Zestawione w programie koncertu kompozycje stanowić będą muzyczny kontrapunkt do dzieł sztuki sakralnej znajdujących się w zbiorach Muzeum, będąc m.in. prezentacją unikalnych, zachowanych jedynie w lokalnych kodeksach, utworów śląskich twórców. Szwajcarski zespół wokalny Peregrina, związany z renomowaną Schola Cantorum Basiliensis i kierowany przez dwukrotnie nominowaną do prestiżowego „Paszportu Polityki“ polską wokalistkę i muzykolożkę Agnieszkę Budzińską-Bennett, na koncercie w Muzeum Śląskim zaprezentuje średniowieczne kompozycje ze źródeł śląskich, czeskich i niemieckich. Usłyszymy jedno- i wielogłosowe hymny, sekwencje i pieśni z okresu od XI do XVI wieku (głównie ku czci Matki Boskiej oraz popularnych na Śląsku świętych – Doroty, Katarzyny, Małgorzaty oraz Barbary), ukazujące istotną, acz niemal zapomnianą część bogatego chrześcijańskiego dziedzictwa poetycko-muzycznego tego regionu.
Koncert „SILESIA CHRISTIANA” w wykonaniu zespołu Peregrina. Muzyka średniowieczna ze źródeł śląskich, czeskich i niemieckich (XI–XVI w.)
Muzeum Śląskie, ul. Dobrowolskiego 1
7 października // godzi. 20.30 // Galeria śląskiej sztuki sakralnej
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona. Prosimy o wcześniejszą rezerwację miejsc pod numerem telefonu 32 213 08 70
WYKONAWCY
Agnieszka Budzińska-Bennett, śpiew, kier. art.
Hanna Järveläinen, śpiew
Lorenza Donadini, śpiew
Grace Newcombe, śpiew
Baptiste Romain, Fidel
PROGRAM KONCERTU
I. ŚW. WOJCIECH I CHRZEST POLSKI
Festum agat ecclesia – hymn (Kraków, XV w.)
Alme presul – responsorium z oficjum rymowanego Benedic regem cunctorum (Gniezno, XIII/XIV w.)
O preclara Adalberti – wersja instrumentalna
Hac festa die tota – sekwencja (Śląsk, XIII w.)
Annua recolamus – sekwencja (Reichenau, zanotowana około 1001 roku)
Fulget in templo legifer – hymn (Kraków, XV w.)
II. MARIA Z DZIECIĄTKIEM W OTOCZENIU ŚWIĘTYCH DZIEWIC WSPOMOŻYCIELEK ŚW. DOROTA
Kyrie. Rosarum dona – tropowane Kyrie (Czechy, XV/XVI w.)
Estampie (improwizacja instrumentalna)
ŚW. MAŁGORZATA
All. O athleta Margareta (Żagań, XV w.)
Estampie (improwizacja instrumentalna)
All. Margareta virgo pia (Śląsk, XIV w.)
ŚW. KATARZYNA
Katherina coronata – cantio (Trewir, XV w.)
Katerina Costi regis/VIRGINIBUS – motet (Kloster Indersdorf, XV w.)
ŚW. BARBARA
All. O Barbara que despoliaris (Kraków XVI w.)
Digne colat ecclesia – cantio (Niemcy, XV w.)
All. Ave virgo, sacra Barbara (Śląsk, XV w.)
III. MARIA, NATIVITAS I TRZEJ KRÓLOWIE
Veni mater deica – sekwencja (Śląsk, XIV/XV)
Ave pulcherrima – cantio (Niemcy, XV w.)
O felix hec novitas – sekwencja (Kraków, XIII w.)
Sophia/O quam pulcra/Magi videntes – cantio (Czechy, Codex Franusuv, 1505)
Bogurodzica – pieśń (Kcynia k. Poznania lub Kraków, datowanie niepewne
Z Gwiazdami - Magdalena Ogórek - zapowiedź
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?