Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Geometria kół - zadbaj o swoje bezpieczeństwo!

Reklama
Reklama
Reklama
Co zrobić, aby nasze auto utrzymywało wybrany kierunek jazdy? Jak można pozbyć się drgań występujących na kole kierownicy? W jaki sposób przywrócić geometrię samochodu?

Co dzieje się z przeciętnym kołem samochodowym przy prędkości 100km/h? Kręci się około 850 razy na sekundę. Nie powinno zatem dziwić, że przy obrotach, które są tak wysokie już nawet mały kamyk, zgięta obręcz czy zebrany śnieg w jej stronie wewnętrznej może być powodem silnych wibracji odczuwalnych na kierownicy. Owe wibracje są odczuwać można aż 14 razy w ciągu sekundy!


Wibracje, jakie odczuwalne są na kierownicy to rzeczywiście dokuczliwy problem, lecz najmniejszy, bowiem znacznie mocniejsze, nieprzefiltrowane w żaden sposób drgania negatywnie oddziałują na opony, zawieszenie, układ kierowniczy, mogą nawet się przenieść na skrzynię biegów i mechanizm różnicowy. Grozi nam (poza przyspieszonym zużyciem tych elementów) radykalne pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu. Dlatego pod żadnym pozorem nie wolno ignorować drżenia kierownicy, nawet w momencie, kiedy jest ono wyczuwalne dopiero przy wyższych prędkościach. Kiedy jednak nie mamy wyboru i musimy zakupić wspomniane wyżej elementy, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z oferty nanodatex.pl, międzynarodowej platformy handlowej, która daje możliwość nie tylko kupna, ale i sprzedaży używanych części samochodowych. Dostęp do bazy ogłoszeń jest całkowicie bezpłatnych, poza tym nie ma ukrytych opłat czy prowizji.

Jakie są możliwości pozbycia się problemu bez wymiany części?


Pierwsza możliwość to doważanie.


Polega na wyważaniu kół po uprzednim zdjęciu ich z auta, jest to klasyczny sposób. Ta metoda ma za zadanie pozbycie się problemu, który wynika z nierównomiernego rozkładu masy na oponie lub feldze. Oczywiście bywa i tak, że samo wyważanie nic nie pomoże. Koło mocuje się na wyważarce w inny sposób niż w pojeździe, i w dodatku razem z nim obraca się także piasta, półoś, tarcza hamulcowa oraz ewentualny kołpak. Także te elementy mogą być uszkodzone/niewyważone, w czasie jazdy powodując nieprzyjemne drgania. Zweryfikowanie oraz wyeliminowanie tego problemu można przeprowadzić przez doważanie kół na pojeździe. Zabieg ten zalecany jest wszystkim samochodom o podwyższonych osiągach, koszt wynosi od 60 do 120 zł.

Kolejną możliwością jest ustawienie geometrii.


Zdarza się, że mimo doważenia czy wyważenia kół, pojazd nadal źle się prowadzi, bowiem kierownica drży, a pojazd jest znoszony na bok. Znaczy to, że konieczne jest sprawdzenie stanu zawieszenia. I jeśli jakaś część jest zużyta, wybita czy uszkodzona, konieczna jest jej wymiana. Dopiero, kiedy zakończymy rewizję zawieszenia możemy przystąpić do kontroli i ustawienia geometrii. Okazuje się dość często, że to właśnie ona jest głównym powodem nieprawidłowego zachowania samochodu.

Dobry mechanik na podstawie śladów na ogumieniu będzie w stanie w przybliżeniu określić, co jest popsute lub źle ustawione. W takiej sytuacji nawet powrót do fabrycznie zalecanych nastawów zawieszenia może nic nie dać, dlatego, że po dłuższej jeździe na źle ustawionych kołach do asfaltu, bieżnik deformuje się tak bardzo, że konieczne jest kupno nowych opon.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto