Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej intensywnie się rozwijają

Redakcja
Rozmowa z Januszem Stecem, prezesem WZC z siedzibą w Ustroniu.

Spółka w ubiegłym roku świętowała 20-lecie działalności, choć początki wodociągów na Śląsku Cieszyńskim sięgają... 1894 roku. Na początek przypomnijmy krótko najważniejsze wydarzenia (np. zrealizowane inwestycje) minionych 21 lat.
Trudno mówić o wszystkich zrealizowanych inwestycjach w tak rozległej czasowo perspektywie działalności Spółki. Co roku realizujemy zakres zadań objętych planem inwestycji na dany rok, zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą składającą się z przedstawicieli poszczególnych gmin będących wspólnikami Spółki. Środki na ten cel, pochodzące głównie z odpisu amortyzacyjnego istniejących urządzeń wodociągowych, są podzielone na: odtworzenie starej, stalowej lub azbestocementowej sieci wodociągowej wraz z przyłączami wodociągowymi, modernizację istniejących obiektów kubaturowych wraz z pozostałymi urządzeniami wodociągowymi, takimi jak strefowe zbiorniki retencyjne, pompownie strefowe, obiekty technologiczne itp. Ponadto z tych środków realizujemy zakupy niezbędnego sprzętu służącego do prowadzenia podstawowej działalności (koparki, środki transportu itp.). Partycypujemy również finansowo w społecznych inicjatywach polegających na budowie sieci wodociągowej, realizowanej przy udziale osób prywatnych oraz Gminy. Nie zapominamy również o inwestycjach związanych z modernizacją systemów przekazu danych, dotyczących pracy naszej sieci wodociągowej, które wpływają na ograniczenie strat wody, a tym samym bezpieczeństwo zaopatrzenia naszych odbiorców w wodę konsumpcyjną. Dotyczy to monitoringu parametrów sieci, takich jak ciśnienie, wydajność, podstawowe parametry fizykochemiczne wody.
Mimo wszystko możemy się pokusić o wskazanie znaczących inwestycji, które zrealizowaliśmy w okresie trwania Spółki i nadal realizujemy ze środków własnych i przy udziale środków zewnętrznych pochodzących z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w Katowicach.
Po pierwsze, jest to modernizacja układu technologicznego uzdatniania wody, jednego z dwóch podstawowych naszych ujęć, Stacji Uzdatniania Wody Wisła Czarne, które zaopatruje w wodę pitną Gminę Wisła, Ustroń, częściowo Skoczów, Dębowiec, Strumień. Po drugie, trwająca modernizacja układu technologicznego Stacji Uzdatniania Wody Pogórze k. Skoczowa, polegająca na wymianie układów pompowych, które zapewniają odpowiednią wydajność w warunkach coraz częściej pojawiających się okresach susz hydrologicznych. SUW Pogórze zaopatruje w wodę głównie m. Cieszyn, Gminę Goleszów, Dębowiec, częściowo Skoczów oraz Gminę Brenna. I wreszcie nasze najnowsze „dziecko”, długo oczekiwany, kompleksowy Punkt Obsługi Klienta, który realizujemy już od paru lat.

A państwa plany na przyszłość?
Oprócz naszej podstawowej, statutowej działalności polegającej na zaopatrzeniu naszych odbiorców w wodę pitną i wynikających z tego tytułu zobowiązań inwestycyjnych, polegających na dalszej wymianie starej sieci wodociągowej wraz z urządzeniami. Chcemy spróbować wykorzystać istniejący potencjał – wodę i tereny, na których zlokalizowane są nasze urządzenia – do zainstalowania urządzeń służących do produkcji energii odnawialnej (turbiny wodne, panele fotowoltaiczne).
Planujemy również zainwestować w nowoczesne systemy informatyczne umożliwiające zdalne dokonywanie odczytów urządzeń pomiarowych, czyli wodomierzy, bez konieczności „nachodzenia” naszych odbiorców, co czasami jest problemem zarówno dla naszych „odczytywaczy”, jak i naszych klientów.

Siedziba spółki (budynki przy ul. Myśliwskiej) w Ustroniu przeszła właśnie gruntowną przebudowę. Wszystko po to, by mieszkańcy łatwiej i wygodniej mogli załatwiać swoje sprawy. Jakie prace wykonano w obiektach?
W 2013 roku rozpoczęliśmy budowę łącznika pomiędzy istniejącymi budynkami stanowiącymi siedzibę Spółki. W chwili obecnej pełni on rolę kompleksowego Punktu Obsługi Klienta. Zadanie bardzo trudne, ponieważ trzeba było połączyć dwa obiekty o zupełnie odmiennych stylach architektonicznych. Wymagało to wykonania dodatkowych prac na obiektach istniejących. Przy tej okazji wymieniliśmy okna, ociepliliśmy ściany budynków oraz dachy, dostosowaliśmy kolorystykę fasady do nowo powstałego obiektu. Zmodernizowaliśmy również układ grzewczy poprzez wymianę instalacji starej kotłowni na nowoczesne, oszczędniejsze urządzenia.
Budynki dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jakie udogodnienia zostały wprowadzone?
Przede wszystkim do Biura Obsługi Klienta wchodzi się z poziomu zerowego bez konieczności pokonywania uciążliwych schodów. Obsługa pracująca w głównym holu udzieli wszystkich niezbędnych informacji dotyczących spraw związanych z naszą działalnością. W holu zlokalizowana jest również kasa, w której można będzie dokonać bieżących wpłat.
Na parkingu przed Biurem Obsługi Klienta będzie wydzielone miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. W przyszłości myślimy o zabudowie zewnętrznej windy, która umożliwi tym osobom dostanie się na wyższe poziomy, na których zlokalizowane są nasze biura.

WZC stały się teraz bardziej dostępne i otwarte dla klientów. Działa tu Punkt Obsługi Klienta z Biurem Podawczym i Punktem Kasowym, a pracownicy spółki pomagają w kontaktach z Działem Technicznym i Działem Zbytu. Jak funkcjonuje nowy system, który wprowadzono zresztą bez wzrostu zatrudnienia?
Punkt Obsługi Klienta funkcjonuje dopiero od początku lipca bieżącego roku, a więc bardzo krótki okres czasu. Z rozmów naszego personelu z klientami wynika, że ten układ znakomicie sprawdza się w praktyce. Klienci są zadowoleni, że mogą załatwić większość spraw w jednym punkcie, bez konieczności kluczenia po zakamarkach naszych biur. Przed nowoczesnością nie da się uciec.

O rozwoju spółki od początku decyduje zgrana i oddana załoga. Jak pracownicy postrzegają nowy system pracy?
System pracy niewiele się zmienił. Każdy z pracowników wykonuje te same zadania, które wykonywał wcześniej. Pracownicy przydzieleni do pracy w Biurze Obsługi Klienta pracują w nowoczesnym, w pełni wyposażonym obiekcie, mają możliwość lepszego kontaktu z klientem, co daje dodatkową satysfakcję z wykonywanej pracy.

Modne w dzisiejszych czasach jest promowanie bezpośredniego picia wody, popularnie mówiąc „kranówki”, jako alternatywnej do wody konfekcjonowanej, zakupionej w sklepie. Czy w tej materii prowadzicie Państwo jakieś działania promujące?
Udało nam się wejść w porozumienie z producentem urządzenia, które przysposabia wodę z sieci do bezpośredniej konsumpcji. Urządzenie wyposażone jest w butlę z gazem dwutlenkiem węgla, dzięki czemu można wybrać opcję wody gazowanej lub niegazowanej. Woda może być schłodzona lub podgrzana w zależności od sugestii konsumenta.
Na terenie Ustronia i Górek Wielkich zainstalowano już kilka takich urządzeń, głównie w szkołach, i wiemy, że cieszą się one dużym powodzeniem. W naszym Biurze Obsługi Klienta eksperymentalnie zainstalowaliśmy takie urządzenie, które cieszy się dużą popularnością wśród odwiedzających. Przyznam, że my również z niego korzystamy, dlatego zapraszamy do korzystania naszych klientów. Warto porównać, jaki jest koszt szklanki wody pochodzącej z sieci wodociągowej, nawet uwzględniając koszty gazu dwutlenku węgla oraz energii elektrycznej niezbędnej do jej wyprodukowania w stosunku do konfekcjonowanej, zakupionej w sklepie.

Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała: Agnieszka Zielińska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto