu liczne, konstruktywne propozycje rozwiązań profesjonalnego i bezpiecznego wykończenia mostu MA532, które poparte były opiniami wielu międzynarodowych ekspertów budowy mostów. Kolejne spotkania nie przyniosły żadnego rezultatu. Wczoraj, w poniedziałek 13 maja, ALPINE wraz ze znanym projektantem mostów prof. Janem Biliszczukiem, zaproponowała przedstawicielom GDDKiA kolejne rozwiązanie. GDDKiA – najwyraźniej w odpowiedzi – podtrzymała żądanie wypłacenia gwarancji bankowej ALPINE w wysokości 12 mln Euro (55 mln PLN). Decyzja ta zmusza ALPINE do podjęcia kroków przeciwko tym bezprawnych działaniom.

"Dokładaliśmy wszelkich starań, by znaleźć profesjonalne i konstruktywne rozwiązanie. Obecne działania GDDKiA nie mogą zostać zaakceptowane, w żaden sposób nie odpowiadają naszym wyobrażeniom dobrego partnerstwa. Jesteśmy rozczarowani." powiedział prezes ALPINE, Arnold Schiefer. "Zachowanie GDDKiA tym bardziej zaskakuje, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, jak długo już polscy podatnicy czekają na zakończenie prac i pełne otwarcie międzynarodowej autostrady A1. Jako firma budowlana nie akceptujemy zmuszania nas do finansowania polskich projektów infrastrukturalnych i zrobimy wszystko, by bronić naszej stabilności finansowej! Nie pozwolimy doprowadzić naszej firmy do stanu upadłości, jak to spotkało już liczne polskie firmy budowlane", powiedział prezes Schiefer.

Wybudowanie 18,3 km odcinka autostrady od węzła „Świerklany” (bez węzła) do granicy państwa z Republiką Czeską w Gorzyczkach zostało zlecone Alpinie w 2010 roku. Cały odcinek autostrady - poza mostem MA532 - został już ukończony, przyjęty i oddany do ruchu przez GDDKiA. Po wypowiedzeniu umowy w 2009 roku, ALPINE ubiegała się o projekt ponownie, ponieważ w tym czasie GDDKiA zapewniała, że wady w dokumentacji projektowej zostały usunięte. Jak się później okazało, dokumentacja nadal nie uwzględniała niektórych zaleceń ekspertów, w tym eksperta GDDKiA, prof. Kazimierza Flagi. W Polsce ALPINE realizuje obecnie jeszcze dwa inne projekty dla GDDKiA. ALPINE kontynuuje prace przy projekcie S5 (odcinek drogi szybkiego ruchu pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem) oraz drodze krajowej DK 16, na odcinku leżącym na północnym wschodzie Polski. Jeśli jednak również i przy tych projektach brak będzie woli GDDKiA do znalezienia konstruktywnych rozwiązań problemów, ALPINE zastrzega sobie możliwość kolejnych kroków, które oznaczać mogą także odstąpienie od tych umów.

Firma podkreśla, że nawet w sytuacji, gdy jej polscy partnerzy ogłosili upadłość, jak miało to miejsce przy projekcie S5, ALPINE przejęła na siebie ciężar realizacji kontraktu. Cała branża budowlana w Polsce znajduje się w bardzo trudnej sytuacji. Problemy z realizacją budowy dróg nie wynikają w rzeczywistości wyłącznie ze zbyt niskich cen przetargowych jak twierdzi GDDKiA. W wielu wypadkach są one skutkiem wad dokumentacji i niewłaściwego przygotowania budowy przez GDDKiA, która następnie wszelkie finansowe skutki swoich niedociągnięć stara się przerzucić na firmy budowlane.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rybnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto