Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ludzie listy piszą i chcą, by szybko trafiały do adresata

Anna Zielonka
Fot. Arkadiusz Ławrywianiec.
Fot. Arkadiusz Ławrywianiec.
Oprócz nowego cennika usług pocztowych publikujemy przepisy, na podstawie których możemy dochodzić swoich praw: złożyć skargę, reklamację, a nawet starać się o należne odszkodowanie.

Od 1 kwietnia Poczta Polska wprowadziła nowy cennik usług w obrocie krajowym. Wyższe są opłaty za przesyłki zwykłe i paczki, ale mniej płacimy za listy priorytetowe. Pocztowcy tłumaczą, że wzrost cen spowodowały m.in. stagnacja w polskiej gospodarce, wzrost kosztów pracy, energii i transportu. Podajemy ten nowy taryfikator, ale podpowiadamy też, kiedy i w jaki sposób można złożyć reklamację i gdzie szukać korespondencji, która nie trafiła do adresata.

O ile drożej

Choć Poczta Polska obniżyła ceny za wysłanie przesyłek priorytetowych o 15 groszy, nadanie ekonomicznej kartki pocztowej i ekonomicznego najlżejszego listu (o masie nieprzekraczającej 50 g) kosztuje teraz 1,55 zł (wcześniej 1,45 zł).

Droższe są również krajowe przekazy pocztowe - 5,20 zł + 1 proc. przekazywanej kwoty (dotychczas 5 zł +1 proc. tej kwoty) - i paczki pocztowe (podwyżka od 1 zł do 3 zł - w zależności od wielkości i ciężaru przesyłki). Za nadanie paczki ekonomicznej płacimy od 9,50 zł, a paczki priorytetowej od 11 zł.

Ważne! Nie ulegają zmianie ceny usług komplementarnych (traktowanie przesyłki listowej jako poleconej - 2,20 zł, potwierdzenie odbioru przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego - 1,90 zł, traktowanie przesyłki lub paczki jako przesyłki lub paczki z zadeklarowaną wartością - 1 zł za każde 50 zł zadeklarowanej wartości lub ich część).


Przesyłki rejestrowe

W przeciwieństwie do zwykłych listów lub kartek pocztowych, które wrzucamy do czerwonych skrzynek, nadanie:

- przesyłki poleconej,

- przesyłki z zadeklarowaną wartością,

- paczki pocztowej,

- paczki pocztowej z zadeklarowaną wartością,

- przekazu pocztowego

- jest rejestrowane przez pracowników placówki pocztowej. Zgodnie z ustawą o prawie pocztowym, każda zarejestrowana korespondencja trafia do rąk adresata - lub upoważnionych osób (pełnoletnich domowników, pełnomocnika) - tylko za pokwitowaniem odbioru.

Ale czy te przesyłki zawsze musimy odebrać osobiście, czy też możemy zostawić komuś specjalne dyspozycje?

Przesyłek i przekazów pocztowych adresowanych na %07nasze nazwisko nie mogą odbierać sąsiedzi ani inne obce i nieuprawnione osoby, dlatego listonosz ma obowiązek wylegitymować potencjalnego odbiorcę korespondencji.

Uwaga! Ten sposób doręczania nie dotyczy przesyłek nadawanych na podstawie od-rębnych przepisów w tzw. postępowaniach specjalnych (administracyjnych, podatkowych, sądowych, karno-skarbowych), które pozwalają na przekazywanie przesyłek np. sąsiadowi, dozorcy domu, sołtysowi. Oni odbierają korespondencję w zastępstwie adresata i pozostałe uprawnione osoby.

Ważne!Pracownik poczty zostawia awizo w skrzynce oddawczej tylko wtedy, gdy nie zastanie nas w domu.

Z takim zawiadomieniem trzeba udać się każdorazowo na pocztę. Jeśli adresat nie odbierze przesyłki w ciągu 7 dni, listonosz przynosi drugie awizo.

Po upływie dwóch tygodni korespondencja wraca do nadawcy. Przesyłkę odsyła się również wtedy, gdy adresat nie chce jej przyjąć.

Pamiętaj! Za czynności związane ze zwrotem korespondencji rejestrowanej operator pobiera opłatę równą kwocie jej wcześniejszego nadania.


Dyspozycje

Ciągłe odbieranie listów awizowanych w urzędzie pocztowym może być jednak kłopotliwe. Toteż gdy często nie ma nas w domu, możemy złożyć dyspozycję o wrzucanie listów poleconych do naszej skrzynki oddawczej. W tym celu składa-my pisemne żądanie we właściwej placówce pocztowej. Od tej pory, gdy dostaniemy list polecony, a listonosz nie zastanie nas w domu, nie odnosi go z powrotem na pocztę, ale zostawia w skrzynce oddawczej.

Uwaga! Do wyjątków należą przesyłki za potwierdzeniem odbioru, których otrzymanie adresat poręcza własnoręcznym podpisem.

Klienci Poczty Polskiej mogą też:

- zastrzec w placówce pocztowej, aby przesyłki trafiały tylko do ich rąk,

- złożyć jednorazowe, okresowe lub stałe pełnomocnictwo pocztowe, w którym upoważniają inną osobę do odbierania przesyłek w ich imieniu,

- zażądać przechowywania korespondencji w placówce pocztowej po upływie terminu jej odbioru (jednak maksymalnie przez 14 dni w przypadku przesyłek pocztowych, a przez 7 dni w przypadku przekazów pieniężnych),

- poprosić o wydanie odpisu potwierdzenia nadania przesyłki, przekazu pocztowego lub odpisu zbiorowego dowodu odbioru przesyłek lub przekazów,

- uzyskać informacje o wysłanej przesyłce lub przekazie pocztowym nawet wtedy, gdy zachodzi konieczność zdobycia danych z innej placówki Poczty Polskiej,

- zmienić adres lub adresata przesyłki oraz żądać jej zwrotu, zanim korespondencja zostanie doręczona we wskazane miejsce,

- zażądać dosyłania przekazów i przesyłek pod wskazany adres maksymalnie przez okres 12 miesięcy (np. wtedy, gdy adresat zmienia miejsce zamieszkania, ale spodziewa się, że jego korespondencja będzie nadal wysyłana pod dotychczasowy adres).

Uwaga! Za te usługi pobierane są opłaty zgodne z obowiązującym cennikiem.


Gdy przesyłka nie dochodzi

Co zrobić, jeśli ważna przesyłka, na którą czekamy, nie dochodzi na czas? Zgodnie z ustawą o prawie pocztowym, korespondencja najszybszej kategorii:

- tzw. przesyłki priorytetowe powinny trafić do adresata:

najpóźniej w czwartym dniu po dniu ich nadania,

- w przypadku pozostałych przesyłek:

w ciągu sześciu dni.

Pamiętaj! Dni ustawowo wolne od pracy nie są brane pod uwagę.

Jeśli przesyłka listowa zostanie doręczona po terminie, adresat i nadawca mogą wnieść skargę w każdej placówce pocztowej w dowolnej formie:

- pisemnej,

- ustnej do protokołu,

- elektronicznej

lub innej, która ujawnia wolę reklamującego w sposób dostateczny.


Masz 30 dni

Skargę trzeba złożyć w ciągu 30 dni od dnia wysłania przesyłki, jednak nie wcześniej niż:

- piątego dnia od dnia jej nadania - w przypadku przesyłek listowych najszybszej kategorii,

- siódmego dnia od dnia nadania - w przypadku pozostałych przesyłek listowych.

Skarga powinna zawierać:

1. imię i nazwisko lub nazwę skarżącego oraz jego adres,

2. określenie rodzaju przesyłki listowej, której dotyczy,

3. uzasadnienie skargi,

4. datę oraz podpis skarżącego.

Placówka pocztowa przekazuje skargę do właściwego oddziału rejonowego Centrum Poczty, który w ciągu 14 dni udziela skarżącemu odpowiedzi w formie pisemnej.

Pamiętaj!

Gdy przesyłka nie trafi pod wskazany adres, operator pocztowy odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi, która dotyczy przesyłki rejestrowanej (np. listu poleconego) lub kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym.


Reklamacje

Dlatego gdy Poczta Polska nie dopełni swoich obowiązków, klient ma prawo wnieść reklamację w każdej placówce pocztowej.

Reklamację możemy złożyć, jeśli:

* wysłana przesyłka, kwota pieniężna lub zawiadomienie o próbie ich dostarczenia (tzw. awizo) nie trafiły do adresata w ciągu 14 dni roboczych;

- reklamację można wnieść już w dniu następnym lub przez 12 kolejnych miesięcy licząc od dnia nadania przesyłki lub przekazu pieniężnego,

* korespondencja jest uszkodzona lub adresat stwierdzi ubytek jej zawartości;

- reklamację należy wnieść bezpośrednio przy odbiorze przesyłki lub w ciągu 12 miesięcy po jej otrzymaniu (pod warunkiem, że przy odbiorze adresat złożył pisemne oświa-dczenie o stwierdzeniu ubytków lub uszkodzeń).

Uwaga! Jeśli adresat przyjmie uszkodzoną przesyłkę bez żadnych zastrzeżeń, nie może wnieść reklamacji w późniejszym terminie.

Wyjątek stanowią niewidoczne uszkodzenia i ubytki, które odbiorca zauważy dopiero po otwarciu przesyłki

- w tym przypadku złożenie reklamacji powinno nastąpić w ciągu 7 dni od dnia jej przyjęcia.

Ważne! Po upływie tych terminów operator nie bierze pod uwagę spóźnionej reklamacji.


Jak ją złożyć?

Reklamację można złożyć w formie pisemnej, ustnie do%07protokołu lub drogą elektroniczną (pod warunkiem, że nadawca lub adresat potwierdzi jej wniesienie w pisemnym oświadczeniu i dostarczy do placówki Poczty Polskiej odpowiednie dokumenty).

Zażalenie powinno zawierać informację o:

- dacie i miejscu nadania korespondencji, numerze przyznanym przez operatora (w przypadku przesyłki rejestrowanej),

oraz:

1. imię i nazwisko (nazwę lub firmę) oraz adres zamieszkania,

2. rodzaj reklamowanej przesyłki,

3. uzasadnienie reklamacji,

4. kwotę odszkodowania, jeśli reklamujący chce skorzystać z takiej możliwości,

5. podpis.

Do reklamacji należy dołączyć następujące dokumenty:

- oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego,

- oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń (wtedy, gdy nadawca przenosi uprawnienia na adresata),

- protokół sporządzony bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej oraz jej opakowanie,

- oświadczenie o stwierdzeniu widocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej (złożone bezpośrednio przy jej odbiorze) lub niewidocznych uszkodzeń i ubytków (zgłoszone w ciągu siedmiu dni od dnia otrzymania przesyłki).

Reklamacja jest rozpatrywana w ciągu 14 dni przez organ pierwszej instancji, czyli właściwy oddział rejonowy Centrum Poczty nadzorujący placówkę pocztową, w której nadano reklamowaną korespondencję.

Tylko w uzasadnionych przypadkach, np. gdy sprawa wymaga przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, termin udzielenia odpowiedzi może zostać przesunięty do 30 dni, o czym reklamujący zostaje poinformowany pisemnie.


Odwołanie

Jeśli reklamacja nie zostanie uznana, nadawca lub adresat mogą odwołać się do jednostki drugiej instancji w ciągu 14 dni.

Apelację składa się za pośrednictwem organu pierwszej instancji, który w ciągu 7 dni:

- zmienia wcześniejszą decyzję - jeśli stwierdzi, że wcześniej dokonano błędnej oceny stanu faktycznego lub gdy zostaną ujawnione okoliczności, nieznane podczas rozstrzygania reklamacji, lub

- przekazuje odwołanie wraz z aktami sprawy jednostce drugiej instancji, która w ciągu 30 dni informuje reklamującego o wyniku rozpatrzenia sprawy - czyli przyznaje odszkodowanie lub nie uwzględnia reklamacji i oddala roszczenie.

Pamiętaj!

Operator pocztowy nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi, które jest spowodowane:

siłą wyższą, to znaczy zdarzeniem zewnętrznym niemożliwym do przewidzenia i zapobieżenia,

- wyłącznie z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów ustawy al-bo regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych,

- wyłącznie z powodu szczególnej podatności przesyłanej rzeczy na uszkodzenia, gdy wynika ona z jej wad lub naturalnych właściwości.


Trzy drogi

Jeśli reklamacja nie zostanie uwzględniona, klient Poczty Polskiej może dochodzić swoich roszczeń trzema innymi drogami:

- sądową,

- w postępowaniu mediacyjnym prowadzonym przez prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty,

przez dochodzenie roszczeń przed stałym polubownym sądem konsumenckim działającym przy Urzędzie Regulacji Telekomunikacji i Poczty.

Odszkodowanie przysługuje:

za utratę przesyłki poleconej i ubytek lub uszkodzenie jej zawartości

- w wysokości żądanej przez nadawcę, ale nie wyższej niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej,

za utratę paczki pocztowej i ubytek lub uszkodzenie jej zawartości

- w wysokości żądanej przez nadawcę, jednak nie wyższej niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie,

w przypadku niezrealizowania przekazu pocztowego

- w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie oraz zwrot kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym.

Uwaga! Jeśli operator pocztowy nie wykona usługi - niezależnie od przyznania odszkodowania - zwraca klientowi także kwotę pobraną za nadanie przesyłki lub przekazu pocztowego.


Zbłąkane listy

Czasami listy nie trafiają do adresata z winy nadawcy. Gdy przesyłka nie jest opłacona lub gdy opłata za jej wysłanie jest niższa od należnej, Poczta Polska domaga się uregulowania różnicy.

Przesyłka wraca wtedy do nadawcy, który płaci za jej odbiór i ewentualne ponowne wysłanie lub trafia bezpośrednio do adresata, od którego operator pocztowy pobiera brakującą kwotę.

Uwaga! Koszt zwrotu przesyłki jest równy 50 proc. właściwej opłaty pobranej za jej nadanie. Za odesłanie przesyłki o masie do 50 g płacimy:

0,75 zł za - przesyłki ekonomiczne,

0,95 - za przesyłki priorytetowe.

Ważne! W przypadku przesyłek rejestrowanych winę za niedopłatę ponosi operator pocztowy, który w takiej sytuacji nie ma prawa żądać od nadawcy i adresata uregulowania różnicy.

Przesyłkę uznaje się za niedoręczalną, jeśli:

nadawca i adresat nie zapłacą za usługę (mimo wezwania przez operatora publicznego do uregulowania należności),

gdy przesyłka jest źle zaadresowana lub gdy na jej opakowaniu nie ma żadnego adresu.


Do Koluszek

Niedoręczalna korespondencja zostaje przekazana do jednostki organizacyjnej wyznaczonej przez dyrektora generalnego Poczty Polskiej; jest nią stacja kolejowa w Koluszkach, gdzie specjalna 3-osobowa komisja ustala dane, które umożliwią dostarczenie niezaadresowanych przesyłek do adresata lub nadawcy.

Przesyłki i przekazy pocztowe uznaje się za ostatecznie niedoręczalne, gdy:

- komisja nie jest w stanie zidentyfikować ich adresata i nadawcy,

- odnalezieni nadawcy i adresaci odmówią jej przyjęcia, nie zapłacą za zwrot i ewentualne ponowne nadanie.

Ważne!

Przesyłki niedoręczalne są niszczone przez operatora pocztowego po upływie 60 dni od ich otwarcia. Wysyłane przedmioty (np. pieniądze, papiery wartościowe, rzeczy posiadające wartość naukową lub artystyczną) traktuje się jako znalezione i - zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego - są przekazywane do starostwa powiatowego po sporządzeniu protokołu.

Zawartość paczek i przesyłek listowych niebędących korespondencją, przechowuje się przez 13 miesięcy - od momentu powiadomienia nadaw-cy o ich znalezieniu. Gdy ten termin minie, znalezione rzeczy są wysyłane na ogólnodostępne licytacje.


Licytuj i kupuj

Osoby zainteresowane aukcjami mogą się kontaktować z Wydziałem Niedoręczalnych Przesyłek przy ul. Kolejowej 4 w Koluszkach. Każdorazowo termin licytacji jest ogłaszany i trwa w budynku Wydziału Niedoręczalnych Przesyłek w Koluszkach aż do wyczerpania zapasów.

Uwaga! Wykaz licytowanych artykułów jest dostępny w okienku nr 3 w Urzędzie Pocztowym w Koluszkach lub na stronie internetowej Poczty Polskiej

www.poczta-polska.pl

Cennik usług pocztowych

Nierejestrowane przesyłki listowe (listy zwykłe) od 1,55 zł

Nierejestrowane przesyłki priorytetowe od 1,95 zł

Ekonomiczne przesyłki polecone od 3,75 zł (w tym 1,55 zł za nadanie listu zwykłego i 2,20 zł za traktowanie przesyłki jako poleconej)

Priorytetowe przesyłki polecone od 4,15 zł (1,95 zł za na-danie listu zwykłego priorytetowego i 2,20 zł za traktowanie przesyłki jako poleconej)

Ekonomiczne przesyłki listowe z zadeklarowaną wartością od 4,75 zł (1,55 zł za na-danie listu zwykłego; 2,20 zł za traktowanie przesyłki ja-ko poleconej; 1 zł za każde 50 zł deklarowanej wartości)

Priorytetowe przesyłki listowe z zadeklarowaną wartością od 5,15 zł - 1,95 zł za na-danie listu zwykłego; 2,20 zł za traktowanie przesyłki ja-ko poleconej; 1 zł za każde 50 zł deklarowanej wartości

Przesyłki reklamowe od 1,30 zł

Ekonomiczne paczki pocztowe od 9,50 zł

Priorytetowe paczki pocztowe od 11 zł

Ekonomiczne paczki pocztowe z zadeklarowaną wartością od 10,50 zł (w tym 9,50 zł jako opłata zasadnicza i 1 zł za każde 50 zł zadeklarowanej wartości)

Priorytetowe paczki pocztowe z zadeklarowaną wartością od 12 zł (w tym 11 zł jako opłata zasadnicza i 1 zł za każde 50 zł zadeklarowanej wartości)

Przekazy pocztowe - 5,20 zł + 1 proc. od kwoty przekazu
(ceny usług zależą od wagi przesyłki i jej rozmiarów)


Przepisy regulujące usługi PP

Podstawa prawna:

Regulamin świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Zmiana do Regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych (weszła w życie 20 sierpnia 2008 r.)

Ustawa Prawo pocztowe z dnia 12 czerwca 2003 r.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 21 czerwca 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych.

Rozporządzenie Ministra infrastruktury z 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego.

Rozporządzenie Ministra infrastruktury z 13 kwietnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto