- Nie zamierzamy ogłaszać bankructwa. Ale łatwo nie jest - cytuje dyrektora portal fly4free. pl. Czy cięcie kursów może zaszkodzić Pyrzowicom? A może zagrożeniem jest uruchomiony w połowie lipca port lotniczy w Modlinie niedaleko Warszawy?
Według szacunków, może on rocznie obsłużyć 3 miliony pasażerów. Dla porównania: Pyrzowice rok 2011 zakończyły wynikiem 2,5 miliona.
- Niczego to dla nas nie zmienia, bo Modlin oznacza tylko przeniesienie niskokosztowych przewoźników z lotniska Chopina - uspokaja Cezary Orzech, rzecznik naszego lotniska. - My nadal będziemy mieć pasażerów także z okolic Łodzi czy części województwa mazowieckiego.
W walce na rynku Pyrzowicom ma pomóc m.in. otwarta w zeszły wtorek baza techniczna z hangarem, który pomieści nawet olbrzymie Boeingi 737. Już serwisowano tu przynajmniej siedem samolotów. Zaś jesienią planowane jest wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowego pasa startowego. Chociaż Ryanair i Wizzair uruchomiły z Modlina od razu kilkanaście połączeń, u nas nadal jest baza tego drugiego przewoźnika (a stacjonuje pięć samolotów). Dodatkowo bazę z czterema samolotami ma tu Enter Air.
- Większość portów regionalnych nie odczuje zmiany, bo same mają już rozbudowaną ofertę przewoźników niskokosztowych - ocenia Dominik Sipiński. - Dystanse w Polsce są na tyle duże, że trudno wyobrazić sobie koncentrację tanich linii na jednym lotnisku. Ale wydaje się, że rozwój przewoźników niskokosztowych w Pyrzowicach stracił na dynamice - przyznaje. - Trudno w tej chwili przewidzieć, czy to trwały trend. Katowice i cała aglomeracja z pewnością mają potencjał, by dalej rozwijali się tam przewoźnicy niskokosztowi - uważa.
Modlin nie zaszkodzi innym portom regionalnym, bo wpisuje się w politykę funkcjonowania lotnisk w Polsce - zamiast jednego gigantycznego portu, np. Okęcia, rynkiem dzielą się niewielkie porty regionalne. Taki dylemat mają za to Brytyjczycy, bo lotnisko Heathrow, jedno z największych na świecie, wyczerpuje swoją przepustowość. Wokół niego jest sześć innych, więc trwa dyskusja, czy go nie zamknąć i nie wybudować jednego gigantycznego huba (potężny węzeł lotniczy). Koszt: co najmniej 280 mld zł. Hub u nas? Kilka lat temu był pomysł budowy dużego portu między Warszawą a Łodzią. Minihub miał powstać też w Gdańsku, skąd OLT Express chciał latać np. do Islandii. Nie wiadomo, czy w obecnej sytuacji finansowej przewoźnika te plany są realne. A Okęcie?
- Przekształcenie lotniska wojskowego w Modlinie w cywilne to zmiana, którą sami wymyśliliśmy (spółka Porty Lotnicze, zarządca Okęcia i udziałowiec w portach regionalnych - przyp. red.) - przypomina Przemysław Przybylski, rzecznik lotniska Chopina w Warszawie. Jeśli tu powstanie hub, to raczej w odpowiedzi na uruchomienie gigantycznego portu w Berlinie w 2013 roku.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?