Jakimi jesteśmy kierowcami?

  • Dziennik Zachodni

Marek Rachwalski

Polscy kierowcy lubią prowadzić samochód, uważają się za kulturalnych, przewidujących, jeżdżących pewnie i rozważnie.
Czy nasi rodacy są idealnymi kierowcami? Jazda po polskich drogach pokazuje zupełnie co innego
 FOT. archiwum

TNS OBOP przeprowadził interesującą ankietę wśród polskich kierowców na temat: jak postrzegają samych siebie. Respondentom przedstawiono listę cech, które mogą charakteryzować kierowców.

Zadanie badanych polegało na określeniu, w jakim stopniu dana cecha do nich pasuje (w skali 5-stopniowej, gdzie 5 oznaczało "doskonale pasuje", 4 - "raczej pasuje", 3 - "ani pasuje ani nie pasuje", 2 - "raczej nie pasuje", 1 - "w ogóle nie pasuje").

Wyniki ankiety są co najmniej zaskakujące, a w niektórych punktach nawet szokujące. Z badania wynika, że prowadzenie samochodu sprawia przyjemność ośmiu na dziesięciu badanych (80 proc., suma wskazań "doskonale pasuje i raczej pasuje"). Częściej samochodem lubią jeździć mężczyźni, osoby oceniające swoją sytuację materialną jako dobrą, mieszkańcy największych miast.

To akurat nie zaskakuje, ale dalej jest znacznie ciekawiej - aż 90 proc. badanych uważa się za kierowców jeżdżących rozważnie. Rzadziej taką opinię o sobie wyrażali najmłodsi kierowcy. Jednocześnie niemal tyle samo respondentów (87 proc.) uważa się za kierowców kulturalnych, jeżdżących pewnie i zdecydowanie, przewidujących co zrobią inni użytkownicy drogi. Prawie tyle samo badanych kierowców (86 proc.) deklaruje, że dobrze zna przepisy ruchu drogowego i nigdy nie spowodowało poważnego wypadku drogowego.

Stwierdzenia o zabarwieniu negatywnym były o wiele rzadziej wskazywane przez respondentów jako pasujące do nich samych. Dla przykładu jedynie 17 proc. kierowców uważa, że zasługuje za określenie "niedzielny kierowca" (istotnie częściej są to kobiety oraz najmłodsi respondenci). Co piąty badany jest zdania, że czasami zachowuje się nieprzewidywalnie na drodze (częściej kobiety oraz kierowcy w wieku 30-39 lat), często łamie przepisy (częściej kobiety i najmłodsi respondenci) oraz nie umie dobrze parkować (częściej kobiety oraz kierowcy w wieku 30-39 lat).

"Polscy kierowcy prowadzą samochód z przyjemnością. Wyniki badania potwierdzają, iż większe zadowolenie z jazdy samochodem wykazują osoby o wyższym statusie społecznym. Lepsze mniemanie o sobie jako bezpiecznym kierowcy mają mężczyźni. Kobiety częściej skłonne są przyznać się do bycia "niedzielnym kierowcą" czy też łamania przepisów drogowych. Opinie te odzwierciedlają dość stereotypowy sposób myślenia i wskazują na większy samokrytycyzm wśród kobiet" - komentuje dr Magdalena Sawińska z TNS OBOP.

mgr Dorota Bąk-Gajda
Zakład Psychologii Transportu Drogowego

Obraz polskich kierowców w opinii ich samych jest bardzo odmienny od rzeczywistości. Mamy możliwość prowadzenia różnych analiz. Potwierdzają one, że wyniki ankiety świadczą jedynie o tym, jakimi chcielibyśmy być kierowcami, a nie o tym, jakimi faktycznie jesteśmy.

Wideo

polecane: MiauCzat: Honorata Witańska ostrzega kobiety! Tęskni za PiP?

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3