Pyrzowice: Nowa wieża kontroli lotów będzie najwyższa! Wmurowanie kamienia węgielnego [ZDJĘCIA]

DN

Wieża kontroli lotów będzie mieć 46 metrów, a poziom operacyjny będzie na wysokości 41 metrów. Budowa jest już na półmetku, wieża ma około 20 metrów wysokości.

Nowa wieża kontroli lotów, jaka powstaje w Pyrzowicach, ma być najwyższą wieżą na polskich lotniskach. Rzecz jasna, kiedy powstanie, bo na razie miano najwyższej będzie miała wieża na lotnisku w Krakowie-Balicach.

- Budowa w Krakowie jest już ukończona, uruchomienie wieży planujemy w tym roku - wyjaśnia Janusz Niedziela, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która obie inwestycje prowadzi. Wieża w Krakowie ma 42 metry, a poziom operacyjny będzie na wysokości 36 metrów. Wieża w Pyrzowicach będzie mieć 46 metrów, a poziom operacyjny będzie na wysokości 41 metrów.

ZOBACZ WIDEO:

Wieża na lotnisku w Pyrzowicach powstaje od marca 2017. Robotnicy są już na wysokości 6. kondygnacji. 23 czerwca 2017 uroczyście wmurowano kamień węgielny - a wcześniej podpisano akt erekcyjny. Z tej okazji do Katowice Airport zjechali politycy z regionu i kraju, z ministrem infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem na czele. Byli też m.in. posłanka Ewa Malik, Jerzy Polaczek, wojewoda Krzysztof Wieczorek, wicemarszałek Stanisław Dąbrowa, arcybiskup Grzegorz Kaszak czy wiceprezydent Katowic Waldemar Bojarun. No i gospodarze uroczystości: prezes PAŻP, zarząd GTL z Arturem Tomasikiem na czele oraz Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, firmy, która w Pyrzowicach wybudowała już nowy pas startowy, a teraz buduje wieżę.

Przy okazji wmurowania kamienia węgielnego, minister Adamczyk przypomniał, że trwają przygotowania do dobudowy drugiego pasa na S1, czyli drodze do lotniska, zaś jeszcze w czerwcu do realizacji zostanie skierowany ostatni odcinek A1 (Częstochowa-Tuszyn).

- W 2021-22 roku przejedziemy już A1 od Gdańska do czeskiej granicy - obiecał. Zaś na początku 2018 roku zacznie się realizacja obwodnicy Zawiercia i Poręby

W 46-metrowym budynku na powierzchni ponad 1800 m kw. rozmieszczone zostaną pomieszczenie ze stanowiskami kontroli wieżowej i kontroli zbliżania, pomieszczenia techniczne i garażowe oraz zaplecze socjalne. Wokół wieży powstanie system dróg wewnętrznych wraz z parkingami. Poziom operacyjny ulokowano na wysokości 42 m. Nowa wieża usytuowana jest w południowo-wschodniej części portu i zastąpi starą, która ma 23 metry. Układ budynku składa się z dwóch elementów. Część niska to dwukondygnacyjny budynek o konstrukcji słupowo-ścianowej. Druga część o wysokości 45,75 m, zawiera trzon zbudowany jako wspornik pionowy o przekroju poprzecznym prostokąta z wydzielonym wewnątrz ciągiem dla windy oraz szachtami instalacyjnymi. Utwierdzenie trzonu stanowi płyta fundamentowa, natomiast w górnej części trzonu na wspornikach poziomych oparto stropy zasadniczej części wieży. Zwieńczenie wieży stanowi stalowy dach.

Elewację wieży zaprojektowano z aluminiowej płyty kompozytowej. W trzonie zamontowana będzie winda elektryczna z podszybiem i nadszybiem bez pomieszczenia maszynowni, przystosowana do wymogów ekip ratowniczych.

Nowa wieża w Pyrzowicach będzie gotowa na początku 2018. Zakończenie budowy planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku. Następnie rozpocznie się proces wyposażania obiektu w odpowiednie urządzenia. Operacyjne oddanie do użytku nowej wieży kontroli PAŻP planuje pod koniec 2018 roku.Wartość kontraktu to 20,22 mln zł netto - niemal 25 mln brutto.

Co ze starą wieżą? Nie wiadomo, czy zostanie rozebrana. Być może w Pyrzowicach zostaną dwie wieże.

Przypomnijmy. W ramach swoich inwestycji w Pyrzowicach PAŻP wyposażyła już lotnisko w radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiej podstawy chmur, czyli ILS na wschodnim podejściu. Teraz trwają przygotowania do uzbrojenia zachodniego (pomocniczego) podejścia do drogi startowej (system ILS kategorii I). Katowice Airport będą pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z system ILS na obydwu kierunkach podejścia do drogi startowej.

Powód? W ostatnich latach notuje się wzrost częstotliwości występowania wiatrów z kierunku wschodniego. W 2015 roku przez 18% czasu w użyciu było zachodnie, pomocnicze podejście do drogi startowej, w 2016 przez 22%. W związku z tym PAŻP, na wniosek GTL SA podjął decyzję o wyposażeniu zachodniego podejścia do drogi startowej Katowice Airport w system ILS kategorii I. Inwestycja ta poprawi dostępność operacyjną portu przy wiatrach wiejących ze wschodu i przy ograniczonej widzialności i niskim pułapie chmur. Obecnie dostępne procedury umożliwiają lądowanie w Pyrzowicach od zachodu, czyli z wykorzystaniem podejścia pomocniczego, gdy widzialność wzdłuż drogi startowej nie jest mniejsza niż 800 metrów, a pułap chmur nie niżej niż 80 metrów. ILS CAT I dla zachodniego pasa drogi startowej Katowice Airport umożliwi bezpieczne lądowania przy widzialności nie mniejszej niż 550 metrów i pułapie chmur nie niższym niż 60 metrów.

- W ostatniej dekadzie zrealizowaliśmy największy w historii program inwestycyjny, który zmienił oblicze Katowice Airport. Nowa wieża podniesie poziom bezpieczeństwa, stanie się także swoistą wizytówką naszego portu. Z kolei wyposażenie podejścia pomocniczego do drogi startowej w ILS kategorii I sprawi, że Pyrzowice znajdą się w ścisłej czołówce europejskich, regionalnych portów lotniczych pod względem możliwości bezpiecznego lądowania przy złych warunkach atmosferycznych, niezależnie od kierunku wiatru. - powiedział Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3