MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj jest lepszy od autobusu!

Redakcja
Dlaczego miasta powinny postawić na rozwój tramwajów zamiast ...
Dlaczego miasta powinny postawić na rozwój tramwajów zamiast ... Piotr Kalsztyn
Dlaczego miasta powinny postawić na rozwój tramwajów zamiast autobusów? Sprawdźcie 6 najważniejszych powodów.

Z południowych dzielnic Katowic nie wydostaniemy się tramwajem. Ostatni felieton naszego użytkownika Ulysaiera wzbudził spore zainteresowanie.

Czytaj: Czym tramwaje podpadły władzom Katowic? [felieton dziennikarza obywatelskiego]

Postanowiliśmy więc sprawdzić jak to jest z tym tramwajem. O tym dlaczego tramwaj jest fajny i dlaczego powinno się w niego inwestować pisze Tomasz Godziek, miłośnik trmwajów, członek GC Investment pomysłodawca akcji "Tramwajem na południe Katowic".

6 powodów, dla których tramwaj jest lepszy od autobusu

1. Wbrew pozorom poszerzanie dróg nie prowadzi do zwiększenia przepustowości. Zgodnie z prawem Lewisa-Mogridge’a ruch powiększa się tak, aby maksymalnie wypełnić nową zwiększoną przepustowość. W związku z tym poprawa trwa najdłużej kilka miesięcy, a czasami nawet tylko kilka tygodni. Potem korki powracają, kierowcy stoją jednakże na większej niż wcześniej ilości pasów.

Amerykańskie Bureau of Public Roads w swoim wzorze na teoretyczne opóźnienia na drogach przyjmuje, że ilość samochodów na godzinę przejeżdżających daną ulicą jest równa ilości pasów ruchu pomnożonej przez 2000. Łatwo zauważyć więc, że dodatkowy pas ruchu przyciągnie dodatkowe samochody.

2. Czas eksploatacji: Tramwaje są długowieczne, standardowy okres eksploatacji autobusu to 8-10 lat, tramwaju 30 lat. Autobus po 8 latach nie spełnia już aktualnych norm spalin etc., tramwaj jest nadal tak samo ekologiczny.

3. Pojemność - tramwaj może zabrać ok. 200/300 osób, co jest zadaniem nieosiągalnym dla autobusu

4. Mniejsza awaryjność: dużo rzadziej się psują i są ekonomiczniejsze. Dodatkowo silnik elektryczny ma zdecydowanie większą sprawność od silnika spalinowego.

5. Mniejsze koszty eksploatacyjne: Autobusy palą ropę, która będzie drożała dużo szybciej niż prąd.

Mniejsze koszty utrzymania infrastruktury: w torowisko inwestuje się raz na 20 lat, dodatkowo utrzymanie kilometrów torowisk jest dużo tańsze niż utrzymanie ulic.

6. Bezpieczeństwo: transport tramwajowy uznaje się za znacznie bezpieczniejszy niż autobusowy. Mniejsza liczba wypadków z udziałem tramwajów to efekt przewidywalności trasy pojazdu szynowego.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto