Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uczniowie z SP1 w Zawierciu chcą tworzyć smart rzeczywistość

PM
PM
Opaski przyjaźni, opaski militarne wysyłające sygnał SOS, grające ławki i schody... To tylko niektóre pomysły uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Zawierciu na wykorzystanie edukacyjnych płytek programowalnych.

Szkoła Podstawowa nr 1 w Zawierciu stara się zainteresować uczniów programowaniem oraz elektroniką. Uczniowie placówki realizują projekt edukacyjny, podczas którego uczą się programowania.

- Uważam, że programowanie połączone z możliwością sterowania urządzeniami jest metodą efektywną, która przyciąga uczniów do nauki programowania. Wiem, że nie ma w tym nic odkrywczego. Łączenie teorii z praktyką zawsze przynosiło dobre efekty. Problem leży jednak w tym, skąd uzyskać środki na wyposażenie każdego ucznia na lekcjach informatyki w edukacyjne płytki programowalne - opowiada Marzanna Miąsko, nauczyciel z SP1.

Szkoła zgłosiła się do konkursu „Projekt z Klasą” organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era. Udało się uzyskać dwa granty. Pieniądze z nich zostaną przeznaczone na zakup edukacyjnych płytek programowalnych. Dzięki nim realizowany będzie projekt "Kreatorzy rzeczywistości smart". Marzanna Miąsko przyznaje, że zależało jej, aby każdy uczeń mógł w trakcie lekcji samodzielnie spróbować programowania. W przypadku niewielkiej ilości sprzętu, możliwości jej podopiecznych były mocno ograniczone. Teraz może to ulec zmianie.

W przyszłości uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1 chcą stworzyć na płytkach programowalnych tzw. „opaski przyjaźni”. Jak będą działać? Opaski będą wysyłać sygnał bluetooth. Gdy dwie sparowane opaski znajdą się w swoim zasięgu, to na ich wyświetlaczach pojawi się np. serce. W planach są także opaski militarne wysyłające sygnał SOS. Głównym projektem jest natomiast stworzenie grających schodów. Na razie grupa czterech dziewcząt (Wiktoria Siwczyk, Ola Opiłka, Magda Szwej oraz Magdalena Cieplak) sprawiła, że grać można na szkolnej ławce.

- Każdy uczeń szkoły gimnazjalnej musi zrealizować projekt edukacyjny. Dziewczyny z klas drugich zgłosiły się do mnie. Powiedziałam im, że zrobią schody, które grają. Kilka dni później przyszły zrezygnowane i twierdziły, że to się nie uda. Wytłumaczyłam im, że jest to samo zadanie, które realizujemy na lekcjach. Tylko w wersji makro - mówi Marzanna Miąsko.

Stworzenie inteligentnej ławki wygrywającej melodie zajęło im około tygodnia. Najpierw uczennice programowały płytkę. Następnie przyszedł czas na kolejny etap. Na ławce przyklejona została taśma aluminiowa, która dobrze przewodzi impulsy. Taśmę połączono z edukacyjną płytką programowalną podłączoną do komputera.

- Najtrudniejsze na tym etapie okazało się rozklejanie taśmy. Jest dwustronna. Trzeba było rozdzielić warstwy. To nie było proste. Potrzeba było dużo cierpliwości - mówi Ola Opiłka.

Uczennice przyznają także, że wyzwaniem było zaprogramowanie płytki. Zależało im na konkretnym efekcie, ale obawiały się, że nie wszystko pójdzie po ich myśli.

- Chyba programowanie. Robimy to na naszych lekcjach, ale w tym wypadku dodatkowo działał stres. Bałyśmy się, że coś źle zaprogramujemy i projekt nie wyjdzie - mówi Wiktoria Siwczyk.

Ławka wygrywa dźwięki 21 instrumentów. Wśród nich są m.in. bębenki i skrzypce. Wystarczy wciskać odpowiednie klawisze, a z głośników komputera wydobywają się kolejne dźwięki. Działanie ławki będziemy mogli przetestować podczas Dnia Otwartego, które odbędzie się w czwartek, 1 marca, o godzinie 17.

Warto dodać, że to nie jedyny projekt realizowany w Szkole Podstawowej nr 1 w Zawierciu. Obecnie uczniowie placówki prowadzą pracę badawczą. Udało im się otrzymać od Biura Edukacji Europejskiej Agencji Kosmicznej nowoczesne komputery Raspberry Pi, które są wyposażone w dwie kamery (nocną i dzienną). Przygotowują się w ten sposób do przeprowadzenia badań na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS, która krąży wokół ziemi.

Uczniowie podzieleni są na dwie drużyny. W skład drużyny DeepSky wchodzą Zofia Kalińska, Natan Haładyn i Adrian Reszka. Uczniowie prowadzą badania warunków życia na Ziemi. Robią to na podstawie danych i zdjęć z niebieskim filtrem zrobionych z ISS. W skład drużyny LIVE wchodzą Mateusz Kustra i Sebastian Jaros prowadzą badania warunków życiowych w module ISS. Programy uczniów zostaną uruchomione 10 maja 2018 roku.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zawiercie.naszemiasto.pl Nasze Miasto