Ile Ślązacy wiedzą o historii Śląska? Za mało. W szkołach tego nie uczą

Marcin Zasada
arc.
Udostępnij:
Polska nie zna historii Śląska, dlatego go nie rozumie? Załóżmy, że statystyczny Ślązak spróbowałby opowiedzieć o dziejach swojego regionu warszawiakowi albo gdańszczaninowi. Opowieść nie byłaby długa.

Dziś w nocy minie dokładnie 90 lat od wybuchu III powstania śląskiego, zrywu wyjątkowego w historii Polski, bo jednego z kilku zaledwie zwycięskich. Jak wiele o nim wiemy? Posłużmy się wynikami testu z historii regionu, który przed dwoma tygodniami odbył się w Katowicach. Uczestnicy konkursu, pytani o powstania śląskie, poprawnie odpowiadali raz na trzy próby. Z 2375 zadanych pytań, błędnych wskazań było aż 1578, czyli ponad 66 proc.

Więcej o Powstaniach Śląskich

- To i tak lepsza statystyka od tej wynikającej z jednych z moich badań. Gdy kilka lat temu pytałem licealistów w Katowicach o wiedzę historyczną na temat regionu, dwóch-trzech wiedziało coś o Sejmie czy Skarbie Śląskim. Dwóch-trzech na... stu - mówi prof. Marek Szczepański, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego.

W środę Sejm RP w ostatniej chwili przyjął uchwałę upamiętniającą III powstanie śląskie. Wcześniej posłowie PO i PiS, w tym śląscy reprezentanci tych partii, nie mogli dojść do porozumienia w kwestii jej treści. W podobnym stylu Ministerstwo Edukacji podchodzi do sprawy edukacji regionalnej w szkołach, która została sprowadzona do poziomu zapchaj dziury w centralnym programie nauczania. Skutkuje to tym, że w śląskich szkołach zajęcia z wiedzy o regionie prowadzone są w szkołach wyłącznie dzięki pasjonatom i społecznikom.

Nie trzeba badań, by stwierdzić, że to za mało. Do wojewódzkiego konkursu "Edukacja regionalna w szkole" prowadzonego przez Kuratorium Oświaty w Katowicach zgłosiło się w tym roku 100 szkół. Czyli niespełna 3 proc. z 3,5 tys. placówek w całym województwie. W II LO w Bytomiu III powstanie uczniowie i nauczyciele działający w szkolnym stowarzyszeniu "Żeromszczak" upamiętnili spektaklem "Sceny z życia śląskiej rodziny" adresowanym do uczniów bytomskich gimnazjów. Wyreżyserowała go nauczycielka, Beata Maria Ziaja.

Aktorami byli uczniowie, dialogi prowadzili gwarą. Występowali w strojach z epoki. Inwencja, chęci i materiały - własne. - Uczniowie interesują się takimi projektami. Organizujemy wspólnie zajęcia teatralne, projekcje filmów, wycieczki i sesje naukowe - mówi Joanna Kania, prezes "Żeromszczaka". Oddolne zaangażowanie jest, brakuje tylko wsparcia z góry - mówią nauczyciele. Kuratorium odpowiada: od przyszłego roku szkolnego będziemy organizować szkolenia dla nauczycieli chętnych do prowadzenia zajęć z edukacji regionalnej. Tej samej edukacji, której można uczyć, ale nie trzeba.


Na te pytanie nie znamy odpowiedzi:

Wymień powiat rejencji opolskiej, który w całości nie wszedł w skład Obszaru Plebiscytowego. Grodków, Nysa (wpisywano Głubczyce)

W jakim mieście działał Komitet Niesienia Pomocy dla Górnego Śląska? W Częstochowie (nie Bytom, Warszawa, Sosnowiec)

Kto był autorem Pomnika Czynu Powstańczego na Górze św. Anny? Xawery Dunikowski

33 proc. tyle poprawnych odpowiedzi udzielili uczestnicy testu z historii Śląska. Jedna piąta wszystkich dobrych wskazań pochodziła od 10 z blisko 100 startujących.
90 proc. uczniów uważa Adama Małysza za najwybitniejszego przedstawiciela Śląska wg badań naukowców UŚ z 2009 roku. Kolejne miejsca zajęli m.in. Krzysztof Hanke i Jerzy Dudek.

Przełomowe odkrycie polskich naukowców

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie