W dodatku od kilku lat wyraźnie widać też postępującą integrację w handlu detalicznym w Polsce. Co powoduje, że małym graczom, niezrzeszonym w większej grupie, coraz trudniej wynegocjować korzystne ceny i zwiększyć obroty? Podobnie jest na rynku hurtowym. W połowie lat 90. w Polsce działało około 20 tysięcy hurtowni, sprzedających głównie produkty spożywcze i chemicz-ne, czyli tzw. FMCG. Dzisiaj liczba hurtowni wynosi około 4 tysięcy.
Podziel się doświadczeniem
Jak więc osiągnąć wzrost i bogactwo, pracując w handlu? Każde przedsiębiorstwo jest inne i na swój sposób specyficzne. Trudno jest znaleźć modelowe rozwiązanie dla wszystkich. Wypracowanie własnej ścieżki rozwoju wymaga doświadczenia, wiedzy, tzw. know-how i umiejętności adaptacji do istniejących warunków na lokalnym rynku.
Zdobyte w ciągu lat doświadczenie przedsiębiorstwa wykorzystują później do wzrostu wewnętrznego lub zewnętrznego. Wzrost wewnętrzny następuje w ramach istniejącej struktury przedsiębiorstwa i polega na jego rozwoju i rozbudowie. Wzrost zewnętrzny realizowany jest poprzez współdziałanie i/lub tworzenie nowych struktur z innymi przedsiębiorstwami. Tradycyjnie następował on poprzez łączenie się bądź przejęcia innych przedsiębiorstw.
W handlu pojawiła się jednak nowa forma rozwoju, nie wymagająca tak dużych nakładów pracy i czasu, czyli franczyza. Przedsiębiorstwo posiadające cenne doświadczenia po prostu przekazuje je innym firmom. Ma w ten sposób nowy produkt służący rozwojowi wewnętrznemu i zewnętrznemu.
Franczyza wpływa również na rozwój samych franczyzobiorców. Jest bezpiecznym rozwiązaniem, ponieważ franczyzodawca - dzieląc się swoim doświadczeniem i know-how - uczy współpracujące z nim firmy sprawdzonych sposobów zarządzania biznesem. Dzięki temu może przy-czynić się do obniżenia kosztów ich działalności i maksymalizacji zysku.
Dostęp do know-how ogranicza też ryzyko związane z rozpoczynaniem działalności gospodarczej bądź z jej restrukturyzacją.
Franczyzobiorca może na każdym kroku liczyć na cenne wsparcie franczyzodawcy, analogiczne do wsparcia udzielanego przez centralę swoim oddziałom.
Nic więc dziwnego, że polscy przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z tej formy rozwoju swoich firm. Najliczniej do systemów franczyzowych przystępują właściciele sklepów spożywczych. W ubiegłym roku na licencji działało ponad 21 tysięcy takich placówek.
Franczyza szyta na miarę
Jedne z najlepszych i najbardziej wydajnych systemów franczyzowych to takie, które oferują kompletny i sprawdzony pakiet. Przed podpisaniem umowy franczyzodawca powinien przeprowadzić kompleksową analizę rynku i kondycji potencjalnego partnera. Franczyza ma sens tylko wtedy, gdy obie strony zyskają na współpracy.
Dobry program franczyzowy powinien:
- zapewniać dostęp do silnej marki, która pomoże budować przewagę nad konkurencją,
- zapewnić współpracę z zespołem doradców franczyzodawcy, którzy udzielą franczyzo-biorcom fachowego wsparcia,
- umożliwiać zakupy towarów w konkurencyjnych cenach,
- ułatwiać prowadzenie reklamy i promocji,
- zapewniać atrakcyjne bonusy kupieckie,
- zapewniać doradztwo i usługi w zakresie zarządzania i rachunkowości,
- zapewniać skuteczną logistykę działania,
- dopasować swój koncept do potrzeb franczyzobiorcy.
Przedsiębiorcy chcący osiągnąć wzrost, nie mogą jednak zapominać o podstawowej zasadzie w handlu: to klient jest najważniejszy i wszystko zależy od niego. Tylko takie podejście gwarantuje sukces.
Autor jest ekspertem w dziedzinie podatków w Centrum im. Adama Smitha, doktorem habilitowanym nauk prawnych, wykładowcą i adwokatem.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?