Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Parking przy centrum przesiadkowym Ligota otwarty dla wszystkich, bo jest problem z parkomatami ZDJĘCIA

Justyna Przybytek
Centrum przesiadkowe Ligota w Katowicach
Centrum przesiadkowe Ligota w Katowicach LOTA
Falstart przy otwarciu pierwszego w Katowicach centrum przesiadkowego: z węzła Ligota mogą korzystać już podróżni, ale wciąż nie udało się uruchomić systemu „park&ride” na pobliskim parkingu, mimo że od otwarcia centrum przesiadkowego minęły już dwa miesiące. W końcu urzędnicy zdecydowali, aby udostępnić parking wszystkim kierowcom bezpłatnie. Rozwiązanie jest jednak tymczasowe.

Centrum przesiadkowe w Ligocie jest pierwszym centrum przesiadkowym wybudowanym w Katowicach. Powstało naprzeciw dworca kolejowego w Ligocie, u zbiegu ulic Panewnickiej i Franciszkańskiej. Realizacja kosztowała około 9,1 mln zł.

Na węzeł składają się perony autobusowe oraz miejsca oczekiwania osłonięte betonową wiatą. Perony są dwa, przy jednym zatrzymują się autobusy jadące w kierunku Panewnik, przy drugim – te do centrum, w sumie z węzła operują cztery linie 51 i 13, oraz dwie nowe - 913 i 912. Tuż obok – również pod wiatą – jest duży parking dla rowerów, a nieco dalej, wzdłuż torów kolejowych, wybudowano parking naziemny ze 110 miejscami. W trakcie prac przebudowano też układ drogowy w tym rejonie, a wokół węzła powstały dwa ronda.

Centrum przesiadkowe Ligota jest dostępne od listopada

Wykonawcą całości była firma Skanska. Odbiory inwestycji ruszyły już we wrześniu, a pierwsze autobusy zajechały na węzeł 5 listopada. Obyło się jednak bez oficjalnego przecinania wstęg i fety z przedstawicielami miasta. Oficjalne otwarcie miało nastąpić po kilku tygodniach, gdy uda się udostępnić wszystkie „funkcjonalności” węzła przesiadkowego.

Mimo to już wówczas do sprzedaży trafił specjalny „bilet katowicki”, czyli imienny bilet miesięczny (kosztuje 119 zł), który uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi autobusami i tramwajami obsługiwanymi przez ZTM na terenie Katowice oraz w pociągach Kolei Śląskich ujętych w rozkładzie jazdy kursujących na terenie miasta Katowice

Parking przy CP "Ligota" od 3 stycznia jest otwarty dla wszystkich

Tym, czego wówczas uruchomić się nie udało – i nie udaje się do dziś - jest system park&ride na tutejszym parkingu. Gdy węzeł otwierano wjazd na parking był zamknięty, bo nie uruchomiono tu parkomatów, umożliwiających skanowanie biletów kolejowych, na podstawie których możliwy będzie bezpłatny postój. Parkomatów wciąż tu nie ma.

Tymczasem od otwarcia centrum przesiadkowego „Ligota” mija drugi miesiąc. To dlatego w czwartek, 3 stycznia, parkingi w końcu udostępniono. Przedstawiciele miasta przekonują, że to „została uruchomiona kolejna funkcjonalność CP Ligota”, ale w praktyce to rozwiązanie doraźne i czasowe, wprowadzone do momentu, gdy uda się uruchomić tu parkomaty.

– Aktualnie na zlecenie wykonawcy centrum trwa konfiguracja parkomatów, tak by mogły one odczytywać wszystkie bilety Kolei Śląskich z kodami kreskowymi – zarówno te kupowane w kasach, jak również w biletomatach. Dzięki temu parkomat będzie mógł wydawać tzw. bilety zerowe - mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice.

Docelowo wjazd na parking przy węźle tylko z biletem Kolei Śląskich

Do tego czasu parkowanie przy węźle Ligota jest bezpłatne dla wszystkich. Kiedy parkomaty zostaną skonfigurowane? Nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że docelowo parkingi przy centrum przesiadkowym „Ligota” będą dostępne wyłącznie dla posiadaczy biletów kolejowych (jednorazowych lub okresowych) Kolei Śląskich - w tym np. „biletu katowickiego”.

- Kierowcy będą mogli wjechać ze wspomnianym biletem na teren parkingu. Parkomat zeskanuje bilet i wyda tzw. bilet zerowy, który będzie trzeba umieścić w pojeździe lub na pojeździe w widocznym miejscu pozwalającym na odczytanie jego treści – wyjaśniają urzędnicy.

Z biletem zerowym parkowanie będzie bezpłatne do 20 godzin. - Jeśli ktoś wjedzie na parking bez biletu lub zostawi samochód na czas dłuższy niż 20 godzin musi liczyć się z karą w wysokości 369 zł. Samochód, który będzie stał na terenie parkingu 7 dni, będzie odholowany – ostrzegają przedstawiciele miasta.

W budowie są jeszcze trzy centra przesiadkowe

Przypomnijmy, że w teorii centrum przesiadkowe Ligota ma skłonić katowiczan, którzy z Piotrowic i Ligoty jadą do centrum do przesiadki z auta na pociąg, ma też ułatwić dojazd do śródmieścia rowerzystom, którzy przy dworcu bezpiecznie zaparkują rower.

W Katowicach trwa obecnie budowa jeszcze trzech węzłów przesiadkowych. Kolejne powstają w Zawodziu, Brynowie oraz przy ulicy Sądowej w centrum. Węzły w Bynowie i Zawodziu będą kosztowały - każdy z nich - ponad 60 mln zł, natomiast ten w centrum ponad 56 mln zł. Wszystkie mają być gotowe pod koniec 2019 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto