Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gigantyczny Antonow An 124 Rusłan na lotnisku w Pyrzowicach! To lot z Wuhan ze środkami medycznymi

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Ogromny samolot Antonow An-124 Rusłan pełen środków medycznych do walki z pandemią wylądował w poniedziałek późnym wieczorem na lotnisku w Pyrzowicach. Samolot ukraińskiej linii lotniczej Antonov Airlines przyleciał z Wuhan, przez Kazachstan i Azerbejdżan, gdzie miał postoje. To lot zorganizowany przez firmę Zarys w Zabrzu, dystrybutora i producenta takiego sprzętu, która dostarcza z Chin maseczki, kombinezony lekarskie, termometry, pulsoksymetry do szpitali w całej Polsce. Antonow odleciał z Pyrzowic do Mediolanu Malpensy 24 listopada rano.

Ma prawie 69 metrów długości, 21 metrów wysokości, jej rozpiętość skrzydeł wynosi 73,3 metry, bez paliwa i ładunku waży 175 ton. To jeden z największych samolotów świata. W poniedziałek o 22.40 wylądował na lotnisku w Pyrzowicach. Znów na zlecenie firmy Zarys z Zabrza przywiózł środki medyczne i środki ochrony osobistej. Tym razem: 700 metrów sześciennych sprzętu jak maseczki, termometry, pulsoksymetry. To 116 ton. Tak, poprzedni taki transport, z 25 września, kiedy to w Pyrzowicach lądował Jumbo Jet, już się rozszedł. Na dodatek w tym roku będą jeszcze dwa takie rejsy, w grudniu. Rusłan wystartował z Wuhan, i przez Kazachstan oraz Azerbejdżan przyleciał do Polski.
Transport trwał... siedem dni, bo tyle czasu potrzeba od momentu przyjazdu środków medycznych z fabryki, przez załadunek do startu i przelotu. To i tak o wiele szybciej niż transport pociągiem, który trwałby miesiąc czy statkiem, na co potrzeba 56 dni.

Gdy we wrześniu 2020 Zarys zorganizował dwa ogromne transporty środków medycznych z Chin do Polski, Jumbo Jet lądował w Pyrzowicach, a Rusłan - w Rzeszowie. Wypełnione milionami jednorazowych maseczek, lekarskich kombinezonów. Spotterzy zza płotu fotografowali samolot i... do dziś wspominają tę wizytę: jaka szkoda, że już do nas nie przyleci!

Tymczasem już wtedy prezes firmy Zarys Paweł Ossowski zdradził, że firma jest w trakcie ustalania szczegółów kolejnych transportów. I że chodzi o większy, niż poprzednio samolot. Nie było to pewne, bo w międzyczasie okazało się, że Węglokoks na lotnisku w Pyrzowicach będzie uruchamiać covidowy szpital polowy. A gdyby taki szpital był blisko strefy cargo, drastycznie ograniczyło by to zdolności operacyjne lotniska. Szpital jednak jest w starym terminalu cargo, więc Rusłan wypełniony środkami medycznymi i ochrony osobistej wylądował w poniedziałek 23 listopada 2020 roku po godzinie 22 w Pyrzowicach.

- Wybraliśmy tak wielki samolot, bo choć nie jest to ekonomicznie uzasadnione, to liczy się czas - wyjaśniał Paweł Ossowski, prezes firmy Zarys.

Zarys. Co to za firma?

Działa od roku 1989, powstała jako spółka rodzinna. Dziś to spółka komandytowa. To w 100 proc. polski kapitał. Ma siedzibę w Zabrzu, ale też magazyny w Gliwicach. Zatrudnia 200 osób. To oni m.in. wyposażyli szpital na Stadionie Narodowym w Warszawie.

W ich fartuchach pracują lekarze na oddziałach covidowych w całej Polsce. Dostarczyli do Polski 18 tirów sprzętu medycznego dwoma gigantycznymi samolotami. Są sponsorem Górnika Zabrze. Choć firma Zarys z Zabrza działa już 30 lat, być może nie słyszeliście o nich do czasu pandemii i ogromnego transportu środków ochrony z Chin we wrześniu. Chyba że jesteście kibicami Górnika, bo od lat są ich sponsorem.

Antonow An 124 Rusłan. Co to za samolot

Maszyna, która przyleciała do Pyrzowic to wyprodukowany w 1993 roku samolot, który należy do ukraińskiej linii lotniczej Antonov Airlines (Antonov Design Bureau). W rejestrze statków powietrznych figuruje pod rejestracją UR-82072. To zmodernizowana wersja o oznaczeniu 150. Ma podniesioną do 150 ton ładowność, a jej maksymalna masa startowa to 405 ton - czytamy na blogu http://blog.katowice-airport.com.

Rusłan jest większy od amerykańskiego C5 Galaxy. Pierwszą sztukę wyprodukowano w 1982 roku. W sumie wyprodukowano 55 sztuk. Przez 30 lat był to największy produkowany seryjnie samolot świata, a został zdetronizowany dopiero przez Boeinga B474 - 8 wersja F. An 124, który przyleciał do Pyrzowic z Wuhan to zmodernizowana maszyna.

To 9. komercyjna wizyta Rusłana w Pyrzowicach. Pierwsza była w listopadzie 1997 roku, a ostatnia w 2016. Zawsze takie wizyty wiążą się z ładunkami ponadgabarytowymi albo bardzo dużymi.
Rozładunek i załadunek Rusłana trwa wiele godzin, ale odbywać się może zupełnie bez udziału ludzi. Przednie i tylne drzwi ładunkowe wyposażone są w rampy. Rampa jest „rozwijana” przed samolotem. Wewnątrz przedziału cargo znajdują się dwie suwnice, pod każdą można podpiąć ładunek o masie do 10 ton oraz dwie wyciągarkami o sile ciągu 29 kN. Samolot może wylądować nawet bez betonowej drogi, wystarczy mu gruntowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto