Zastanawiacie się o co takie "halo"? Jakie mistrzostwa? A najpewniej myślicie: wariactwo, wspominając przy tym syna, córkę, wnuka, wnuczkę, męża lub brata - niepotrzebne skreślić - który (lub która) spędzając godziny przed monitorem, zdaje się, że życia poza grą nie widzi.
A jednak sprawa jest całkiem poważna, a impreza w Katowicach - finały odbywają się pierwszy raz na Śląsku - nie byle jaka. Electronic Sports World Cup to rozgrywane od 2003 r. oficjalne mistrzostwa świata w grach komputerowych. W zawodach co roku bierze udział kilkuset graczy - mistrzów w swoich krajach.
To zawodowcy. Amatorów - pasjonatów gier komputerowych - są miliony. Wśród nich dwaj 23-latkowie z Katowic, których spotkaliśmy wczoraj na zakupach oczywiście... gier komputerowych.
- Gram, bo to rozrywka, taka jak oglądanie tv, czy czytanie książek. Ale bez przesady, kilka godzin dziennie, na więcej szkoda zdrowia i oczu, wolę spotkanie ze znajomymi - wyjaśnił Michał Bryński.
- Więcej, kilkanaście godzin dziennie, to choroba, albo sposób na życie. To ostatnie pod warunkiem, że gry się projektuje, albo testuje i zarabia się na tym, a nie jest się od nich uzależnionym - dodaje Karol Matyjasiak.
Uzależnionych jednak nie brakuje. Co w skrajnych przypadkach kończy się tragicznie. W 2007 r. śmiercią zakończyła się przygoda z grą internetową dla pewnego Chińczyka, który kilka dni nie odchodził od monitora, w końcu upadł, a w szpitalu zmarł… z wycieńczenia. Z kolei w ubiegłym roku małżeństwo z miejscowości Suewonu w Korei Południowej, tak pochłonął wirtualny świat, że zapomnieli o regularnym karmieniu własnej córki. W efekcie trzymiesięczne dziecko zmarło z głodu. Podobny scenariusz rozegrał się w tym roku w Nowym Meksyku w USA. Również z głodu zmarła 3-letnia córka uzależnionej od wirtualnego świata Rebecci Volleen Christie. Kobieta w czerwcu została skazana na 25 lat więzienia.
Wirtualny świat - nie ma wątpliwości - wciąga. Możecie w nim bezkarnie przejechać staruszkę na przejściu dla pieszych, strzelić do policjanta, albo bawiąc się na większą skalę - wywołać międzynarodowy konflikt. W cyberprzestrzeni wolno wszystko. Co nie oznacza, że wszystko jest dla wszystkich.
- Badania pokazują, że przemoc w grach nie przekłada się na bezpośrednie zachowania młodych ludzi, występują jednak jako jeden z kilku czynników, mogących takie wywołać. Bywa zresztą, że gry są instruktarzem pewnych zachowań - wyjaśnia dr Maciej Bernasiewicz z instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego.
Ale jak podkreślają fani: gra to też wspaniała rozrywka. A rozrywka, to niekoniecznie wirtualna przemoc.
- Naszym hitem sprzedaży, nieprzerwanie od ubiegłego roku jest Symulator Farmy. Kupują ludzie w każdym wieku - mówi Tomek, sprzedawca z katowickiego salonu Empika. Często doradza rodzicom wybór gry dla dzieci. - Bardzo popularne, a bez przemocy, są wyścigi i piłka nożna.
Gra a napięcie
Dr Maciej Bernasiewicz z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego:
Obrazy widziane w grach modelują pewne zachowania, są instruktarzem. Opowiadam studentom przykład z grupy 4-letnich przedszkolaków, w której jedno dziecko traktuje drugie z półobrotu. Wiadomo, że nawet jeśli w domu jest przemoc, to tata mamy z półobrotu nie kopie, więc dziecko wyniosło przykład z filmu lub gry.
Same gry nie są jednak wyizolowanym czynnikiem powodującym agresję. Na pewno, co udało się udowodnić psychologom, oglądanie scen przemocy powoduje napięcie, a jak to napięcie zostanie rozładowane, to kwestia innych czynników.
Znacznie większe zagrożenia niż same gry, niesie ze sobą uzależnienie od nich i spędzanie przed komputerem wielu godzin. Jakie? Mamy przykłady wypadków śmiertelnych, gdy ludzie grając zagłodzili się. Gry bywają tak pochłaniające, że człowiek wyłącza się z rzeczywistości, która staje się dla niego mniej realna niż świat wirtualny. Oprócz tego cierpią i obowiązki szkolne, domowe, czy relacje z rodziną i rówieśnikami.
Gry kupuj dzieciom świadomie
PEGI - to symbole, którymi oznaczane są gry. Te oznaczają, że w grze występują elementy przemocy, wulgarny język, sceny erotyczne, bądź narkotyki. Dodatkowo na każdym egzemplarzu znajdziecie informację dla jakiej grupy wiekowej gra jest przeznaczona. Jest pięć progów: 3, 7, 12, 16 i 18 lat.
Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?