Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rybnik ma wodny laur i całą „rzekę” edukacji!

Redakcja
Nazwa zobowiązuje „tak przynajmniej uważają rybniczanie i promują swoje miasto również poprzez tzw. błękitną ekologię, czyli wszystko, co jest związane z wodą - jej oszczędzaniem, dbałością o lokalne akweny oraz propagowaniem ich walorów rekreacyjnych i turystycznych. Efekty są - rzeka Ruda wygrała w ogólnopolskim konkursie na Rzekę Roku 2015, organizowane latem spływy kajakowe przyciągają coraz więcej fanów malowniczej Rudy, a rybnickie szkoły wygrywają „w cuglach” konkursy odbywające się w ramach programu Klubu Gaja „Zaadoptuj rzekę”.

Przykłady? W niedawno rozstrzygniętej edycji 2016, wśród laureatów, i to na pierwszych miejscach, znalazły się: Szkoła Podstawowa nr 16 w Rybniku, w której uczniowie zaczęli oszczędzać wodę opadową i wykorzystują ją do podlewania szkolnych roślin, a także Gimnazjum nr 6 w Rybniku, za zaadoptowanie rzeki Rudy i zaangażowanie do tego przedsięwzięcia uczniów pozostałych rybnickich szkół, rodziców oraz mieszkańców miasta.

Deszczówka też woda, więc jej „nałap” modelowo
Ta akcja nie mogła odbyć się w innym mieście, bo skoro Rybnik tak lubi wodę, to i ekolodzy „pchają się” do Rybnika. Dlatego właśnie tu, przez parę miesięcy, aż do końca listopada, Klub Gaja prowadził modelową akcję oszczędzania wody polegającą na gromadzeniu i wykorzystywaniu deszczówki. Na czym polegała? Przy budynkach pięciu rybnickich szkół zainstalowano zbiorniki na wodę opadową. Uczniowie mogli nie tylko podlewać zebraną deszczówką przyszkolne rośliny, ale też uczyć się, jak i dlaczego warto oszczędzać wodę, nie tylko tę płynącą z kranu, ale i „z nieba”.

To jest edukacja aktywna!
Klub Gaja prowadził akcję wraz z Zespołem Szkół Ponadpodstawowych nr 3, Gimnazjum nr 6, Szkołą Podstawową nr 16, Szkołą Podstawową nr 13, Gimnazjum nr 15 i Gimnazjum nr 7. To właśnie w tych rybnickich szkołach zainstalowano 1000-litrowe zbiorniki na wodę opadową, z której korzystali uczniowie i pracownicy. Prowadzili też monitoring ilości zebranej wody i jej wykorzystywania na terenie szkoły. - Chcielibyśmy, żeby społeczność szkolna zaangażowała się w pomiary ilościowe zebranej i wykorzystywanej wody deszczowej i na bieżąco zapisywała ilość zużywanej. Każdy zbiornik miał zainstalowany licznik pozwalający sprawdzić, ile wody zostało wykorzystane na potrzeby szkoły - mówi Jarosław Kasprzyk z Klubu Gaja. Ale to nie wszystko, bo edukatorzy Klubu Gaja prowadzili też w każdej ze szkół zajęcia na temat zasobów wodnych, przyrodniczych i kulturowych walorów rzek i innych akwenów, omówiono zasady i sposoby służące ich ochronie.

Koniec oznacza początek
Akcja została zakończona i podsumowana, ale tylko ta pierwsza - modelowa. - Cieszymy się, że w sposób praktyczny mogliśmy przedstawić dzieciom i młodzieży tematy związane z oszczędzaniem wody. Dzięki możliwości monitorowania ilości zgromadzonej wody i jej wykorzystania, młodzi ludzie chętniej będą wprowadzać w życie nawyki prowadzące do oszczędzania wody, także pitnej, lepiej zapamiętają informacje z zajęć edukacyjnych i nie tylko w szkole będą namawiać innych do dbania o środowisko - mówi Paweł Grzybowski, koordynator programu „Zaadoptuj rzekę”, zapowiadając, że akcja będzie kontynuowana.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

9 ulubionych miejsc kleszczy w ciele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto