Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

SMS-owy test IQ, lokalizator, zegar śmierci? Sprawdź jak bronić się przed SMiShingiem

REDAKCJA portalu
REDAKCJA portalu
Mimo że mijają prawie dwa lata od wejścia w życie nowelizacji ...
Mimo że mijają prawie dwa lata od wejścia w życie nowelizacji ... MP / archiwum MM
Mimo że mijają prawie dwa lata od wejścia w życie nowelizacji ustawy prawa telekomunikacyjnego, nieuczciwe usługi bazujące na usłudze SMS Premium wracają ze zdwojoną siłą.

Każdy trafił kiedyś na stronę, gdzie za 1,23 zł można sprawdzić swoje IQ, poznać datę swojej śmierci bądź przekonać się czy nasza druga połówka naprawdę nas kocha.

Jeżeli naszą reakcją na takie "usługi" będzie uśmiech politowania nic nam nie grozi. Gorzej, jeżeli z ciekawości, nudy bądź dla żartu zdecydujemy się na wysłanie takiego SMS-a. Może nas on kosztować do 400 złotych i ironiczny uśmiech, tym razem już ze strony oferującego nam taką zabawę.

W grudniu 2011 i maju 2012 roku weszła w życie nowelizacja prawa
telekomunikacyjnego, która miała zakończyć nieuczciwe praktyki
podmiotów oferujących SMS-owe konkursy.

Przepisy nakazują m.in.
podawanie pełnej ceny brutto świadczonej usługi. Ponadto usługodawca musi zapewnić możliwość natychmiastowej rezygnacji z subskrypcji, a operator musi umożliwić nam zablokowanie wysyłania i odbierania wiadomości z numerów Premium.

SMiShing – atak polegający na rozsyłaniu SMS-ów, które mają skłonić odbiorce do podjęcia określonego działania. Pierwsze ofiary smishingu w Islandii i Australii otrzymywały SMS-y z potwierdzeniem rzekomego członkostwa w serwisie randkowym oraz informacją o związanej z tym opłacie w wysokości 2 dolarów dziennie. Opłaty można było rzekomo uniknąć anulując członkostwo na wskazanej stronie internetowej. W rzeczywistości otwarcie strony powodowało zainstalowanie na komputerze ofiary wirusa.

Wszystko było dobrze, jednak nieuczciwi usługodawcy znaleźli w nowym prawie lukę - zmiany bowiem obowiązują jedynie spółki zarejestrowane w Polsce. Wystarczy więc, że oszust przeniesie działalność za granicę i staje się nietykalny. - Pokładaliśmy spore nadzieję w tej nowelizacji jednakże znowu okazało się to niewystarczające. Czy da się temu całkowicie zapobiec? Wolałabym nie wróżyć z fusów - mówi Agnieszka Popławska, prawniczka Federacji Konsumentów.

- Przyznaję, że równy rok mieliśmy z nieuczciwymi podmiotami "spokój". Niestety, przez ostatnie dwa miesiące skargi się nasiliły, co więcej wpływają one także od klientów telefonów abonamentowych, co wcześniej było rzadkością. W takim wypadku generuje to rachunki w wysokości 300/400 złotych  - komentuje Popławska.

Jak bronić się przed nieuczciwymi SMS-ami?

Najlepiej jest ignorować wiadomości, których się nie spodziewaliśmy oraz te, których numery są dla nas podejrzane - Niestety często nasz numer bierze udział w  jakimś konkursie dlatego, że my świadomie wysłaliśmy SMS-a na coś innego np. w głosowaniu w "Tańcu z gwiazdami", a podmioty te są ze sobą powiązane. Z tego powodu zawsze powinniśmy zapoznać się z regulaminem konkursu w którym bierzemy udział. Z ich treści wynika wprost iż co drugi dzień będziemy otrzymywać płatnego SMS-a i trudno będzie się powoływać w takim wypadku na wprowadzenie w błąd- radzi Popławska. Nie odpisujmy na SMS-y z rzekomym potwierdzeniem rejestracji na różnych portalach, jeśli w rzeczywistości sami się na nim nie rejestrowaliśmy. Powinniśmy także wyczulić się na "darmowe" doładowania konta, wygranie luksusowego samochodu czy egzotycznej wycieczki. Jeżeli jednak naprawdę intryguje nas poznanie daty swojej śmierci, zastanówmy się dwa razy nad wiarygodnością tej informacji zanim wyślemy droższego SMS-a.

Jak informuje Federacja Konsumentów, wyróżnia się 3 rodzaje SMS o podwyższonej opłacie. Premium Rate pay per call pobiera opłatę za połączenie w celu uzyskania indywidualnych informacji w formie porad. Premium Rate pay per minute opiera się na połączeniach głosowych, w których dzwoniący otrzymuje płatne informacje, np. horoskop wróżki. Ostatnie połączenia realizowane w serwisach typu Call TV dają możliwość bezpośredniej rozmowy z prowadzącym konkurs telewizyjny lub radiowy. SMSy o podwyższonej opłacie bazują na czterocyfrowej numeracji zaczynającej się od cyfry siedem oraz pięciocyfrowej numeracji zaczynającej się na dziewięć. Koszt tego SMSa to wartość od 0,50 PLN + 22% VAT dla numerów 7000-7099 do kilkudziesięciu złotych przy numerach rozpoczynających się cyfrą 9.

Za wysłanie SMSa Premium operatorzy pobierają jednakową opłatę dla wszystkich użytkowników telefonów komórkowych, niezależnie od przynależności do sieci konkretnego operatora ani od planu taryfowego abonenta. Warto zapoznać się z taryfami SMS Premium, by przy najbliższej okazji sprawdzić odbiorcę naszego SMS-a i koszt tej wiadomości.

- numery 7000-7099 - 0,50 PLN + 23% VAT
- 71xx - 1 PLN + 23% VAT
- 72xx - 2 PLN + 23% VAT
- 73xx - 3 PLN + 23% VAT
- 74xx - 4 PLN + 23% VAT
- 75xx - 5 PLN + 23% VAT
- 76xx - 6 PLN + 23% VAT
- 77xx - 7 PLN + 23% VAT
- 78xx - 8 PLN + 23% VAT
- 79xx - 9 PLN + 23% VAT

- 913xx - 13 PLN + 23% VAT
- 920xx - 20 PLN + 23% VAT
- 925xx - 25 PLN + 23% VAT
- 935xx - 35 PLN + 23% VAT

Walka o zwrot kosztów, a stanowiska operatorów

Co zrobić, kiedy już daliśmy się złapać w pułapkę? Operatorzy zwykle rozpatrują negatywnie reklamacje rachunków za telefon stacjonarny lub komórkowy, jeśli wykonywane były usługi o podwyższonej opłacie, podkreślając fakt, iż nie są organizatorem serwisu dostępnego pod reklamowanym numerem, czyli tym samym nie przejmują odpowiedzialności za usługi oferowane przez inne firmy.

Jak więc walczyć o swoje prawa? - Operatorowi musimy zapłacić kwotę żądaną za naszą fakturę, on wywiązał się ze swojej usługi na rzecz podmiotu organizującego konkurs. Nie warto narażać się na dodatkowe koszta zwłaszcza zwrotu ulgi za przedterminowe rozwiązanie umowy promocyjnej - radzi Popławska. Zawiadomienie o podejrzeniu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów należy zgłosić do Prezesa UOKiK-u.  Decyzja Prezesa o nałożeniu na przedsiębiorcę kary pieniężnej za stosowanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów jest podstawą do dochodzenia swoich pieniędzy od organizatora konkursu  na drodze postępowania cywilnego. W sporządzeniu pozwu może pomóc miejski/powiatowy rzecznik konsumentów lub korzystanie dla konsumenta położony na terenie kraju oddział Federacji Konsumentów - instruuje prawniczka Federacji Konsumentów.

Możemy także sami znaleźć na stronie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej podmiot oferujący nam usługę SMS Premium. Na stronie www.uke.gov.pl znajduje się wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie wraz z adresami i danymi kontaktowymi podmiotu. Jeżeli wśród nich znajdziemy ten, który nas oszukał możemy bezpośrednio do niego wystosować reklamację z żądaniem zwrotu pieniędzy za rachunek, który musieliśmy zapłacić operatorowi z zastrzeżeniem, że w przeciwnym razie złożymy zawiadomienie do Prezesa UOKiK-u. - Często reklamacje takie rozpatrywane są pozytywnie - radzi Popławska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto