Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Filharmonia Śląska zaprasza do siebie [koncerty, bilety]

AG
KONCERTY W FILHARMONII ŚLĄSKIEJ
KONCERTY W FILHARMONII ŚLĄSKIEJ 123RF
Filharmonia Śląska zaprasza w swoje progi. Zobaczcie, co szykuje dla melomanów w najbliższym czasie.

KONCERTY W FILHARMONII ŚLĄSKIEJ:

Zdobywcy Fryderyka 2011 w Filharmonii konesera

Wspólna płyta Sławomira Tomasika (skrzypce) i Roberta Morawskiego (fortepian) Karol Szymanowski – Complete Violin-Piano Works zdobyła Fryderyka 2011 w kategorii album roku – muzyka kameralna. Obu artystów gościć będziemy w Filharmonii konesera w sobotę 25 kwietnia o godz. 16. Znakomici muzycy w swym programie proponują arcydzieła polskiej kameralistyki z utworami Béli Bartóka i Fritza Kreislera w tle.

Wirtuozowska twórczość Henryka Wieniawskiego (1835-1880) przetrwała próbę czasu – w przeciwieństwie do większości dzieł skrzypków-kompozytorów z epoki romantycznego wirtuozostwa. Wśród jego utworów do dzisiaj cieszących się niesłabnącym powodzeniem są mazurki i polonezy. Majstersztyki wśród nich to Obertas i Dudziarz. Wykorzystał w nich kompozytor autentyczne ludowe figury rytmiczna i zwroty melodyczne, a także wprowadził zręczne imitacje charakterystycznych chłopskich manier wykonawczych. Jego, dedykowana Izabelli Hampton, Legenda z 1859 r. to utwór najpopularniejszy i najbardziej osobisty zarazem – miał przełamać sceptyczny stosunek Sir Thomasa Hamptona do zamiaru poślubienia jego córki przez Wieniawskiego. Zadedykowany Karolowi Lipińskiemu Polonez D-dur op. 4 z 1852 r. to kwintesencja polskości i wirtuozerii w stylu brillante.

Fortepianową Melodię op. 16 nr 2 Ignacego Jana Paderewskiego (1860-1941) poznamy w transkrypcji Stanisława Barcewicza na skrzypce i fortepian. Powstała w 1885 r., jest jednym ze świadectw wielkiego talentu kompozytora-pianisty jako melodysty.

Mity op. 15 to trzy genialne poematy skrzypcowo-fortepianowe Karola Szymanowskiego (1882-1937), jedne z pierwszych dzieł, które odsłaniają charakterystyczny styl kompozytora. Źródło Aretuzy wyróżnia impresjonistyczna kruchość przywołująca dzieła Claude’a Debussy’ego. Zaprzyjaźniony skrzypek Paweł Kochański opracował też fragmenty scenicznych dzieł Szymanowskiego – pieśń Roksany z opery Król Roger i taniec z Harnasiów.

Skrzypek Sławomi Tomasik także komponuje. La Cadenzę – swe op. 3 na skrzypce solo zadedykował pamięci Ignacego Jana Paderewskiego. Utwór prawykonany został w prestiżowej Kawai Music Hall w Tokio, w 2002 roku.

Polską twórczość konfrontujemy w koncercie z Tańcami rumuńskimi klasyka XX wieku, Béli Bartóka, uwiedzionego melodycznymi i rytmicznymi wzorami muzyki ludowej oraz z Cierpieniami miłości Fritza Kreislera (1875-1962), najpopularniejszego skrzypka I połowy XX wieku.

25 kwietnia 2015, sobota godz. 16.00

Sala kameralna Filharmonii Śląskiej
Filharmonia konesera
Sławomir Tomasik – skrzypce
Robert Morawski – fortepian
Maryla Renat – słowo

Program:

Henryk Wieniawski – Obertas
Henryk Wieniawski – Dudziarz
Ignacy Jan Paderewski – Melodia z cyklu Miscellanea op. 16 nr 2
Béla Bartók – Tańce rumuńskie
Fritz Kreisler – Cierpienia miłości
Sławomir Tomasik – La Cadenza op. 3 na skrzypce solo
Karol Szymanowski – Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30
Karol Szymanowski – Pieśń Roksany z opery Król Roger opr. P. Kochański
Karol Szymanowski – Taniec z Harnasiów opr. P. Kochański
Henryk Wieniawski – Legenda op. 16
Henryk Wieniawski – Polonez D-dur op. 4

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto