Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Państwo pomoże spłacić kredyt osobom bez pracy

Beata Sypuła
fot. arc
fot. arc
Masz kredyt mieszkaniowy? Od jutra możesz się starać o pomoc w swoim urzędzie pracy. Potem spłacisz zaciągnięty dług bez odsetek

Osoby, które straciły - nie ze swojej winy - pracę i mają kredyt mieszkaniowy, od jutra mogą się starać o pomoc państwa w spłacie tego kredytu. Nie muszą w tym celu odwiedzać banku. Wszystko załatwią w urzędzie pracy, w którym są zarejestrowane jako osoba bezrobotna.


Kto przyznaje

Decyzję o przyznaniu pomocy wydaje starosta powiatu.

Uwaga!

Nie składamy jednak u niego wniosku, ale w powiatowym urzędzie pracy, w którym zarejestrowaliśmy się jako osoba bezrobotna. W decyzji starosta określa wysokość pomocy jako równowartość - maksymalnie - 12 miesięcznych rat kapitałowych i odsetkowych kredytu mieszkaniowego. Uczyni to w oparciu o harmonogram płatności z banku, w którym mamy kredyt, i który określa terminy oraz wysokość kolejnych rat.

Pamiętaj!

Tych pieniędzy nie dostaniemy do ręki. Bank Gospodarstwa Krajowego przeleje przyznaną kwotę pomocy na rachunek banku, w którym mamy kredyt. Osoba starająca się o pomoc nie musi w tej sprawie kontaktować się z BGK. Wszystkie formalności załatwimy w pośredniaku.


Które kredyty

Pomoc przyznawana jest na spłatę kredytu mieszkaniowego, ale nie każdego. Sejm uznał, że może chodzić wyłącznie o kredyty udzielone na:

* budowę domu jednorodzinnego, jeżeli przed złożeniem wniosku o pomoc którakolwiek z instytucji nie zgłosiła w terminie sprzeciwu w związku z zawiadomieniem o zakończeniu budowy albo została wydana ostateczna decyzja o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego,

* nabycie:

- prawa własności domu jednorodzinnego lub prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym,

- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego,

- prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej, którego spłatę zabezpieczono hipoteką ustanowioną na nieruchomości objętej kredytem.

Uwaga!

O wsparcie państwa mogą też starać się osoby, które już wcześniej ratowały się, gdy nie mogły spłacić pożyczki zaciągniętej w banku na mieszkanie. Kredytem mieszkaniowym - w rozumieniu ustawy - jest także:

- kredyt udzielony na spłatę kredytu mieszkaniowego (takich mieszkań, jak wyżej), jeżeli został on zabezpieczony hipoteką na nieruchomości, na którą pożyczaliśmy pieniądze w banku,

- ta część kredytu udzielonego na spłatę różnych zobowiązań, która jest przeznaczona na spłatę kredytu mieszkaniowego, jeśli zostało to zabezpieczone hipoteką na tej nieruchomości.


Jaki bezrobotny

Pomoc może być przyznana kredytobiorcy zobowiązanemu do spłaty kredytu mieszkaniowego, który po dniu 1 lipca 2008 roku utracił pracę rozumianą jako:

- zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, lub

- prowadzenie działalności gospodarczej podlegającej wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej - jako przedsiębiorca niezatrudniający pracowników (wymagane jest formalne zakończenie prowadzenia tej działalności).

Uwaga!

Należy być zarejestrowanym jako bezrobotny, któremu przyznano prawo do zasiłku.

Pamiętaj!

W dniu złożenia wniosku o pomoc należy bezwzględnie posiadać status bezrobotnego - to jest warunek konieczny, by starać się o pomoc w spłacie kredytu mieszkaniowego.

Pomoc nie będzie przyznana, jeżeli:

- utrata zatrudnienia nastąpiła w wyniku rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem przez osobę z kredytem mieszkaniowym, lub

- rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (w trybie art. 52 § 1 Kodeksu pracy - Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm. 4).

Ważne!

W przypadku, gdy kredytobiorcą jest jedno z małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, a kredytobiorca nie utracił pracy, pomoc mimo to może być przyznana. Wystarczy, jeżeli małżonek niebędący kredytobiorcą, spełnia warunki do uzyskania pomocy i nie utracił zatrudnienia, składając wypowiedzenie lub w sposób przez siebie zawiniony (np. dyscyplinarnie).

Natomiast pomoc nie może być przyznana na spłatę kredytu mieszkaniowego, jeżeli jeden z kredytobiorców już ją uzyskał, chyba że pomoc nie jest nadal udzielana, a państwo wspierało spłatę kredytu nie dłużej niż przez 11 miesięcy. Chodzi np. o osoby świeżo poślubione, z których obie mają kredyty mieszkaniowe, a po wejściu w życie tej ustawy, obie korzystały z pomocy. W takim przypadku łączny okres pomocy przyznanej kredytobiorcom na spłatę kredytu mieszkaniowego zabezpieczonego hipoteką ustanowioną na tej nieruchomości, nie może przekroczyć 12 miesięcy.


Przeszkody

Pomoc nie może być przyznana, jeżeli umowa kredytowa z bankiem została wypowiedziana. Nie otrzymamy jej także, jeżeli w dniu złożenia wniosku w urzędzie pracy jesteśmy (lub małżonek):

- właścicielem innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego,

- posiadamy inne spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do domu jednorodzinnego,

- jesteśmy najemcą innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.


Jak to załatwić

1. Należy zgłosić się w urzędzie pracy, gdzie zarejestrowano nas jako osobę bezrobotną. Tam otrzymamy formularz wniosku. Musimy także złożyć oświadczenie o okolicznościach stanowiących podstawę przyznania pomocy. Określamy, jakie są warunki wszystkich umów ubezpieczenia, na podstawie których przysługuje nam świadczenie od towarzystwa ubezpieczeniowego z tytułu utraty pracy. Podajemy termin, w którym upływa okres wypłaty świadczeń z tytułu tej polisy. Podpisując się pod wnioskiem, oświadczamy jednocześnie, że przyjmujemy informację o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, a także o skutkach otrzymania pomocy nienależnej.

2. Otrzymamy do wypełnienia oświadczenie na temat banku, który nas kredytuje. Podamy w nim - oprócz danych banku i własnych - terminy płatności kolejnych rat i ich wysokość.

3. Pośredniak przesyła dokumenty do starosty powiatowego.


Państwo pomoże

Pomoc państwa jest przyznawana na podstawie decyzji starosty, w której określa m.in. wysokość tej pomocy oraz terminy jej przekazywania; a jego decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.

BGK przekazuje bankowi, w którym mamy kredyt mieszkaniowy, udzieloną przez państwo pomoc jako równowartość 12 miesięcznych rat kapitałowych i odsetkowych kredytu mieszkaniowego, ale nie więcej niż 1.200 zł. Nie ma znaczenia to, że mamy wyższą miesięczną ratę kapitałową i odsetkową.

Uwaga!

Jeśli kredyt mieszkaniowy jest spłacany w walucie obcej, Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje pomoc w walucie spłaty kredytu, dokonując przeliczenia wysokości raty na walutę spłaty kredytu. Odbywa się to według kursu sprzedaży ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski i obowiązującego w dniu poprzedzającym dzień przekazania pieniędzy z tytułu pomocy.

Podobna procedura stosowana jest wówczas, gdy rata kredytu jest określona w złotych, ale spłaca się kredyt mieszkaniowy w walucie obcej.


Kiedy wpłata

Co oczywiste - nie może być przekroczenia terminu w spłacie bankowi należności. Ustawa stanowi, że termin przekazania pieniędzy przez Bank Gospodarstwa Krajowego następuje:

- w przypadku otrzymania przez BGK kopii decyzji w terminie późniejszym niż 3 dni robocze przed terminem najbliższej płatności raty pomocy - pierwsza rata pomocy wpłynie w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania kopii tej decyzji,

- w przypadku, gdybyśmy zawarli umowę ubezpieczenia spłaty kredytu gwarantującego wypłatę świadczenia na wypadek utraty pracy - wsparcie państwa rozpocznie się po zakończeniu wypłaty świadczenia z polisy.

Pamiętaj!

Może się zdarzyć, że decyzja starosty zawiera oczywiste pomyłki uniemożliwiające wpłaty rat przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wtedy BGK poinformuje niezwłocznie o tym fakcie nas i starostę.

Raty pomocy wynikające z decyzji starosty nie wpłyną do banku aż do czasu otrzymania od niego kopii postanowienia o sprostowaniu błędów albo informacji o braku podstaw do wydania takiego postanowienia. W takim przypadku BGK dokona pierwszej płatności raty w ciągu 3 dni roboczych, licząc od dnia otrzymania od starosty jednego z dwóch wymaganych pism.


Zwrot pomocy

Spłatę zaciągniętej pomocy zaczynamy w pierwszym pełnym miesiącu po upływie dwóch lat od zaprzestania płatności rat.

Dług oddaje się przez 8 lat w równych nieoprocentowanych miesięcznych ratach płatnych do 15. dnia każdego miesiąca.

Ważne!

O jej wysokości poinformuje nas starosta co najmniej na 30 dni przed%07terminem wpłaty pierwszej raty. Wskaże także numer rachunku bankowego Funduszu Pracy powiatowego urzędu pracy.

Pamiętaj!

Gdybyśmy jednak przed rozpoczęciem terminu spłaty sprzedali kredytowaną nieruchomość, zwrot pomocy będzie musiał nastąpić w ciągu 30 dni od dnia jej zbycia.

Podstawa prawna:

Dziennik Ustaw Nr 115 - 8733.
Poz. 964
Dziennik Ustaw Nr 115- 8733.
Poz. 964
z dnia 19 czerwca 2009 r. (Ustawa o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę).



Kiedy pomoc może być zawieszona?

Czy może się zdarzyć, że wpłata rat - w ramach udzielanej pomocy - zostanie zawieszona? Może tak być w konkretnych przypadkach:

- utraty statusu osoby bezrobotnej; wówczas rata nie będzie wpłacona z upływem miesiąca następującego po miesiącu, w którym utracimy status bezrobotnego,

- zbycia przedmiotu kredytowania, wypowiedzenia umowy kredytu mieszkaniowego, jego spłaty.

Uwaga!

O zaprzestaniu przekazywania rat pomocy bank zawiadamia nie tylko nas, ale i starostę.

Kiedy wygasa decyzja starosty o udzieleniu pomocy?

Na konto banku udzielającego kredytu mieszkaniowego mogą nie wpłynąć raty w przypadku:

- utraty statusu bezrobotnego - z upływem miesiąca następującego po miesiącu, w którym utrata tego statusu nastąpiła,

- zbycia przedmiotu kredytowania - z dniem tego zbycia,

- wypowiedzenia umowy kredytu mieszkaniowego - z dniem upływu okresu tego wypowiedzenia,

- podjęcia czynności egzekucyjnych z przedmiotu kredytowania - z dniem podjęcia pierwszej czynności egzekucyjnej,

- spłaty kredytu - z dniem dokonania spłaty ostatniej raty.

W przypadku zbycia mieszkania lub domku, zwracamy całość pomocy. Starosta może odroczyć jednak termin płatności, rozłożyć ją na raty lub umorzyć w całości albo w części.

Pamiętaj! Osoba, która otrzymała pomoc nienależną, będzie musiała zwrócić pieniądze wraz z odsetkami ustawowymi od dnia przekazania przez BGK pieniędzy z tytułu pomocy na rachunek banku udzielającego kredytu mieszkaniowego.

Za nienależną uważa się pomoc wypłaconą m.in.: na podstawie nieprawdziwych informacji lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia starosty w błąd przez osobę, której pomoc przyznano.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto