Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Woda na bieżąco

[email protected]
Rozmowa z Krzysztofem Kasperkiem, kierownikiem sieci wodno-kanalizacyjnej Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Gliwicach Dlaczego warto przyłączyć się do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej? Wyjaśnijmy na ...

Rozmowa z Krzysztofem Kasperkiem, kierownikiem sieci wodno-kanalizacyjnej Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Gliwicach

Dlaczego warto przyłączyć się do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej?

Wyjaśnijmy na początek: przyłącze wodociągowe to wolny wybór, natomiast przyłącze kanalizacyjne to - zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej - obowiązek, wynikający z obowiązującego w Polsce ustawodawstwa.

Dlaczego natomiast warto podłączyć się do sieci wodociągowej?

Jedną z podstawowych zalet jest ciągłość dostaw, a także fakt, że dostarczamy wodę dobrej jakości. Ponad dziewięćdziesiąt procent produkcji pochodzi ze studni głębinowych. Część trafia bezpośrednio do odbiorców, bez uzdatniania. Nasza woda jest bez przerwy monitorowana, można ją pić bez przegotowania, prosto z kranu. Fakt, w północno-zachodniej części Gliwic mamy wysoką twardość wody, ale podjęliśmy działania, które poprawią sytuację. Mowa o nowych odwiertach studni, gdzie woda ma dużo mniejszą twardość. Mamy nadzieję, że inwestycja dojdzie do skutku w ciągu 3-4 lat.

Tymczasem posiadając własną studnię - nie zawsze ma się taką pewność bezpieczeństwa. Mało kto decyduje się na badania wody z przydomowej studni, bo nie są tanie i trzeba je zrobić na własny koszt. Czystość wody nie polega bowiem na tym, że jest ona przezroczysta. Chodzi głównie o kwestie zagrożenia bakteriologicznego. Podobnie ma się rzecz nawet z niektórymi wodami butelkowanymi. Woda z wodociągu więc jest i bezpieczna, i coraz smaczniejsza.

Jednak mieszkańcy niejednokrotnie zżymają się, kiedy mowa o tych walorach gliwickiej wody. Narzekają na jej wygląd, czy zapach.

Warto wiedzieć, że my gwarantujemy jakość wody w punkcie sprzedaży, tylko do przyłącza. Za to, co za nim - odpowiada właściciel czy zarządca budynku (także służby sanitarne pobierają wodę do badania przed przyłączem). I często okazuje się, że wodę, pitą w jednym rejonie miasta prosto z kranu, w budynku obok mieszkańcy oceniają źle. Bo są tam stare rury, wadliwa instalacja, dotyczy to zwłaszcza starych kamienic.

Wróćmy do kwestii przyłączy: wybudowaliśmy dom i chcemy przyłączyć się zarówno do sieci wodociągowej, jak i kanalizacyjnej. Kto za co płaci: przedsiębiorstwo wodociągowe czy klient?

Za wykonanie przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego - tak zwanej wcinki - płaci inwestor, czyli klient. My dajemy materiał na wcinkę do wodociągu, a inwestor płaci za robociznę. Jeśli chodzi o kanalizację - to całość prac jest po stronie inwestora. Opłata ryczałtowa wynosi 105 zł za godz. plus 2,80 zł za km.

- Jakie warunki trzeba spełnić, by stać się waszym klientem?

Nie ma żadnych szczególnych warunków - trzeba się zgłosić do wodociągów, a tam uzyskacie Państwo szczegółowe informacje. Inwestor występuje do nas o wydanie warunków technicznych do podłączenia się do wodociągów i kanalizacji. Po ich otrzymaniu - zwraca się do projektanta, który na zlecenie inwestora wykonuje dokumentację, na podstawie której wykonuje się te przyłącza. Klient zawiera z naszą firmą umowę o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków po dokonaniu odbioru końcowego przyłączy. Uzyskanie odbioru końcowego przyłącza wodociągowego jest równoznaczne z nieodpłatnym otrzymaniem wodomierza domowego oraz jego zamontowaniem i oplombowaniem przez nasze służby techniczne.

Czy warto zakładać tak zwane liczniki ogródkowe?

Oczywiście - warto. Opłaca się to wszędzie tam, gdzie jest kanalizacja. Jako jedni z pierwszych i nieliczni w kraju zaczęliśmy zakładać podliczniki do podlewania roślin. To udogodnienie dla naszych klientów posiadających przydomowy ogródek dotyczy okresu od 15 kwietnia do 15 września - czas wegetacji roślin. Wówczas ilość wody zużytej do podlewania roślin jest odliczana od opłaty za ścieki.


Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.
44-100 Gliwice,
ul. Rybnicka 47
[email protected],
[email protected]

Telefony:
Sekretariat
032 232-25-12
Centrala
032 232-17-06
fax 032 232-10-16
Dział Sprzedaży
032 232-21-21
Dział Techniczny
032 232-24-53

Pogotowie wodociągowo-kanalizacyjne 994
Dyspozytor 231-49-82

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto