Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ul. 3 Maja pozostanie deptakiem bez samochodów. Będzie przebudowa.To już pewne! [FOTO]

Piotr Sobierajski
Ulica 3 Maja pozostanie deptakiem, nie zamieni się ponownie w parking
Ulica 3 Maja pozostanie deptakiem, nie zamieni się ponownie w parking PAS
Ulica 3 Maja w październiku całkowicie się zmieniła. Zniknęły stąd samochody, pojawiły się nowe aranżacje zieleni, tymczasowe meble miejskie i ławki. Wspólny projekt miasta i fundacji Napraw Sobie Miasto zyskał zdecydowaną akceptację dąbrowian. A to oznacza, że stare już nie wróci. Zakaz wjazdu aut na tę ulicę od strony ul. Sobieskiego będzie obowiązywał nadal. W przyszłym roku, po kolejnych konsultacjach z mieszkańcami, wypracowana zostanie ostateczna koncepcja zmian i przebudowy głównej kiedyś handlowej ulicy w Dąbrowie Górniczej, a remont zaplanowany został na 2019 rok.

Ul. 3 Maja pozostanie deptakiem bez samochodów. To już pewne! [FOTO]

Miejski deptak, ciągnący się wzdłuż ul. 3 Maja, znacznie podupadł w ostatnich latach, a próby jego ożywienia m.in. w ramach organizowanych co jakiś czas „Imienin ulicy 3 Maja” spełzły na niczym. Problemy mają handlowcy, bo zagląda tu coraz mniej osób, a kierowcy traktują tę wąską ulicę jak parking i drogę na skróty do ul. Bandrowskiego. Teraz to wszystko ma się naprawdę zmienić na lepsze.

Pierwsza część projektu „Żywej ulicy” została właśnie podsumowana. Okazało się, że zdecydowana większość mieszkańców domów przy ul. 3 Maja i dąbrowian z innych części miasta popiera planowane zmiany. - W trakcie badań zebraliśmy 246 ankiet. Na pytanie o związek z ulicą 102 osoby wskazały, że jest to dla nich miejsce zamieszkania, a 87 osób - miejsce pracy lub prowadzenia działalności gospodarczej. Większość badanych, bo aż 70 procent, popierała ograniczenia ruchu samochodowego na odcinku ul. 3 Maja. Przeciwnych temu rozwiązaniu było tylko 22 procent respondentów. A jeśli chodzi o samych mieszkańców ul. 3 Maja to głosy poparcia dla zmian sięgnęły 82 procent – mówi Paweł Jaworski, urbanista z Fundacji Napraw Sobie Miasto.- Jedynie większość przedsiębiorców i pracowników usług, 53 procent, była przeciwna wskazanym ograniczeniom. Popierało je natomiast 30 procent ankietowanych – dodaje. Na taki wynik wpływ mogły mieć m.in. ograniczenia w godzinach dostaw, jakie na czas trwania projektu wprowadzone zostały dla właścicieli lokali handlowych i usługowych. Mogli bowiem dostarczać towar tylko w godz. 23-10. Do tego doszły problemy ze znalezieniem miejsc parkingowych w pobliżu ul. 3 Maja.

To jednak nie zmieni planów władz miejskich. – Jesteśmy zdeterminowani, by ul. 3 Maja oddać mieszkańcom i ludziom, którzy tam się pojawiają, czy to jako klienci sklepów, czy spacerowicze. Jak pokazują badania ankietowe, większość dąbrowian opowiada się za zmianami – mówi Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej. – Zdajemy sobie sprawę, że są to zmiany rewolucyjne, dlatego teraz będziemy dalej rozmawiać z przedsiębiorcami i mieszkańcami, by wspólnie znaleźć odpowiedzi na ich potrzeby. Zastanowimy się razem nad ewentualnym uelastycznieniem godzin dostaw towarów, czy wyznaczeniem miejsca do parkowania dla samochodów dostawczych. To wszystko są jednak tematy, które będziemy konsultować – dodaje.

O tym, że usunięcie samochodów z ul. 3 Maja wpływa pozytywnie na zwiększenie liczby osób, które chętniej pojawiają się w tej części miasta świadczy też jeszcze jeden wynik październikowych badań. W godzinach popołudniowego szczytu (między godz. 15 a 17) pojawiło się tu 336 przechodniów, podczas gdy wcześniej było ich tylko 216. To oznacza, że dąbrowianie, nie musząc kluczyć między samochodami, czują się teraz tutaj bezpieczniej i wybierają ul. 3 Maja na miejsce spacerów, czy zakupów.

Plany są takie, by teraz ul. 3 Maja pozostała deptakiem, gdzie ruch pieszy jest traktowany priorytetowo. Pojawi się tu też infrastruktura rekreacyjna dla mieszkańców, której zawsze brakuje w gęstej zabudowie śródmiejskiej. Dopuszczony będzie jednak ruch samochodów w minimalnym, potrzebnym mieszkańcom i przedsiębiorcom zakresie. Tak zmieniła się m.in. ul. 6 sierpnia w Łodzi. W 2018 r. planowana jest wymiana oświetlenia ulicznego na ekologiczne, typu LED, uporządkowanie zieleni oraz opracowanie dokumentacji budowlanej oraz wykonawczej dla przebudowy ulicy. Jej gruntowny remont i przebudowa nastąpi w 2019 roku.

Oto wybrane wyniki badań ankietowych w ramach projektu „Żywa ulica”:

1. W trakcie badań zebrano 246 ankiet. Na pytanie o związek z ulicą (pytanie wielokrotnego wyboru) 102 osoby wskazały, że jest to dla nich miejsce zamieszkania, a 87 osób - miejsce pracy lub prowadzenia działalności gospodarczej.

2. Większość badanych (70%) popierała ograniczenia ruchu samochodowego na zmienianym odcinku ul. 3 Maja.
Przeciwnych temu rozwiązaniu było 22% respondentów.

3. Większość mieszkańców (85%) popierała wspomniane ograniczenia. Przeciwnych było 11%.

4. Większość przedsiębiorców i pracowników usług (53%) była przeciwna wskazanym ograniczeniom. Popierało je 30%

Oto wyzwania projektowe, jakie wynikają z ankiet:

Przedsiębiorcy, pracownicy usług i mieszkańcy w trakcie rozmów wskazywali na następujące zagadnienia urbanistyczne do rozstrzygnięcia w projekcie zagospodarowania i funkcjonowania ul. 3 Maja.

1. Dostawy do lokali handlowych i usługowych odbywają się w przypadku wielu punktów poza godzinami wyznaczonymi w trakcie prototypowania (23:00-10:00). Przedsiębiorcy wnioskowali o ich rozszerzenie lub zniesienie ograniczeń.

2. Dostawy do lokali handlowych i usługowych w Pasażu Centrum wymagają dojazdu samochodów dostawczych w ich pobliże. Przedsiębiorcy wnioskowali o dopuszczenie postoju na ulicy wewnętrznej w pasażu lub wyznaczenie obsługi alternatywnej od strony ul. Sienkiewicza (dojazd i miejsca postojowe dla samochodów dostawczych).

3. Dojazd samochodów dostawczych do budynków położonych w północnej części zmienionego odcinka (najbliżej
ul. Sobieskiego) był wydłużony i odbywa się ulicami: Kościuszki i Kadena-Bandrowskiego.

4. Zaproponowane w trakcie prototypowania wyłączenia w zakresie zakazu ruchu pojazdów nie uwzględniały
pracowników biur i usług, co szczególnie dotkliwie oddziaływało na funkcjonowanie budynku nr 14 ze względu na jego funkcję biurową.

5. Egzekwowanie zakazu parkowania na ulicy w trakcie prototypowania utrudniało dojazd klientom oraz pracownikom lokali handlowych i usługowych, a także niewielkiej części mieszkańców. W otoczeniu zmienianego obszaru występowały problem ze znalezieniem miejsca parkingowego.

Oto założenia dalszych działań na ul 3 Maja:

1. Na ul. 3 Maja zrealizowany zostanie w sposób testowy deptaklub pierwszy w regionie woonerf- rozwiązanie urbanistyczne charakteryzujące się wysokim poziomem bezpieczeństwa ruchu oraz walorami estetycznymi i użytkowymi. Ulica tego typu zapewnia dostęp samochodowy w niezbędnym zakresie, jednak ruch pieszy jest traktowany na niej priorytetowo. Dodatkowym wyróżnikiem takiego miejsca jest infrastruktura rekreacyjna dla mieszkańców, której zawsze brakuje w gęstej zabudowie śródmiejskiej.

2. Zmiany będą wdrażane metodą prototypowania, która pozwoli przybliżyć się do ostatecznego rozwiązania w kilku krokach:
- etap 2- 2017 r. - wprowadzenie trwalszych i mobilnych mebli w nowym układzie, działania animacyjne realizowane przez instytucje kultury i NGO, opracowanie koncepcji przebudowy ulicy i aranżacji na 2018 r.,
- etap 3- 2018 r. - wymiana oświetlenia na ekologiczne typu LED, uporządkowanie zieleni, wprowadzenie nowych mebli miejskich, opracowanie dokumentacji budowlanej oraz wykonawczej dla przebudowy ulicy, działania
animacyjne realizowane przez instytucje kultury i NGO,
- etap 4- 2019 r. - przebudowa ulicy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto