DZ poleca: Trasy rowerowe w Bielsku i okolicach

Wanda Then
W Bielsku i powiecie bielskim miłośnicy jazdy na rowerach mają do dyspozycji szlaki rowerowe w liczbie 277 km o różnym stopniu trudności. Proponujemy kilka z nich.

Bielsko-Biała Ratusz - Szczyrk (17,6 km)
- Ratusz -ścieżką rowerową do ul. Sempołowskiej prosto
- ul. Leszczyńska, ul. gen. Maczka
- ul. ks. Kusia, ul. Morelowa, ul. Cyprysowa
- ul. Bajki
- od przejazdu kolejowego polną drogą w prawo
- ul. Kamienna w Bystrej (przez betonowy mostek) w lewo
- ul. Grabecznik w prawo
- ul. Wyzwolenia do skrzyżowania ze Szczyrkowską prosto
- ul. Klimczoka w lewo
- w Bystrej koło dębu-pomnika przyrody ul. Kościelną w prawo
- w Mesznej ul. Szkolna prosto
- ul. Grzybowa, droga przez las w lewo
- ul. Jama w prawo
- ul. Kaczeńców, żwirowa droga do Buczkowic , następnie ulicami Rolniczą i Wiślańską, przez kładkę na Żylicy do ul. Nadbrzeżnej
- ul. Grunwaldzka i Graniczna (tzw. stara droga do Szczyrku), za mostem Deptakiem nad Żylicą do Szczyrku.

Bielsko-Biała Błonia - Dolina Wapienicy (7,9 km)
- z Błoni, od Akademii Techniczno-Humanistycznej do ul. Pszczelej
- ul. Karpacka 0,3 km 5,3 km w lewo
- ul. Skarpowa 1,9 km 7,2 km prosto
- ul. Dębowiec 0,7 km 7,9 km w lewo
- do ul. Tartacznej, gdzie rozpoczyna się Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy Dolina Wapienicy

Bielsko-Biała - Vrútky (136 km, z tego do granicy w Zwardoniu 68,5 km)
- Ratusz, ścieżką rowerową do ul. Sempołowskiej, dalej ulicami Leszczyńską, gen. Maczka, ks. Kusia do kładki na rzece Biała i dalej ulicami Cyprysową, Bajki, przed przejazdem kolejowym w polną drogę, w prawo
przez betonowy mostek w ul. Kamienną
- ulicami Grabecznik, Wyzwolenia, przez skrzyżowanie z drogą Bielsko-Biała- Szczyrk, ul. Klimczoka w Bystrej, obok dębu - pomnika przyrody, ul. Kościelna, ul. Szkolna w Mesznej, ul. Grzybowa, droga przez las. PO przejechaniu 13,25 km skręcamy w lewo w ul. Jama, następnie ul. Kaczeńców - żwirowa droga do Buczkowic, ul. Woźna i główna droga Bielsko-Biała - Szczyrk, przez skrzyżowanie w Buczkowicach i most na Żylicy, w prawo
główną drogą przez Godziszkę, Słotwinę do Lipowej
- przez nieoznakowane skrzyżowanie w Twardorzeczce prosto dotrzemy do miejscowości Radziechowy, za kościołem w prawo do Przybędzy, potem w lewo do głównej drogi 69 i w lewo w kierunku Żywca
-przez Cięcinę, ul. Jana Pawła II i Kościuszki do Węgierskiej Górki
- w Węgierskiej Górce fragmentem głównej drogi 69 z Żywca
- za mostem w prawo na potoku Żabnica w ul. K. Czarkowskiego, potem w lewo

na Trakt Cesarski obok pomnika mjr K. Czarkowskiego i w lewo za drogowskazem do muzeum, przez most na Sole w miejscowości Cisiec
- w prawo główną drogą 69 do Milówki, prosto przez skrzyżowanie i rynek w Milówce do Rajczy, na Rynku w Rajczy w kierunku Soli i Zwardonia, prosto przez skrzyżowanie w Rycerce Dolnej, dalej do Soli
- w Soli, obok przejazdu kolejowego, w kierunku Zwardonia, w Kiczorach obok domu wczasowego Oźna do Lalik, gdzie mijamy bar Pod Czerną i jedziemy dalej przez pętlę w kierunku przejścia granicznego Zwardoń Myto
- granicę przekraczamy na przejściu Zwardoń Myto - Skalité-Serafinov i drogą 487 jedziemy 4 km w kierunku miejscowości Skalité, następnie czerwonym szlakiem rowerowym przez Oščadnicę do drogi E 75, tym samym szlakiem wzdłuż drogi E 75, potem drogą 520 do miejscowości Zborov nad Bystricou i miejscowości Stará Bystrica
- niebieskim szlakiem rowerowym przez osadę Lutiše do drogi 583 (za mostem na rzece Varinka), czerwonym szlakiem rowerowym w kierunku na Strečno do osady Varin, dalej czerwonym szlakiem do mostu/przeprawy promowej w miejscowości Strečno, w prawo przez most dalej w lewo wzdłuż rzeki Váh w kierunku Martina drogą E 50 i za czerwonym szlakiem do Urzędu Miasta we Vrútkach.

Co warto zobaczyć po drodze

Wybierając trasę Bielsko-Biała - Zwardoń warto przy okazji zaliczyć kilka interesujących zabytków.
- Kościół parafialny św. Barbary w Mikuszowicach Krakowskich - drewniany, jednonawowy z prezbiterium i wieżą na osi otoczony sobotami. Zbudowany na miejscu starszego w 1690 r. We wnętrzu polichromia ścienna ze scenami z życia św. Barbary wykonana w 1723 r. przez Jana Mentila z Bielska oraz gotycka figura Pięknej Madonny z ok. 1430 r. Bielsko-Biała, ul, Cyprysowa 25
- Muzeum im. Juliana Fałata, oddział Muzeum w Bielsku-Białej - muzeum biograficzno-artystyczne w zabytkowej willi zwanej Fałatówką. Wewnątrz prace malarskie oraz dokumenty związane z życiem i twórczością jednego z najwybitniejszych malarzy polskich. Bystra Śląska, ul. J. Fałata 34. Czynne: wt. 9.00-15.00, śr., czw., pt.
- Kościół św. Marcina z 1590 r. w Radziechowach. Wewnątrz cenne zabytki sztuki sakralnej - późnobarokowy ołtarz z 1756 r., w ołtarzu późnogotycka Madonna z Dzieciątkiem z 1510 r., ołtarze boczne z XVIII w. Sklepienia i ściany boczne pokryte scenami z życia kościoła.
- Kościół św. Katarzyny w Cięcinie - drewniany kościół, w swej najstarszej części wzniesiony w 1542 roku, jako kaplica filialna kościoła w Radziechowach.
- Fortyfikacje obronne w Węgierskiej Górce z 1939 r. - cztery forty, które przetrwały wojnę, tzw. Westerplatte Południa. W forcie Wędrowiec przy ul. Obrońców Węgierskiej Górki w schronie bojowym mieści się muzeum poświęcone walkom stoczonym 2-3 września 1939 r. z przeważającymi siłami niemieckimi. Pozostałe forty Wąwóz, Wyrwidąb można obejrzeć na wzniesieniu powyżej Wędrowca, a czwarty fort Waligóra - po drugiej stronie Soły.
- Trakt Cesarski w Ciścu - fragment dawnej drogi cesarskiej wybudowanej w XVIII w. jako najkrótszy szlak komunikacyjny łączący Kraków z Wiedniem. Obecnie na 2 km odcinku - trasa rowerowa i szlak spacerowy.
- Izba Regionalna Jana Talika w Ciścu. Ekspozycja ludowych sprzętów, naczyń domowych, instrumentów muzycznych, obrazów, , strojów i masek wykorzystywanych w czasie noworocznego obrzędu dziadów oraz własnoręcznie wykonanych rzeźb. Oprowadza gospodarz Izby, Jan Talik, kustosz i aktor. Izba czynna jest na życzenie, najlepiej odwiedzić ją po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym. Cisiec, nr 670, tel. 033-864-26-16.
- Kościół św. Maksymiliana Marii Kolbego w Ciścu - powstał w ciągu jednej doby, w listopadzie 1972 r. , na wcześniej przygotowanych fundamentach, wybudowany przez mieszkańców pomimo wyraźnego zakazu ówczesnych władz.
- Muzeum Stara Chałupa w Milówce - w chałupie góralskiej z 1739 r. Wyposażenie wnętrza domu góralskiego z 2. poł. XIX w. - ze zbiorów Muzeum w Żywcu. Stałe imprezy: przędzenie wełny, skubanie pierza, łuskanie fasoli.
- Kościół św. Wawrzyńca oraz św. Kazimierza z 1890 r. w Rajczy - wewnątrz obraz Matki Boskiej Kazimierzowskiej, malowany na blasze miedzianej w hebanowych ramach, podarowany w 1669 r. przez króla Jana Kazimierza, który po abdykacji przebywał jakiś czas w Żywcu, w drodze do Francji.

Można nawet do Wiednia

Miłośnicy jednośladów z Beskidzkiego Towarzystwa Cyklistów opracowali również i polecają trasy rowerowe wokół Bielsk-Białej, z Bielska do Bielska przez Wilamowice, Kaniów, Czechowice, z Bielska do żwirowni w Kaniowie, do Czechowic, z Bielska do Bielska przez Jaworze. Dla najbardziej wytrwałych cyklistów jest też przebiegający przez Bielsko szlak Greenways z Krakowa przez Morawy do Wiednia. Szczegółowy ich opis wraz z mapami znaleźć można na stronie www.btcbb.pl

Zobacz również nasz serwis specjalny Poradnik rowerzysty, gdzie opublikowaliśmy listę tras dla rowerzystów w woj. śląskim. Porównaj, co zmieniło się od zeszłego sezonu w Twoim mieście i skomentuj na stronach naszego serwisu.