Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PLK remontuje nieczynną linię 142 na południu Katowic. Finał prac jeszcze w tym roku

Justyna Przybytek
Prace na linii kolejowej nr 142 w rejonie ulicy Saskiej
Prace na linii kolejowej nr 142 w rejonie ulicy Saskiej LOTA
PLK remontuje nieczynną linię Kolejową nr 142 na odcinku Ligota – Kostuchna – Tychy. Jak dotąd wymieniono tu już 12 kilometrów torów, sieć trakcyjną i 11 rozjazdów. Wartość inwestycji to aż 50 mln zł. Finał prac planowany jest w trzecim kwartale 2019 roku.

Linia 142 to, jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, istotny element kolejowej obwodnicy GOP z północy województwa w kierunku południowym. Jest to linia towarowa, której główną funkcją będzie skomunikowanie południowej części Katowickiego Węzła Kolejowego z głównymi liniami towarowymi w kierunku Jaworzna Szczakowej, Łaz, Gliwic i Tarnowskich Gór.

Rewitalizacja linii nr 142 na odcinku Katowice - Tychy zakończy się w tym roku

Rewitalizacja nieczynnej od lat linii (była wykorzystywana, gdy działała kopalnia Murcki) rozpoczęła się na początku 2018 roku. Prace objęły odcinek od Ligoty, przez Ochojec, Murcki, Kostuchnę aż po tyski Mąkołowiec. Finał inwestycji planowany jest w trzecim kwartale tego roku. Wartość modernizacji to aż 50 mln zł.

Jak dotąd wymieniono rozjazdy w rejonie posterunku odgałęźnego Mąkołowiec (2 szt.), stacji Tychy (5 szt.), stacji Katowice Kostuchna (3 szt.) i posterunku Katowice Ochojec (1 szt.). Położono też ponad 12 km nowych torów i 5 km sieci trakcyjnej.

- Kolejne 8 km przygotowane jest do montażu. W najbliższym czasie zakończą się prace na odcinku Tychy Mąkołowiec – Tychy – zapowiadają przedstawiciele PKP PLK. I dodają: wykonawca przygotowuje się do remontu 7 przejazdów kolejowo-drogowych, co m.in. zwiększy poziom bezpieczeństwa. Roboty obejmą też tory i sieć trakcyjną.

Linia nr 142 zwiększy przepustowość na linii 139

W dalszym etapie prac remontowane będą Też wiadukt nad DK81 w Ligocie, most nad rzeką Mleczną oraz budynek posterunku w Ochojcu.

Jak zapowiadają przedstawiciele PLK w efekcie rewitalizacji możliwa prędkość składów na linii nr 142 wzrośnie z 40 do 80 km na godzinę. Z drugiej strony jej otwarcie umożliwi poprowadzenie ruchu towarowego z pominięciem stacji w centrum Katowic. Jest jeszcze jeden, zasadniczy efekt tej modernizacji: linia 142 ma odciążyć linię 139, łączącą Katowice z Tychami, co ma wpłynąć na większą przepustowość 139-tki dla ruchu pasażerskiego

Katowiczanie nie chcą pociągów na linii 142

Przypomnijmy jednak, że w sprawie rewitalizacji linii nr 142 już kilka miesięcy temu zaprotestowali mieszkańcy Katowic. List w tej sprawie przesłali zresztą do władz miasta. Katowiczanie alarmowali w piśmie, że linia przebiega w odległości 15 – 25 metrów od domów jednorodzinnych. Przypominali, że była wykorzystywana sporadycznie, gdy działała kopalnia Murcki, a mimo to ruch pociągów powodował ogromną uciążliwość dla mieszkańców.

Mieszkańcy protestują wobec modernizacji linii nr 142 w Katowicach ZDJĘCIA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto