Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z wizytą na placu budowy dworca PKP. Rozmowa z kierownikiem budowy i rzecznikiem prasowym [WIDEO]

Justyna Przybytek
Inwestor przebudowy katowickiego dworca PKP wpuścił dziennikarzy na teren budowy. Na temat inwestycji z kierownikiem budowy i rzecznikiem prasowym Neinver Polska rozmawiała Justyna Przybytek

Kompleks - hala dworca, galeria handlowa, podziemne: dworzec autobusowy oraz ulica Dworcowa - to wspólna inwestycja PKP oraz Neinver Polska realizowana w centrum Katowic na placu Szewczyka. Dworzec kolejowy oraz podziemny autobusowy będą gotowe w maju 2012. W 2013 r. zostanie ukończona Galeria Katowicka. W tym samym roku u wylotu Młyńskiej ma zostać oddany do użytku 7-piętrowy biurowiec. Jak zapewnia Neinver 50 proc. powierzchni handlowej galerii i hali dworca ma już swoich najemców. Koszt inwestycji to 1 mld zł.

Na placu Szewczyka w Katowicach ruszyły pierwsze roboty ziemne - to kolejny etap budowy dworca kolejowego i galerii handlowej. Po hali starego dworca - burzonego od grudnia 2010 - został tylko tunel techniczny, który zostanie wykorzystany w nowej hali dworca.
Za to jest na placu sporo gruzu i kilkadziesiąt maszyn. Do tego prawie 200 robotników generalnego wykonawcy - firmy Strabag i podwykonawców. A to nie wszystko. - Na przełomie sierpnia i września, gdy stawiane będą fundamenty i stropy znajdzie się tu ok. 800 pracowników - mówi Robert Klaszczyk, kierownik budowy.

Jest też na placu sporych rozmiarów bajoro - to wody gruntowe, które pojawiły się przy okazji pierwszych wykopów. Znikną, gdy wokół trzyhektarowej działki, na której trwa inwestycja, powstanie ściana szczelinowa - żelbetowy mur o grubości 80 cm, osadzony na głębokości ponad 20 metrów, który oddzieli teren inwestycji. Ściana jest gotowa w 30 proc.
Bajorko to jedyna niespodzianka, jaka pojawiła się przy okazji budowy dworca. Nie wszędzie jest taka nuda. PKP przebudowuje 77 dworców w kraju i w spółce do niespodzianek zdążyli się przyzwyczaić.
- Na budowie w Gdyni odkryto pod ziemią mury starego dworca, zostały zabezpieczone i będą w przyszłym obiekcie wyeksponowane, odkryto też malowidła sopockiej szkoły malarskiej, które zostaną odrestaurowane - opowiada Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP.

Rozmowa z Rafałem Elżanowskim, dyrektorem inwestycyjnym w Neinver Polska

Co się teraz dzieje na budowie?
Prowadzone są dwa rodzaje prac - budowa ściany szczelinowej oraz roboty ziemne. Zakończyliśmy roboty związane z wyburzaniem fundamentów dawnej hali dworca.
W najbliższych dniach rozpocznie się wywóz wykopanej ziemi. Dół, który docelowo powstanie na placu, ma mieć głębokość 17 metrów i zmieszczą się w nim podziemny dworzec autobusowy, podziemna ulica Dworcowa, parking oraz fundamenty.

Ziemia będzie wywożona ulicą Sądową, kiedy ulica będzie dwukierunkowa?
Do dwóch, trzech tygodni. Także przy ul. Sądowej będzie się mieściło zaplecze budowy.

A harmonogram inwestycji?
Budowa ściany szczelinowej potrwa jeszcze od dwóch do trzech miesięcy. Równolegle będą trwały prace ziemne, czyli wykopy pod fundamenty. Na przełomie maja i czerwca powstaną pierwsze elementy płyty fundamentowej, w okolicach lipca i sierpnia zaczną powstawać elementy kondygnacji podziemnej. Termin ukończenia dworca kolejowego i autobusowego pozostaje bez zmian, to maj 2012.

Dworzec będzie już gotowy, a obok prowadzona budowa galerii?
Tak. I budowa nie będzie miała wpływu na funkcjonowanie dworca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto