Będzie ona prowadzona w ramach modernizacji odcinka trasy kolejowej E75 Czyżew-Białystok. To fragment międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Po przebudowie pociągi pasażerskie będą kursować z prędkością 200 km/h, a towarowe - 120 km/h.
W samym Białymstoku zostanie przebudowanych 6 kilometrów torów od ulicy Sitarskiej do przystanku Wiadukt. Zostanie on rozebrany, a w okolicach przejścia podziemnego, łączącego ul. Starosielce i Hetmańską powstanie nowy przystanek - Białystok Zielone Wzgórza. Największe zmiany nastąpią jednak na samej stacji Białystok, gdzie trwa przebudowa dworca.
- Obecny układ komunikacyjny, który wychodzi z Białegostoku on strony technicznej jest trochę zabytkowym - mówi wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski. - Dlatego cieszy, że Polskie Linie Kolejowe podejmują się tak ważnej inwestycji.
Czytaj też:Rail Baltica ma pecha
Pożegnanie z kładkami
Na stacji przewidziano także kompleksową modernizację torów. Podróżni do dyspozycji będą mieli cztery perony. Wszystkie zostaną zadaszone w sposób łamany w stylu nawiązującym do zabytkowego charakteru przebudowywanego dworca.
Aby zapewnić bezpieczne i wygodne dojście do pociągów oraz dworca PKS powstanie przejście podziemne z pochylniami.
– Dzięki temu osoby o różnym stopniu niepełnosprawności będą mogły korzystać z udogodnień nowej stacji - wylicza wojewoda
To oznacza, że znikną dwie kładki na torami.
Prace na stacji mają być skorelowane z planami magistratu, który po sąsiedzku - na części terenu obecnie zajmowane przez Centrum Park - zbuduje centrum przesiadkowe.
- Do przystanków autobusowych z peronu, na którym zatrzymają się pociągi regionalne z Czeremchy, Szepietowa czy Suwałk, będzie dosłownie kilka metrów. Pozwalamy na przesiadkę dosłownie w przeciągu minuty - mówi Andrzej Kierman, dyrektor PKP PLK w Białymstoku.
Trzy lata przebudowy
Polskie Linie Kolejowe są obecnie na etapie wyłaniania wykonawcy.
- Myślę, że umowa może zostać podpisana na przełomie pierwszego i drugiego kwartału - mówi Andrzej Kierman.
Inwestycja ma szanse rozpocząć się jeszcze w tym roku i potrwa trzy lata.
- Nie ukrywamy, że to ogromny zakres prac. Ale liczymy, że dobry wykonawca poradzi sobie z nimi w terminie - mówi Andrzej Kierman.
Co ważne, inwestor nie przewiduje ograniczenia ruchu podczas modernizacji.
- Prace mają być prowadzone etapami, a zamknięcia tak zostaną zsynchronizowane, by pociągi dojeżdżały, zatrzymywały się i krzyżowały - mówi przedstawiciel PLK. - Zresztą nie tylko w Białymstoku, ale na każdych stacjach.
Most na Narwi
Odcinek ten został podzielony - jeśli chodzi o wydawanie decyzji lokalizacyjnych - na kilka etapów. Otrzymały ją już stacja Czyżew i Szepietowo. W tej chwili prowadzone jest postępowanie dla 20-kilometrowego odcinka od stacji Szepietowo do łap, ale bez samej stacji. W przypadku tej ostatniej inwestor nie złożył jeszcze wniosku.
Zobacz też:Drugi most na Bugu
Decyzja o ustaleniu lokalizacji to wstęp do starania się o pozwolenie na budowę. Do tej inwestor otrzymał je na stację Czyżew i stację Szepietowo.
Projekt modernizacji całego odcinka Czyżew- Białystok zakłada przebudowę ponad 70 km torów i sieci trakcyjnej, oraz ośmiu mostów kolejowych, w tym największego, prawie 200 metrowego mostu na rzece Narew w Uhowie koło Łap. Planowana jest też budowa 29 skrzyżowań dwupoziomowych. Tak zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
Zobacz też: Bohdan Paszkowski o uchwale o pasie drogowym
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?