Karne odsetki. Czy prawo traktuje jednakowo obywateli i instytucje?

Beata SypułaZaktualizowano 
Przepisy pomijają sprawę odsetek należnych klientom.
Przepisy pomijają sprawę odsetek należnych klientom. fot. Karina Trojok.
Jeśli ty spóźnisz się z opłatą rachunku - nie unikniesz karnych odsetek. Lecz jeśli nadpłacisz domowe rachunki - bo takie limity ci ustalili - nie licz na odsetki np. z gazowni, ciepłowni, od dostawcy prądu. Czujesz się wtedy podle, bo wiesz, że polskie prawo dzieli klientów na lepszych, którym sprzyja, i gorszych, z których wyciśnie ostatni grosz.

Mieszkaniec Pszczyny jest sumiennym klientem wielu śląskich instytucji. Płaci regularnie rachunki za prąd i gaz. Ale wie, że jest słabszą stroną umów z dostawcami mediów. - Przekonuję się o tym przynajmniej raz w roku. Przez wiele miesięcy przebywam w Niemczech. W tym czasie opłacam rachunki w Polsce, ale z prądu i gazu nie korzystam. Po powrocie składam wniosek o zwrot nadpłaconej kwoty - wyjaśnia pan N. z Pszczyny. - Zawsze ją dostaję, ale nigdy z odsetkami.

Tymczasem to są duże kwoty, np. nadpłata za prąd to 900 zł.

Opowiada o zdarzeniu sprzed lat - był w Niemczech i nie odebrał nowej książeczki opłat, więc spóźnił się z uregulowaniem rachunku. Odzew elektrowni był oczywisty - doliczone odsetki za zwłokę.

Ta ewidentna nierówność stron niestety jest zgodna z prawem i przepisami wydanymi za rządów PiS-u i premiera Jarosława Kaczyńskiego, ale czy zgodnie z zasadami prawa i sprawiedliwości? Zasady rozliczeń z klientami reguluje rozporządzenie ministra gospodarki z 2 lipca 2007 roku, kiedy szefem resortu w rządzie PiS był Piotr Woźniak.

- W paragrafie 31. rozporządzenie to mówi, że "w przypadku powstania nadpłaty lub niedopłaty za pobraną energię elektryczną, nadpłata podlega zaliczeniu na poczet płatności ustalonych na najbliższy okres rozliczeniowy, o ile odbiorca nie zażąda jej zwrotu. Niedopłata jest doliczana do pierwszej faktury wystawionej za najbliższy okres rozliczeniowy" - cytuje przepisy Łukasz Zimnoch, rzecznik firmy Vattenfall dostarczającej prąd.

Od siebie dodaje, że nigdzie nie ma mowy o odsetkach należnych klientom. Tłumaczy, że nie mogłyby one jednak narosnąć, bo Vattenfall musiałby obracać pieniędzmi klientów - a tak nie jest.

Pieniędzy klientów nie lokuje też ani nie kupuje za nie akcji lub obligacji Gazownia Zabrzańska. Tam nadpłata wraca do klientów także bez odsetek.

- O relacjach z klientami decyduje umowa. Zgodnie z nią, odbiorca gazu deklaruje pobór na określonym poziomie. Na tej podstawie naliczana jest cykliczna opłata. Jeśli jednak w dowolnej porze roku nasz klient zorientuje się, że zawyżył sobie potencjalne zużycie, może je skorygować o jedną trzecią czy połowę. Nie robimy z tego problemu, drukujemy wtedy nowe rachunki - deklaruje Mariusz Niestrój, dyrektor Gazowni Zabrzańskiej.

Mieszkaniec Pszczyny pozostaje nieprzekonany i nieustępliwie dowodzi, że każdy zwrot nadpłaconej przez miesiące kwoty powinien łączyć się z odsetkami - podobnie jak każdy brak terminowej wpłaty ze strony klienta. Zgodnie z obowiązującą już dziś umową.

- Denerwuje mnie ta nierówność stron umowy - mówi Czytelnik. Przecież w Niemczech, kiedy zdarzy mi się nadpłata, otrzymuję zwrot pieniędzy razem z odsetkami. W Polsce - nigdy!

Sprawą zainteresowaliśmy Rzecznika Praw Obywatelskich.

Równowaga między klientem a dostawcą jest zachowana

Prawo dopuszcza rozliczanie zużycia energii, ciepła, gazu na podstawie prognoz oraz zwrot całości nadpłaconych kwot. Zgodnie z regulacjami ministra gospodarki zawartymi w rozporządzeniach w sprawie kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną, paliwami gazowymi w przypadku, gdy powstanie nadpłata (lub niedopłata), przedsiębiorca musi niezwłocznie zawiadomić o tym odbiorców.

Konsument może zażądać zwrotu nadpłaty w całości, a jeżeli tego nie zrobi, jest ona zaliczana na poczet płatności za najbliższy okres rozliczeniowy. Gdy klient spóźnia się z płatnością, zgodnie z prawem nienależycie wywiązuje się z umowy. Dlatego przedsiębiorca ma możliwość obciążenia odsetkami. Proszę zauważyć, że gdy przedsiębiorca nienależycie wywiązuje się z umowy (np. wystąpią przerwy w dostawie ciepła, nie będzie prądu itp.) - jest to również nienależyte wykonanie umowy. W takiej sytuacji konsumentowi przysługuje prawo do odpowiedniej bonifikaty. Równowaga stron jest zachowana.

Jakie odsetki
Podajemy roczne stawki odsetek, które płacimy w 2011 roku:
ustawowe od zobowiązań - 13 procent
dla OFE od ZUS - 3,96 procent
od zaległości podatkowych, ZUS-owskich - 12,5 procent
bankowe - maksymalnie 21 procent

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3