Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Filharmonia Śląska zaprasza do siebie [koncerty, bilety]

AG
Filharmonia Śląska zaprasza do siebie
Filharmonia Śląska zaprasza do siebie 123RF
Filharmonia Śląska zaprasza w swoje progi. Zobaczcie, co szykuje dla melomanów w najbliższym czasie.

KONCERTY W FILHARMONII ŚLĄSKIEJ:

Strefa Melomana – spotkanie z Janem Wojtachą

W Strefie Melomana odbędzie się spotkanie z prof. Janem Wojtachą, twórcą chóru. Dopełnią go śpiewacy pod dyrekcją wychowanka Profesora – Jarosława Wolanina, którym na organach partnerować będzie Adam Eibin. W programie przewidziano słynne utwory chóralne, pomiędzy którymi znakomitą reprezentację tworzą dzieła kompozytorów śląskich: naszego patrona Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Józefa Świdra.

Chór był drugim po orkiestrze symfonicznej artystycznym zespołem filharmoników. Powstał z inicjatywy Karola Stryji we wrześniu 1974 roku a koncertować zaczął z okazji 30-lecia Filharmonii Śląskiej. Tworzył go i jego markę przez 30 lat do lipca 2004 roku budował Jan Wojtacha – chóralny maestro oraz metodyk prowadzenia zespołów wokalnych i instrumentalnych, pedagog katowickiej uczelni muzycznej, dziekan jej Wydziału Wychowania Muzycznego (1979-1990), kierownik Zakładu Dyrygowania (1988-1991), od utworzenia (1991) kierujący Katedrą Chóralistyki. Jak mówią wychowankowie Profesora, kto przeszedł przez „szkołę Wojtachy”, wie co to czystość intonacji, rytmiczna precyzja, odpowiednia emisja, frazowanie, opanowanie i więcej – bo samoświadomość własnego głosu, zdyscyplinowanie w porozumieniu z dyrygentem.

Koncert dyplomantów katowickiej Akademii Muzycznej

Jest w programie tego koncertu najpiękniejszy – a już na pewno w muzyce hiszpańskiej – koncert gitarowy. Dzięki niemu Joaquin Rodrigo zyskał światową sławę a adepci gry na gitarze ulubiona wprawkę – charakterystyczne akordy początkowe utworu, który bynajmniej nie jest jedynie nastrojową muzyczką, ale dziełem przepełnionym witalnością i żywiołowością. Nasze organy wykorzystamy w utworze Francisa Poulenca, wyróżniającym się w jego dorobku, nie mającym sobie równych w repertuarze koncertowym na organy i orkiestrę. Dzieło powstało na zamówienie – i w jej salonie prawykonane – księżniczki Edmondy de Polignac, spadkobierczyni imperium… maszyn do szycia Singer. Będzie też jeden z najbardziej błyskotliwych i z jednym z najoryginalniejszych finałów – Koncert fortepianowy C-dur KV 415 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Wielbicieli opery ucieszą zaś w programie arie: Małgorzaty z uwielbianego przez operomanów Fausta Charlesa Gounoda, Rusałki z charakteryzującej się wspaniałą melodyką opery Antonína Dvořáka łączącej czeskie podanie ludowe z motywami baśni Mała syrenka Christiana Andersena oraz Gremina z operowego arcydzieła Piotra Czajkowskiego, opartego na literackim arcydziele Aleksandra Puszkina, poemacie dygresyjnym Eugeniusz Oniegin.

Na wielkopostne rozważania – Pasja Mateuszowa Jana Sebastiana Bacha

Pasja według św. Mateusza BWV 244 (1729) – jedna z pięciu pasji, jakie Jan Sebastian Bach (1685-1750) skomponował – to jedno z najwspanialszych dzieł muzycznych w dziejach, acz jej pierwsze wykonanie w Wielki Piątek 15 kwietnia 1729 roku nie wywołało większego wrażenia, a sukces odniosła wykonana o tej samej porze w innym lipskim kościele pasja, dziś już nieznanego Gottlieba Fröbera. J.S. Bach nie napisał modnego ówcześnie oratorium włoskiego spokrewnionego z operą, a połączył w swej kompozycji elementy dawniejszej pasji chorałowej ze stylem oratoryjnym. Wartość tego zabiegu i całego dzieła doceniono niemal natychmiast dopiero sto lat później, gdy Feliks Mendelssohn poprowadził ją w berlińskiej Singakademie.

Całość kompozycji tworzy ponad 20 scen składających się na trzy wielkie obrazy – Chrystusa ze swymi uczniami i Ostatniej Wieczerzy, Chrystusa na Górze Oliwnej oraz pojmania, śmierci i złożenia do grobu. W momentach kulminacyjnych narracja urywa się, a opowiadane sceny komentowane są w skupionych ariach, przeważnie poprzedzonych śpiewnymi recytatywami. Podobną rolę mają chorały, wyrażające uczucia wiernych.

Program:

9 kwietnia 2015, czwartek godz. 18.00
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Strefa Melomana – spotkanie z Janem Wojtachą
prof. Jan Wojtacha – gość specjalny koncertu
Chór Filharmonii Śląskiej
Jarosław Wolanin – dyrygent
Adam Eibin – organy

Program:
Randall Thompson – Alleluja
Johannes Brahms – Geistliches Lied op.30
Anton Bruckner – Os justi
Józef Świder – Cantus gloriosus
Wojciech Kilar – Dona nobis pacem
Henryk Mikołaj Górecki – Totus Tuus
Charles Hubert Hastings Parry – Blest Pair of Sirens

10 kwietnia 2015, piątek godz. 19.00
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Koncert dyplomantów Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Czesław Grabowski – dyrygent
Małgorzata Garstka – fortepian
Lucyna Jarząbek – sopran
Jacek Pacholski – bas
Tomasz Soczek – organy
Jakub Szeja – gitara

Program:
Joaquin Rodrigo – Concierto de Aranjuez
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert fortepianowy C-dur KV 415
Charles Gounod – aria Małgorzaty z opery Faust
Antonín Dvořák – aria Rusałki z opery Rusałka
Piotr Czajkowski – aria Gremina z opery Eugeniusz Oniegin
Francis Poulenc – Koncert organowy g-moll

27 marca 2015, Piątek godz. 19.00
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Johann Sebastian Bach – Pasja wg św. Mateusza
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Chór Filharmonii Śląskiej
Matthias Geissler – dyrygent
Agnieszka Bochenek-Osiecka – sopran
Marcin Liweń – kontratenor
Krystian Adam Krzeszowiak – tenor
Józef Frakstein – bas
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dni Lawinowo-Skiturowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto