W razie zalania odszkodowanie powinno wpłynąć w ciągu 30 dni. Ponieważ pieniądze dotarły do sosnowiczanina po ponad dwóch miesiącach, żąda odsetek za zwłokę. Czy ma do nich prawo?
- Kiedy 12 maja została zalana moja łazienka, zgłosiłem to ubezpieczycielowi z firmy HDI w Katowicach - mówi Mieczysław Stok-sik. - Jej przedstawiciel potwierdził, że dostarczyłem komplet dokumentów. Zaznaczył, że w ciągu 30 dni na moje konto wpłyną pieniądze.
Krzysztof Jurkiewicz z Departamentu Likwidacji Szkód HDI Asekuracja TU SA potwierdza i dodaje, że wówczas poproszono klienta o numer konta.
- Wysłałem go już 13 maja listem poleconym priorytetowym - Stoksik pokazuje dowód nadania listu. - Dopisałem również numer swojego telefonu komórkowego i informację, że przez najbliższe trzy tygodnie nie będę uchwytny z powodu urlopu.
Sekretariat Regionalnego Centrum Likwidacji Szkód w Katowicach sprawdził dziennik korespondencji. "Nie odnotowano wpływu korespondencji z numerem konta od państwa Stoksików" - informuje nas jednak Krzysztof Jurkiewicz z HDI. Tłumaczy, że właśnie dlatego RCLS 24 maja 2011 r. wysłało odszkodowania przekazem pocztowym.
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Gdy pod koniec czerwca pan Stoksik wrócił z urlopu, okazało się, że pieniądze wróciły już z poczty do nadawcy. Wciąż wydzwania i dostaje zapewnienia, że sprawa będzie wyjaśniona, że ktoś do niego oddzwoni, a pieniądze lada dzień trafią na jego konto. Nic z tego.
- Zdenerwowałem się i 30 czerwca wysłałem skargę do HDI w Katowicach. Nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Po tygodniu znów zacząłem dzwonić. Znów kazali mi czekać na wyjaśnienie sprawy - żali się Czytelnik.
Centrala HDI potwierdza w liście do DZ: "Poszkodowany sygnalizował problem z odszkodowaniem pod koniec czerwca 2011 r. Równocześnie 28 czerwca 2011 r. otrzymaliśmy zwrot niepobrane-go przekazu. Kiedy informacja o interwencji poszkodowanego dotarła do kierownika Wydziału Likwidacji Szkód w Katowicach, skontaktował się z poszkodowanym telefonicznie i uzyskał numer konta. Odszkodowanie zos-tało przelane na podane konto tego samego dnia - 27 lipca 2011".
Krzysztof Jurkiewicz z HDI tym samym potwierdza: jego firma od końca czerwca wiedziała, że Mieczysław Stoksik ma problemy z odszkodowaniem. Ostatecznie wpłynęło po ponad 2 miesiącach.
- Pracownik ubezpieczyciela z Katowic telefonicznie przeprosił mnie za kłopoty.
Przeprosiny za stargane nerwy i zwłokę to za mało. Teraz muszą zapłacić odsetki - domaga się Czytelnik. HDI jest innego zdania. Twierdzi: list z numerem konta nie doszedł, więc o odsetkach nie ma mowy.
Kto ma zapłacić
Jak należy postąpić, gdy okaże się, że zawiodła Poczta Polska
Przesyłka rejestrowana - a taką jest list polecony - jest śledzona na każdym etapie swej drogi. Można ją reklamować: na piśmie, do protokołu na poczcie, ale także elektronicznie, z podaniem numeru przesyłki nadanej przez pocztę - jeśli jej doręczenie nie nastąpiło w ciągu 14 dni od chwili nadania.
Należy dołączyć oryginał potwierdzenia nadania przesyłki. Odpowiedź pisemną powinniśmy otrzymać z poczty w ciągu 14 dni od dotarcia do niej naszej reklamacji. Jeśli sprawa wymaga dodatkowych czynności, ostatecznie powinniśmy otrzymać odpowiedź poczty do 30 dni od chwili otrzymania przez nią naszej reklamacji.
Gdyby Poczta Polska zgubiła przesyłkę - klientowi przysługują specjalne prawa wynikające z prawa pocztowego. Jeśli usługa pocztowa jest niewykonana lub wykonana nienależycie, naprawienie szkody obejmuje zarówno straty, jakie poniesiemy w razie np. zaginięcia przesyłki, jak i korzyści, które mogli-byśmy osiągnąć, gdyby tej szkody nam nie wyrządzono.
Właśnie tam powinniśmy domagać się ewentualnych odsetek za nieterminowy wpływ odszkodowania za zalane mieszkanie.
Konsument może żądać nadpłaty
Agnieszka Majchrzak, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Zgodnie z regulacjami ministra gospodarki zawartymi w rozporządzeniach w sprawie kalkulacji taryf oraz rozliczeń (...) w przypadku, gdy powstanie nadpłata (lub niedopłata), przedsiębiorca musi niezwłocznie zawiadomić o tym od-biorców. Konsument może zażądać zwrotu nadpłaty w całości, a jeżeli tego nie zrobi, nadpłata jest zaliczana na poczet płatności za najbliższy okres rozliczeniowy.
Gdy klient spóźnia się z płatnością, czyli nienależycie wywiązuje się z umowy, przedsiębiorca ma możliwość obciążenia go odsetkami. Gdy to przedsiębiorca nienależycie wywiązuje się z umowy (np. wystąpią przerwy w dostawie ciepła, nie będzie prądu itp.), konsumentowi przysługuje prawo do odpowiedniej bonifikaty.
Jeśli zawodzi nas ubezpieczyciel
Konsekwencje opóźnienia w zapłacie odszkodowań wynikających z polisy reguluje art. 481 Kodeksu cywilnego. Jeżeli z winy ubezpieczyciela obowiązek wypłaty odszkodowania nie zostanie spełniony w terminie, to poszkodowanemu przysługują ustawowe odsetki.
Gdzie się poskarżyć?
Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, Aleje Jerozolimskie 44
00-024 Warszawa
tel. 22 333 73 26, 333 73 27
Urząd Komunikacji Elektronicznej
ul. Kasprzaka 18/20
01-211 Warszawa
tel. 22 534 91 90
e-mail: [email protected]
Centrum Informacji Konsumenckiej UKE: tel. 801 900 853 lub 22 534 91 74
Pomocy udzielają też miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów i organizacje pozarządowe: Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?