Które opony zimowe kupić? Sprawdź, jak czytać oznaczenia

Sławomir Cichy
Sezon wymiany opon letnich na zimowe lada chwila zacznie się na dobre. W blokach startowych na klientów czekają nie tylko zakłady wulkanizacyjne, ale także sprzedawcy detaliczni i hurtowi. Wiesz jak czytac nowe etykiety.

Które opony zimowe kupić? Sprawdź, jak czytać oznaczenia

Z informacji umieszczonych na oponie dowiedzą się już nie tylko o jej rozmiarze, dacie produkcji czy przeznaczeniu, ale także o parametrach wpływających na bezpieczeństwo i oszczędność energii.

Na terenie całej Unii Europejskiej wchodzi bowiem w życie obowiązek oznaczenia za pomocą specjalnych naklejek trzech dodatkowych parametrów ogumienia: oporu toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu zewnętrznego hałasu toczenia.

- Ma to umożliwić nabywcom lepszą orientację wśród sprzedawanych produktów. Opór toczenia ma wpływ na zużycie paliwa, a poziom przyczepności jest ważny dla długości hamowania - wylicza Dariusz Łomowski, zastępca dyrektora Departamentu Inspekcji Handlowej.

Tak zadecydował w rozporządzeniu Parlament Europejski 29 listopada 2009 r., dając trzy lata firmom oponiarskim na przygotowanie zmian.

Etykiety są łudząco podobne do wzorów informujących o klasie energetycznej, znanych z urządzeń AGD, więc klienci nie powinni mieć problemu z rozszyfrowaniem oznaczeń.

Pierwsza nowa kategoria to opór toczenia, czyli w praktyce wpływ opon na zużycie paliwa, a tym samym emisję dwutlenku węgla. Wyniki podawane są w skali od A do G, od najlepszych do najgorszych, choć parametry muszą mieścić się w dopuszczalnych normach.

Kolejną kategorią na oznaczeniu jest przyczepność na mokrej nawierzchni, mierzona jako droga hamowania pojazdu na mokrej drodze - skala podobna jak w poprzedniej kategorii od A do G.

Ostatnim nowym parametrem jest poziom zewnętrznego hałasu toczenia, mierzony w decybelach (dB) - przedstawiany jest na etykiecie za pomocą kresek symbolizujących poziom dźwięku na głośniku oraz wartości liczbowej w dB.

- Przyznam, że na razie wstrzymuję się z zakupem zimówek właśnie z powodu nowych oznaczeń, które będą musiały na nich być. Może się bowiem okazać, że wiele opon mniej renomowanych marek ma zbliżone parametry do liderów rynku i to za cenę niższą niż ta, którą proponują wielkie koncerny - mówi Andrzej Konieczny, kierowca z Katowic.

Pewno wielu kierowców zadaje sobie w tej chwili pytanie - jaką mamy gwarancję, że parametry opony przedstawiane przez producentów będą prawdziwe, niepodkolorowane?

Dariusz Łomowski przypomina, że Inspekcja Handlowa będzie mogła żądać od dostawcy przekazania dokumentacji technicznej, w tym sprawozdań z badań laboratoryjnych dotyczących konkretnych opon.

- W ten sposób możliwe będzie zweryfikowanie, czy opony zostały w sposób poprawny oznakowane - mówi. Za nierzetelne informacje grozi winnemu zaniedbań kara grzywny nakładana w trybie wykroczenia. Podobnie wygląda sytuacja, jeśli do opon nie zostanie w ogóle dołączona informacja o ich parametrach.

Nowe oznakowanie opon powinno być widoczne zarówno w tradycyjnych punktach sprzedaży, czyli sklepach, serwisach opon, jak i w ofercie internetowej. Co ciekawe, również na paragonie potwierdzającym sprzedaż opon albo jako obowiązkowy do niego załącznik, mają się znaleźć dane z naklejki.

I na koniec jeszcze jedna ważna kwestia. Dostawca lub dealer będzie miał obowiązek poinformować o trzech parametrach każdego oferowanego rodzaju ogumienia montowanego w sprzedawanym pojeździe. Dane te powinny być podane również w materiałach promocyjnych i to nie tylko drukowanych, ale dostępnych w internecie.

OZNACZENIA, KTÓRE MUSISZ ZNAĆ

Klasa energetyczna
Sprzęt AGD oraz źródła światła obowiązkowo oznaczane są klasą energetyczną. Im niższa, tym urządzenie bardziej energooszczędne. W zasadzie trudno znaleźć na rynku pralkę, lodówkę, czy zmywarkę, która plasowałaby się poniżej poziomu "B". Kupując nowy sprzęt zazwyczaj szukamy wyrobów oznaczonych co najmniej klasą A, a jeszcze lepiej A++.

Klasa ścieralności
Została wymyślona dla oznaczenia wytrzymałości, m.in. podłogowych paneli i płytek ceramicznych, a tym samym miejsca ich przeznaczenia. Wyróżniamy 5 klas od AC1 - bardzo słaba odporność do AC5 - bardzo wysoka odporność na ścieranie.

PEGI w grach komputerowych
Znaki znajdują się z przodu i z tyłu opakowania. Wskazują na kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18. Dostarczają wiarygodnych informacji o stosowności treści gry z punktu widzenia ochrony nieletnich. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do danej gry. Dodatkowo opisy z tyłu opakowania podają najważniejsze przyczyny przeznaczenia gry dla danej grupy wiekowej. Jest osiem takich opisów: przemoc, wulgaryzmy, lęk, narkotyki, seks, dyskryminacja, hazard i gra w internecie z innymi ludźmi.

Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
marcziss
jak kupujecie teraz nowe opony, to polecam szukać opon w internecie. jest znacznie, znacznie taniej. od siebie polecam np. logistykę opon - kupowałem tam teraz i naprawdę, ceny kosmicznie niskie a wybór opon ogromny!
A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Które opony zimowe kupić? Sprawdź, jak czytać oznaczenia
m
mieszko
A to Ty jesteś ten co jeździe 30-40km/h lewym pasem po Dąbrowie ...
B
Bytomianin
ja też mam wielosezonówki, jak był w zeszłym roku taki dzień, że był łód na ulicach, bo oczywiście zima zaskoczyła drogowców to wtedy zimówki nic ci nie pomogły tym którzy je posiadali, wszyscy pamiętam jechali z prędkością 5 km na h...
t
taki jeden
Antygienek!
Jak nie umiesz jeździć,jak ci wyobraźni brak,albo rozwagi,to ci św.Krzysztof uwięziony łańcuszkiem,i do lusterka wstecznego przytwierdzony nie pomoże.
Dali konstruktorzy de.bilom opony zimowe,dali ABS,dali kontrole trakcji.
I co?
I gó.wno.
Wydaje się de.bilom dalej Prawo Jazdy.
Więc nie ma się co dziwić że jest jak jest.
A
Antygienek
Więc to ty pewnie jesteś tym zawalidrogą, który w zeszłym tygodniu jechał 30 km/ ulicą Wolności, tamując ruch? Nie dziwie się takim jak ty, że "nie masz poślizgu" !
Dodaj ogłoszenie