Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autobus autonomiczny Blees BB-1 przewiózł w Gliwicach 2,8 tys. osób. Jak wypadły testy pasażerskie?

Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
Autobus autonomiczny Blees BB-1 przewiózł w Gliwicach prawie 2,8 tys. osób.
Autobus autonomiczny Blees BB-1 przewiózł w Gliwicach prawie 2,8 tys. osób. Paweł Kurczonek / Polska Press
Blees BB-1, autobus autonomiczny, jeździł po Gliwicach od 13 listopada ubiegłego roku. Tydzień później rozpoczęto testy z udziałem pasażerów. - Mamy zaprogramowaną trasę, po której autobus porusza się całkowicie autonomicznie, pojazd wyposażony jest w szereg czujników i kamer, nie ma potrzeby by operator przejmował kontrolę podczas przejazdów – mówiła wówczas Martyna Wiśniowska, dyrektor generalny firmy Blees. Jak przebiegły testy pojazdu?

Spis treści

Blees BB-1 - autobus autonomiczny woził pasażerów w Gliwicach

Autobus autonomiczny Blees BB-1 został opracowany we współpracy z naukowcami Politechniki Śląskiej. Przez prawie 20 dni testów pasażerskich w Gliwicach przewiózł prawie 2,8 tys. osób.

- Jak się okazało, wiele osób testujących Bleesa BB-1 wracało na ul. Akademicką specjalnie po to, by kolejny raz doświadczyć jazdy pierwszym polskim, stworzonym w Gliwicach, komfortowym, autonomicznym minibusem zasilanym elektrycznie. Trafił zwłaszcza w gusta najstarszych gliwiczan – podkreśla gliwicki Urząd Miejski.

Testy pasażerskie w Gliwicach trwały do 19 grudnia ubiegłego roku. Z wyposażonego w zaawansowane sensory i nowoczesne systemy pojazdem korzystały osoby indywidualne w różnym wieku, a także wycieczki szkolne i przedszkolne.

Wrażenia osób biorących udział w testach pojazdu zbierali w formie ankiet psychologowie Uniwersytetu Śląskiego. Wyniki badań będą szczegółowo przeanalizowane, a następnie podane do publicznej wiadomości.

- Szczególnie osoby starsze, biorące udział w przejazdach, podkreślały zasadność wykorzystywania autonomicznego minibusa w miejscach, które często odwiedzają, np. w okolicach parków. Doceniały zwłaszcza wygodę Bleesa, który może pomieścić 15 osób, oferując przy tym 7 miejsc siedzących – przekazuje UM Gliwice.

Blees BB-1 zdał egzamin

Mikołaj Kwiatkowski, koordynator gliwickich testów i manager ds. rozwoju biznesu w firmie Blees, mówi, że testy pojazdu zakończyły się sukcesem. Bus zdał egzamin w każdych warunkach pogodowych.

- Jego system autonomii reagował prawidłowo, zwalniając lub zatrzymując pojazd przed pojawiającymi się przeszkodami czy osobami przebywającymi na terenie wydarzenia. Potwierdza to, że Blees BB-1 może poruszać się w bardzo różnorodnej przestrzeni – od parkingów, miejsc otwartych (na których prowadzone były wcześniejsze testy), aż po parki i lokalizacje o jednolitym otoczeniu, osłonięte drzewami, a także obszary o gęstej zabudowie – zapewnia Mikołaj Kwiatkowski.

Autonomiczny pojazd poruszał się na 400-metrowym odcinku ulicy Akademickiej od placu Krakowskiego do ul. Kaszubskiej. Na trasie ustawiono trzy tymczasowe przystanki. Autobus autonomiczny Blees BB-1 jest pojazdem elektrycznym wyposażonym w silnik o mocy 150 kW. Bateria o pojemności 58 kWh pozwala na przejechanie ok. 200 km. Autobus został zaprojektowany do przewozu maksymalnie 15 osób, a rozpędza się do maksymalnej prędkości 25 km/h. Jego prędkość w trakcie testów dostosowano do panujących warunków atmosferycznych, wymogów strefy zamieszkania i ruchu pieszych. Ponadto uwzględniona została obecność pojazdów budowlanych poruszających się po trasie testów. Z tego powodu maksymalna prędkość autobusu została ograniczona do 10 km/h.

- Naszym zdaniem testy minibusa Blees BB-1 w Gliwicach były sukcesem, demonstrując potencjał autonomicznych pojazdów w poprawie bezpieczeństwa, efektywności i ekologiczności miejskiego transportu. Wydarzenie stanowiło obiecujący krok w kierunku przyszłości, w której autonomiczne pojazdy staną się integralną częścią miejskiego krajobrazu – komentuje Marcin Wójcik, dyrektor ds. technologii w firmie Blees.

Autobusy autonomiczne będą uzupełnieniem transportu publicznego

Tego typu pojazdy mają być w przyszłości uzupełnieniem transportu publicznego. Będą realizować przewozy na obszarach, w których obecnie jest to niemożliwe lub nieefektywne. Mały, zwrotny autobus będzie mógł dojechać do obszarów, w które większe pojazdy nie są w stanie dotrzeć.

Opracowany w Gliwicach pojazd wyposażony jest w sztuczną inteligencję i wiele czujników znajdujących się dookoła autobusu.

- Są to lidary, radary i kamery, dzięki którym pojazd może się zorientować w przestrzeni, określić swoją lokalizację i wykrywać przeszkody. Dzięki temu może zareagować i dostosować prędkość do warunków na drodze – wyjaśnia Martyna Wiśniowska.

Bezpieczeństwo pasażerów i innych użytkowników dróg nie jest wyłącznie pod kontrolą automatycznych systemów i sztucznej inteligencji. W pojeździe znajduje się lokalny operator sprawujący kontrolę nad przejazdem. W razie konieczności operator może przejąć sterowanie.

Zobacz także

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Autobus autonomiczny Blees BB-1 przewiózł w Gliwicach 2,8 tys. osób. Jak wypadły testy pasażerskie? - Gliwice Nasze Miasto

Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto