Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia Żywiec-Sucha Beskidzka. Zrobiono pierwszy krok do rewitalizacji linii

Jakub Marcjasz
To pierwszy krok do rewitalizacji tej linii - mówi Piotr Ziętek, dyrektor projektu w Biurze Studiów Wykonalności PKP Polskie Linie Kolejowe. Chodzi o podpisane w żywieckim starostwie porozumienie w sprawie przygotowania studium wykonalności dla rewitalizacji linii kolejowej Żywiec - Sucha Beskidzka.

Porozumienie zostało zawarte między spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, samorządami, przez teren których przebiega linia oraz Stowarzyszeniem „Kolej Beskidzka”, od lat działającym na rzecz rewitalizacji i przywrócenia pociągów na tej trasie.

Przez lata pociągi na linii Żywiec - Sucha Beskidzka cieszyła się sporym zainteresowaniem. Jednak z czasem, z powodu stanu technicznego trakcji i cięć w rozkładzie, pasażerowie coraz częściej wybierali samochody. W efekcie pociągi w ogóle przestały kursować. Na początku ubiegłego roku, po blisko pięciu latach nieobecności, składy znowu zaczęły kursować na tej linii. Jednak od grudniowego rozkładu jazdy znów nie jeżdżą. Województwo śląskie było zainteresowane dofinansowaniem połączeń, ale województwo małopolskie wręcz przeciwnie. Urzędnicy tłumaczyli to m.in. tym, że połączenie nie jest konkurencją dla transportu drogowego.

- Podróż trwała dłużej, ale było taniej i wygodniej niż w busach czy samochodem po pięć osób - mówiła Małgorzata Trela z Żywca podczas ostatniego studenckiego - bo tak często nazywane były pociągi na tej trasie - przejazdu.

Właśnie studenci i turyści najczęściej podróżowali pociągiem, który w Suchej Bes-kidzkiej był skomunikowany z kursującymi do i z Krakowa. Inne atuty tej linii to fakt, że to najkrótszy łącznik kolejowy pomiędzy Dolnym i Górnym Śląskiem a Podhalem oraz Bratysławą i Krakowem. Szansą na powrót pociągów jest remont torowiska. Nim jednak do tego dojdzie, konieczne jest opracowanie właśnie studium wykonalności. To warunek do ubiegania się o dotację unijną na rewitalizację.

- To swego rodzaju biznes-plan, który określa, jak należy przeprowadzić modernizację. Można ją zrobić na wiele sposobów, ale to musi mieć przełożenie finansowe - wyjaśnia Piotr Ziętek, który na razie nie chce zdradzić, kiedy remont mógłby się rozpocząć.

Przygotowanie dokumentu pochłonie około 1,2 mln zł. Każdy z samorządów (powiaty ży-wiecki i suski oraz gminy Żywiec, Sucha Beskidzka, Jeleśnia, Świnna i Stryszawa) przeznaczy na ten cel po 30 tys. zł, a pozostałe koszty mają pokryć Polskie Linie Kolejowe. Dokument ma być gotowy do listopada 2017 roku. Wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg na jego wykonanie.

- Rozpoczęliśmy pewien etap. Ważne, żebyśmy wszystko zgodnie kontynuowali. I na poziomie gmin, powiatów oraz samorządów wojewódzkich wprowadzali spójne procesy decyzyjne - podkreśla Hubert Maślanka, prezes Stowarzyszenia Kolej Beskidzka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto