W tym roku śląscy tramwajarze nie zmodernizują ani jednego kawałka torowiska

Michał WrońskiZaktualizowano 
Głos mają internauci www.dziennikzachodni.pl i www.naszemiasto.pl Jacek Masica
Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej, Świętochłowic, Siemianowic Śląskich i innych miast regionu nie mają co liczyć na poprawę warunków jazdy tramwajem.

Podczas, gdy przewoźnicy w dużych polskich miastach z błogosławieństwem samorządów wydają na zakupy nowych wozów i modernizację torowisk dziesiątki milionów złotych, u nas w tym roku tramwajarze nie zmodernizują ani jednego kawałka torowiska, nie mówiąc już o wymianie taboru!

Za kilka dni minie rok od likwidacji tramwajów w Gliwicach. Wyrzuceni z tego miasta tramwajarze niewiele zrobili od tego czasu, by umocnić swoją pozycję w innych gminach aglomeracji.

W Katowicach, Chorzowie, Rudzie Śląskiej, Bytomiu, Zabrzu i Sosnowcu ekipy remontowe mają wyjść na tory, ale dopiero w przyszłym roku i o ile tylko ambitny program znów nie wpadnie w poślizg. W stosunku do planów, które spółka Tramwaje Śląskie przedstawiła dziennikarzom pod koniec 2008 roku niektóre inwestycje i tak mają blisko rok opóźnienia!

Przykłady? Od grudnia miała trwać modernizacja torowisk między Wesołym Miasteczkiem a Stadionem Śląskim; w marcu miały ruszyć prace między placem Wolności a rynkiem w Katowicach. Pieniądze gotów jest dać resort rozwoju regionalnego, lecz czeka aż tramwajarze złożą wniosek o dofinansowanie inwestycji. Ci jednak nie są w stanie wskazać kiedy to zrobią. - Obecnie eksperci z tzw. inicjatywy Jaspers badają studium wykonalności projektu. Na podstawie ich raportu powstanie dopiero wniosek o dofinansowanie inwestycji - tłumaczy Szczepan Wodniok z Tramwajów Śląskich. Na pocieszenie dodaje, iż wszystkie z 28 zaplanowanych inwestycji albo już mają, albo wkrótce mieć będą gotową dokumentację projektową. Gorzej, że do uzyskania unijnej dotacji tramwajarze ograniczą się do przemalowywania dziesięcioletnich już "Karlików" oraz remontów znacznie starszych 105-tek. Na poprawę stanu zdezelowanych torowisk nie ma co liczyć - o ile w ubiegłych latach TŚ zmodernizowały tory na ul. Gliwickiej i Warszawskiej w Katowicach, to teraz spółka ogranicza się do bieżącego utrzymania infrastruktury.

Dlaczego innym tramwaje nie przeszkadzają?

Marek Gancarczyk, rzecznik MPK Kraków

Tego wymaga interes mieszkańców. Z powodu korków i stanu dróg autobusy nie są w stanie zapewnić niezawodnej komunikacji dużym osiedlom. Wyjściem z sytuacji jest rozwój linii tramwajowych. Ich budowa i utrzymanie sporo kosztuje, podobnie jak zakup nowych pojazdów, ale to są inwestycje na lata i w takiej perspektywie nie są aż tak nieopłacalne. W okresie przewidzianym na eksploatację tramwaju oraz infrastruktury trzeba cztery-pięć razy wymieniać autobusy i remontować zniszczone drogi.

Janusz Krzeszowski, rzecznik MPK Wrocław

To najszybszy środek lokomocji w dużych miastach. Trzeba jednak wspomagać jego atuty - obecnie powstaje u nas linia prowadząca przez okolice dworca PKP i centrum miasta do stadionu budowanego na Euro 2012. Na całym jej przebiegu tramwaje będą miały uprzywilejowany status w ruchu. Nie wszystkie linie są rentowne, ale staramy się uszczelnić sprzedaż biletów i to przynosi efekty. Co miesiąc wpływy z biletów rosną o milion złotych. Chcemy też połączyć system komunikacji tramwajowej z koleją.

Igor Krajnow, rzecznik ZTM Warszawa

Tramwaj stanowi skuteczną alternatywę wobec samochodu. Jest szybki, bardziej ekologiczny, niezależny od korków, bardziej efektywny, a przy tym do przewiezienia tej samej ilości pasażerów potrzebuje siedem razy mniej miejsca niż samochód. Aby umożliwić pełne wykorzystanie tych zalet, wydzieliliśmy z jezdni osobne pasy dla tramwajów. Komunikacja miejska z definicji jest deficytowa, ale względy społeczne nakazują budować ją w takim kształcie, by najlepiej odpowiadała zapotrzebowaniu mieszkańców.

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3