Betonowa Kostka i Superjednostka 2015: Wyniki głosowania!
Nominacja do Betonowej Kostki: żółte barierki przy drogach i chodnikach w aglomeracji śląskiej
- Są przykładem projektowania przestrzeni miejskiej, mającym na celu pomieszczenie jak największego ruchu samochodów. W trosce o rzekome bezpieczeństwo pieszych stawia się na skrzyżowaniach w śródmieściach coraz więcej żółtych barierek o wątpliwej estetyce. Tak zwane kanalizowanie ruchu pieszych polega na tym, że zmusza się pieszych do poruszania się wąskimi pasami chodników, a większość przestrzeni miasta przeznacza dla aut. Podobne tendencje występują w innych miastach aglomeracji. Tymczasem poprawę bezpieczeństwa pieszych można osiągnąć poprzez ustanowienie w centrum miasta strefy uspokojonego ruchu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h co jest praktykowane w wielu miastach Europy, a w Polsce np. w Trójmieście. W takiej strefie piesi mogą przechodzić przez jezdnię w dowolnym miejscu, co nie stwarza żadnego zagrożenia, a miasto nie musi być upstrzone brzydkimi barierkami, które zmuszają ludzi do pokonywania wielu dodatkowych metrów, by przejść przez ulicę. (Łukasz Kuś)