Matura 2015 z polskiego. Wypracowanie o Lalce [PDF, ODPOWIEDZI, ARKUSZE] Jak Wam poszło?

red
Matura 2015: Matura z polskiego TEMATY JUŻ SĄ ZNANE. Co było na maturze z polskiego? Lalka Prusa, pytania dotyczące lektur z gwiazdką, czyli obowiązkowych. A w szkołach średnich jest ich zaledwie osiem! Matura 2015 z polskiego. Wypracowanie o Lalce [PDF, ODPOWIEDZI, arkusze]

Matura 2015: matematyka podstawowy [ARKUSZE PDF, ODPOWIEDZI, zadania]

Co może pojawić się na maturze 2015 z języka polskiego? Pytania dotyczące lektur obowiązkowych, potocznie nazywanych "z gwiazdką".
reklama

- Bez ich znajomości i zrozumienia uczniowie mogą mieć problem ze zdaniem egzaminu - przyznają poloniści. - Dobra znajomość tych pozycji wystarczy, by zdać egzamin - dodają.

Na maturze z języka polskiego POZIOM PODSTAWOWY uczniowie liceów analizowali "Lalkę" Bolesława Prusa. Mogli także analizować wiersz Elizabeth Bishop "Ta jedna sztuka".

Matura 2015 z polskiego. Wypracowanie o Lalce [PDF, ODPOWIEDZI, arkusze]

Maturzyści mieli do przeczytania również dwa teksty, jeden: o tendencjach i modzie w języku, oraz czy warto sięgać po nowe książki, czy lepiej wracać do starych.

W tym roku licealiści, którzy zdają egzamin w nowej formule, szczególnie obawiają się matury ustnej z języka polskiego. Zamiast prezentacji, którą mieli przygotować w trakcie roku szkolnego, będą losowali jedno pytanie. Następnie będą mieli kwadrans, by przygotować się do odpowiedzi przed komisją. - W tej części egzaminu uczniowie mogą wylosować pytanie dotyczące każdej jednostki lekcyjnej, czyli każdy temat, jaki był opracowany na lekcjach - wyjaśniają poloniści. Mogą to być związki frazeologiczne, style w języku, funkcje tekstów językowych czy fragment lektury (np. nazwiska znaczące w twórczości Sienkiewicza). - To może być pytanie dotyczące bardzo szczegółowego zakresu wiedzy - przyznają poloniści.

Jakie pytania na maturze z polskiego? ZOBACZ PONIŻEJ

Oto przykładowe zadania z arkuszy egzaminacyjnych przygotowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

Zadanie 1.
Stanisław Lem
Felieton
Jakiś rok temu dostałem ze Szwecji albumy z reprodukcjami dzieł On Kawary.

Za jedno z jego większych osiągnięć poczytują serię kalendarzowych dat, wzbogaconych strzępami gazet z odpowiednich dni tygodnia i roku, telegramami „I am still alive1”, które artysta wysyłał do znajomych, oraz fragmentami kołowego notatnika, gdzie notował, o której godzinie wstał z łóżka. Można takie dzieło wyszydzać, mówiąc, że skoro On Kawara jest konceptualistą, a koncepty bywają mądre i kretyńskie, nie ma żadnego powodu do uprzywilejowania tylko pierwszych. Ale nie chodzi mi wcale o to, żeby drwić. Sztuka zawsze miała ambicję czy nadzieję trwałości, starała się uwiecznić to, co ulotne, a teraz działa na własną zgubę. Artysta pracujący w duchu On Kawary tworzy dzieła, których żaden archeolog schylony nad wykopaliskami z naszego wieku nie będzie mógł rozpoznać jako dzieł sztuki, niczym nie będą się bowiem różniły od śmiecia. Powtarzam: to nie ja chcę deprecjonować taką twórczość, totalna deprecjacja jest jej własnym założeniem. Co może być dalej? Dzieła sztuki zakopywane zaraz po ich stworzeniu, żeby ich nikt nie widział, to jeszcze nie najgorsze – już są i może ktoś się ich kiedyś dokopie. Konsekwencja wymaga raczej ogłoszeń typu „artysta X zawiadamia Publiczność, że skończył wczoraj rzeźbę, którą niezwłocznie roztrzaskał młotkiem na bardzo drobne kawałki”. A to, ponieważ następnym etapem po Śmieciu może być tylko Nic. A literatura? Metryka i rymy zgniły już w poezji, już rozpadły się w proch. Nie powiadamiam wcale, że skutkiem tego rozkładu są złe wiersze, zdarzają się znakomite, ale co dalej? Co będą robić następni poeci? Wrócą do precyzyjnej formy? A co będzie z prozą? Powieść odniesiono już na cmentarz i złożono do grobu niezliczoną ilość razy w tym stuleciu, odczytując nad mogiłą akty zgonu – że już wszystko do wymyślenia zostało wymyślone i nic się na to nie poradzi. Nie wolno pisać tradycyjnie, bo to wstyd, ani „inaczej”, bo wszystkie „inaczej” też już wykorzystano do ostatniej kropki. Już wszystkie rodzaje kompozycji udało się zdekomponować, wszystko już było, nic nie może więc stać się nowego. Nikt nie będzie potrząsał nowości kwiatem, bo kwiat to koszmarny banał, a ci, co potrząsają zupełnie czymś innym, też się już wyczerpali. Służby, jakie literatura pełniła wobec czytelników, zostały generalnie odwołane. Czytelnika nie należy rozciekawiać, bawić, wzruszać, umoralniać, pouczać, kształcić, rozwijać, informować. Należy go dręczyć, tumanić, zawracać mu głowę, wyrządzać mu przykrość, zawodzić jego oczekiwania, a przede wszystkim zawile nudzić. Natura erozji jest taka sama jak w sztukach plastycznych, inna jest tylko materia w rozkładzie. Zatarcie takich rozgraniczeń to awers, którego rewersem jest zanik kryteriów oceny. Informacja o tym, że chodzi o dzieło plastyczne albo beletrystyczne, tkwi tylko w głowach twórcy i aprobujących go odbiorców, i kiedy te głowy legną w grobie, żadnymi metodami nie będzie już można ustalić następnej jakiejś generacji, że to nie był notes wyrzucony na śmieci ani spisany ataktyczny2 bełkot, lecz dzieła sztuki. To właśnie dowodzi całkowitej ulotności takich dzieł. Są nie tylko śmiertelne, lecz chwilowe, a nawet momentalne. Kultura budowana z takich obiektów i przekazów staje się kulturą o wykastrowanej pamięci.

Na podstawie: Stanisław Lem, Felieton, „Pismo” 1981, nr 3.

Zadanie 1.1. (0–1)
Na początku felietonu autor przedstawia przykład On Kawary, żeby
A. powołać się na znany autorytet w sztuce.
B. wyjaśnić, na czym polega sztuka konceptualna.
C. uwiecznić jego sztukę, która z założenia jest nietrwała.
D. propagować sztukę artysty, którego zna osobiście.

Zdanie 1.2. (0–1)
W którym zdaniu Lem mówi o takiej sztuce, którą akceptuje?
A. Jakiś rok temu dostałem ze Szwecji albumy z reprodukcjami dzieł On Kawary.
B. To nie ja chcę deprecjonować taką twórczość, totalna deprecjacja jest jej własnym
założeniem.
C. Sztuka zawsze miała ambicję czy nadzieję trwałości, starała się uwiecznić to, co ulotne.
D. Dzieła sztuki zakopywane zaraz po ich stworzeniu, żeby ich nikt nie widział, to jeszcze
nie najgorsze.

CZYTAJ DALEJ >>

Zadanie 1.3. (0–2)
Który z wymienionych twórców mógłby posłużyć się w swoim utworze przykładem
o charakterze podobnym do przykładu kończącego 1. akapit? Uzasadnij odpowiedź.
A. Witold Gombrowicz
B. Henryk Sienkiewicz
C. Adam Mickiewicz
D. Ignacy Krasicki
Uzasadnienie:
.......................................................................................................................................................

Zadanie 1.4. (0–2)
Wyjaśnij, co w kontekście 1. akapitu oznaczają użyte na jego końcu słowa Śmieć i Nic.
Śmieć – .........................................................................................................................................
Nic – .............................................................................................................................................

Zadanie 1.5. (0–2)
Wymień dwie funkcje, jakie pełnią pytania nagromadzone na początku akapitu 2.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

Zadanie 1.6. (0–1)
Dlaczego w puencie Lem nazywa wytwory współczesnej sztuki obiektami, a nie dziełami?
Odpowiedz na podstawie całego felietonu.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

Strona 4 z 12
Zadanie 1.7. (0–3)
Napisz streszczenie felietonu liczące 40–60 słów.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

Miss matura 2015 - najpiękniejsze maturzystki na naszych zdjęciach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie