Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy Katowice i Sosnowiec połączy nowa linia tramwajowa? [SONDA]

Tomasz Szymczyk
Szybki tramwaj z Sosnowca do Katowic na razie nie powstanie
Szybki tramwaj z Sosnowca do Katowic na razie nie powstanie LUCYNA NENOW
W przedstawionej przed kilku laty koncepcji rozwoju sieci Tramwajów Śląskich znalazł się m.in. pomysł budowy linii od pętli w Sosnowcu-Milowicach przez Dąbrówkę Małą do centrum Katowic. Pomysł nie zyskał akceptacji samorządowców, ale społecznicy z Bogucic, Burowca i wspomnianej Dąbrówki wysłali w tej sprawie pisma do władz Katowic i Sosnowca, a także do wojewody i marszałka.

Czy ta prośba ma szanse na realizację? Na razie powstaną dodatkowe tory, ale kolejowe. Z Będzina do Ligoty.

Czy Katowice i Sosnowiec połączy nowa linia tramwajowa?

– Był zamysł, aby taka linia powstała, ale nie doszło nawet do projektowania – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Spółka przygotowuje się do budowy innych nowych linii: przedłużenia linii nr 15 z obecnej pętli w Sosnowcu-Zagórzu oraz w Katowicach od pętli w Brynowie do Kostuchny. Również w przyszłym roku inwestycję rozpoczyna PKP PLK. Na trasie Będzin – Sosnowiec – Katowice – Katowice-Ligota powstanie dodatkowe torowisko.

Podróż tramwajem linii nr 15 spod dworca w Sosnowcu pod
 dworzec w Katowicach według rozkładu jazdy trwa dzisiaj 33 minuty. Członkowie Rady Jednostki Pomocniczej nr 14 Dąbrówka Mała, grupa Burowiec – Inicjatywa Mieszkańców, portal Bogucice Info i Stowarzyszenie Przyjaciół Dąbrówki Małej i Burowca uważają, że centra obu miast połączyć może jeszcze jedna linia, która biegłaby od pętli w Milowicach, przez Dąbrówkę Małą, i wzdłuż DK86 docierałaby do centrum Katowic.

Według ich wyliczeń, tramwaj trasę Sosnowiec-Katowice pokonałby wówczas nawet w 22 minuty. Napisali w tej sprawie petycję do władz Katowic i Sosnowca, a także do wojewody i marszałka woj. śląskiego.

– Kongestia (wzmożony ruch – przyp. red.) drogowa jest 
w tym obszarze wyjątkowo uciążliwa i generuje poważne opóźnienia lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych w porach, gdy podróżuje nimi najwięcej pasażerów. Proponowane połączenie tramwajowe, dzięki wykorzystaniu rezerw terenu poza ciągami ulicznymi, mogłoby być uzupełnieniem połączeń autobusowych, a zarazem pozyskać wielu pasażerów odbywających obecnie podróże samochodami – uważają autorzy petycji.

Linia, której budowę proponują, znalazła się w planie rozwoju sieci Tramwajów Śląskich, ale samorządowcy zdecydowali, że na razie nie będzie realizowana.

– Ta linia jest realna do wybudowania, ale potrzebna jest decyzja w tej sprawie obu miast. Na pewno byłoby to zasadne, bo na jej trasie jest sporo generatorów ruchu w postaci osiedli, stref ekonomicznych czy centrów handlowych – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

– Tego typu inwestycje wymagają wielu analiz. Katowice stawiają na transport publiczny, czego wyrazem jest m.in. budowa linii tramwajowej na południe miasta – komentuje Joanna Górska z biura prasowego Urzędu Miasta w Katowicach.

W obu miastach w najbliższych latach ruszyć mają inne tramwajowe inwestycje. Jeszcze w tym roku mają się rozpocząć prace związane z przedłużeniem trasy linii nr 15 z obecnej pętli w Zagórzu w głąb dzielnicy. W 2018 roku w Katowicach rozpocznie się za to budowa zupełnie nowej linii z Brynowa do Kostuchny. Trasie z Sosnowca do Katowic przez Milowice i Dąbrówkę Małą „nie” nie mówią władze stolicy Zagłębia.

– Nie wykluczamy takiej możliwości. Na pewno nowa linia urozmaiciłaby połączenia Sosnowca z Katowicami – mówi Rafał Łysy, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Sosnowcu, i przypomina, że oba miasta łączyć też będą pociągi kolei aglomeracyjnej, bo PKP PLK w 2018 roku zamierza zacząć budowę dodatkowej pary torów. Dziś czas przejazdu pociągiem osobowym z Sosnowca do Katowic trwa około dziesięciu minut.

– Od 2018 r. planujemy rozpocząć pełną modernizację linii z Będzina do granicy w Zebrzy-dowicach (infrastruktura kolejowa łącznie z peronami) wraz z dobudową dwóch torów na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny (planowana budowa nowego peronu na stacji Sosnowiec Główny ) – Katowice / Katowice Ligota – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.

Transport kolejowy nie wyklucza jednak tramwajowego. Niezależnie od tego, czy władze obu miast na proponowane połączenie patrzeć będą z aprobatą, społecznicy chcą, by wolny teren przy DK86, gdzie niegdyś znajdowały się tory kolejowe do zamkniętej KWK Katowice, został zarezerwowany dla tej inwestycji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy Katowice i Sosnowiec połączy nowa linia tramwajowa? [SONDA] - śląskie Nasze Miasto

Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto