Koniec kultowych pociągów EN57 w Kolejach Śląskich. Przechodzą do historii

tosZaktualizowano 
To ważny moment w dziejach komunikacji kolejowej w województwie śląskim. Co prawda do Katowic nie dotarły jeszcze wszystkie zamówione pociągi z bydgoskiej Pesy, ale już teraz Koleje Śląskie w ruchu pociągów nie wykorzystują wysłużonych jednostek serii EN 57. W Kolejach Śląskich pozostał tylko jeden pociąg tej serii, ale i tak stoi na tzw. rezerwie.

- Ta jednostka jest u nas na zasadzie wymiany barterowej z województwem pomorskim. Tam pojechał nasz spalinowy szynobus, a w zamian do nas przyjechał ten skład - wyjaśnia Magdalena Iwańska, rzeczniczka Kolei Śląskich.

Jednostki typu EN 57 przez wiele lat były najpopularniejszymi w naszym regionie pociągami, które obsługiwały składy podmiejskie. Wagony, kiedyś pomalowane na żółto-niebiesko, a dziś na rozmaite kolory, produkowano we wrocławskim Pafawagu w latach 1961-1993. Łącznie na rynek krajowy trafiło ponad 1400 takich składów. EN 57, dzisiaj nieco pogardliwie nazywane kiblami, trafiały także na eksport, m.in. do Jugosławii.

Koniec planowej eksploatacji EN 57 w Kolejach Śląskich jest możliwy ze względu na zamówienie nowoczesnych składów z bydgoskiej Pesy. Kontrakt ten jest realizowany, chociaż z opóźnieniem.

- Firma miała problemy z płynnością finansową, nie było środków na zakup części, podzespołów, nasi dostawcy nie wiedzieli, jaka będzie przyszłość, czekali z produkcją. W tej chwili na bieżąco realizują dostawy, a my dzięki temu produkujemy i odrabiamy stracony czas - mówi Maciej Grześkowiak, rzecznik bydgoskiej fabryki.

Koniec kultowych pociągów EN57 w Kolejach Śląskich. Przechod...

Jeśli chodzi o zamówienie podstawowe, to Koleje Śląskie oczekują jeszcze na jeden pojazd.

- Ma do nas przyjechać jeszcze jeden skład czteroczłonowy zamówiony przez województwo śląskie - informuje Magdalena Iwańska. - W ramach zamówienia uzupełniającego zyskamy jeszcze dwa składy trójczłonowe. Mają dotrzeć jesienią, więc w tym przypadku żadne terminy nie są jeszcze przekroczone - dodaje rzeczniczka KŚ.

W sądzie tymczasem cały czas jest sprawa kar umownych za opóźnienia w dostawie pociągów. Jak przekazuje Michał Woś, członek zarządu województwa śląskiego, Pesa twierdzi, że naliczone kary są zbyt wysokie, z kolei zarząd województwa uważa, że zostały naliczone prawidłowo. Całej sprawy nie chce komentować również Pesa.

Zarząd województwa myśli już o nowych zakupach. Urzędnicy przyznają, że bez nowych składów trudno myśleć o rozwoju regionalnego przewoźnika i nowych połączeniach.

Jednostki EN 57 zniknęły z Kolei Śląskich, ale nie znikają z torów w województwie śląskim. Wysłużone pociągi, chociaż bardzo często już w odnowionej wersji, to wciąż podstawowy tabor Przewozów Regionalnych, które obsługują połączenia stykowe pomiędzy woj. śląskim a sąsiednimi (m.in. linie Gliwice - Opole, Tarnowskie Góry - Wieluń, Częstochowa - Koluszki czy Katowice - Sędzi-szów).

PR będą obecne na trasach stykowych jeszcze minimum przez dziesięć lat. Nie jest jednak wykluczone, że część kursów obsługiwanych dzisiaj przez tę spółkę przejmą w przyszłości inni przewoźnicy.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Koniec kultowych pociągów EN57 w Kolejach Śląskich. Przechodzą do historii - śląskie Nasze Miasto

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
B
Były maszynista na nich

No przecież pewna era już się kończy ! Tak jak kiedyś skończyły się parowozy tak i przyszedł już koniec na te "kible" ! Więc nikt ich już tu nie żałuje bo to już przeszłość naszej kolei !

zgłoś
T
Trup EN57 na cmentarz

Czas trupów EN57 już dawno minął, powinno być wszystko już skasowane, zostawić tylko czynny egzemplarz historyczny doprowadzony do stanu zblizonego do fabrycznego.

Nawet zmodernizowane EN57 to jest nieporozumienie, poprawili wyposażenie pudła, dalej na starych układach biegowych, stara ostoja, stare wózki, czasem zrobili rozruch impulsowy który powinien już być seryjnie montowany od lat 80 przynajmniej, inne kraje jak np. Czechy wyprzedzały nas juz dawno w technice kolejowej.

zgłoś
G
Gosc

Dzięki Bogu te trupy znikną, nawet zmodernizowane są beznadziejne

zgłoś
e
ewa

Witam czy moderator może jakoś zareagować {Gość

} skacze po różnych forach i trolluje komentujących to jakieś nudzące się dziecko

zgłoś
G
Gość

Głupku poniżej, prowadziłeś chyba swojego konia w ręce i się obudziłeś jak trysnął:)))))

Słownik ortograficzny weź do ręki nieuku.

zgłoś
s
saas

Do Gość

głupku akurat w latach 70-tych prowadziłem taki skład Kraków -Katowice więc nie bredź i nie czepiaj się literówek coś tam chcesz powiedzieć zaistnieć a w sumie g...o wiesz w d..ie byłeś i tyle {Dziś są inne standardy i oczekiwania} śmiech na sali na pewno EN są wygodniejsze od twojego nowoczesnego plastiku ale co ty dziecko możesz o tym wiedzieć siedzisz znudzony przed kompem i trollujesz i tyle

zgłoś
G
Gosc

I całe szczęście. Płacę 350zl za miesięczny i jadę tym badziewiem, które się spóźnia non stop na trasie

zgłoś
G
Gość

@saas Nie chodzi o przeżywanie (nie "przerzywanie" jak piszesz) a o komfort jazdy, czas starych EN57 które ty znasz z obecnej końcówki ich żywota ja znam z lat 80 gdzie ciebie nie było jeszcze na świecie, wtedy to one były "kultowe" bo.... innych nie było:)

Dziś są inne standardy i oczekiwania, nie można dziś straszyć ludzi trupami EN57.

zgłoś
s
saas

aaa.... głupku jak nie wiesz to zamknij twarz wśród miłośników jest kultowy i tyle poza tym EN 57 jaszcze długo będzie służył na naszej kolei nowoczesne badziewie połowy tego co EN nie przerzyje

zgłoś
K
Kolejarz

Bzdury!!!! Na stanie Kolei Śląskich są jeszcze znodernizowane wersje EN57 czyli 57AKŚ i zmodernizowane sprowadzone ze Słowenii EN57KM. Zanim coś napiszecie, najpierw się zastanówcie bo to te same jednostki tylko zmodernizowane.

zgłoś
M
Marta

Do Gruby:

Tak mieszkam w Lublińcu i cały czas kursują :)

zgłoś
G
Gość

Stare kible jeżdżą i jeszcze będą długo jeździć w formie reanimowanych trupów czyli po którejś tam modernizacji, to są nadal stare kible z komfortem jazdy bez zmian, jedynie co co zrobili wnętrze bardziej może przyjazne... choć czy ja wiem, jeżeli powszechnie zamknięte okna na kwadraty albo takie małe to jest jakaś "jakość".

Stare bordowo srebrne trupy EN57 dzierżawione od PR-ów to juz powinno być dawno wycięte, zostawić historyczny egzemplarz w malowaniu żółto-niebieskim i aluminiowych oznaczeniach i tyle.

zgłoś
k
kugjuf75ytd

Lepsze niż te co są teraz. Teraz to nóg nie można wyciągnąć dobrze.

zgłoś
G
Gruby

Do Fana:

Z jednej strony mowisz najepsze pociagi anz drugie niech niszcza je kibice?

Poza tym one chyba wciaz kursuja na trasie Lubliniec-Oswiecim?

zgłoś
a
aaa

Kto wprowadził to słowo "kultowy"? Przecież te pociągi nie są obiektem żadnego kultu :-))).

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3