Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most Kotlarski [7 cudów Krakowa - nominacja]

Redakcja
W roku 2001 w Krakowie oddano do użytku nowy most, łączący Grzegórzki z Zabłociem. Znacznie usprawnił on połączenie Podgórza ze Śródmieściem, odciążając przy tym ruch na ulicach Starowiślnej i Na Zjeździe, a także na Moście Powstańców Śląskich. Jego budowa pochłonęła ponad 130 mln złotych, a generalnym wykonawcą był Budimex-Dromex.

Budowa Mostu Kotlarskiego, który oficjalnie otwarto 8 grudnia 2001 r., pociągnęła ze sobą likwidację stacji kolejowych Kraków Wisła i Kraków Grzegórzki. Zamknięto też dla ruchu i w 2002 r. zdemontowano tymczasowy most Lajkonik 2, wybudowany w 1998 r. celem odciążenia ruchu samochodowego na Moście Powstańców Śląskich.

Opodal Mostu Kotlarskiego, na ul. Herlinga-Grudzińskiego 1, otwarta została wkrótce nowa uczelnia prywatna - Krakowska Szkoła Wyższa (obecnie Akademia Krakowska im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego). Aby ułatwić rzeszom studentów dotarcie na zajęcia, MPK Kraków uruchomiło nowe połączenia, tworząc zajezdnię autobusową w bezpośrednim sąsiedztwie uczelni i mostu. Kursują tędy linie 115, 292, 192 oraz 287.

Most Kotlarski posiada dwupasmowe jezdnie samochodowe i oddzielny, nieużywany obecnie, a biegnący pośrodku pas dla planowanego torowiska Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Oprócz tego wewnętrzne i zewnętrzne pasy bezpieczeństwa, dwie ścieżki rowerowe i dwa chodniki dla pieszych. Jest najdłuższym w Polsce mostem łukowym, który nie posiada filarów na rzece. W roku oddania do użytku był to 20 pod względem długości tego typu most świata. Po bokach umieszczone ma bariery ochronne, gzymsy oraz poręcze zewnętrzne, co ustala szerokość całkowitą mostu - bez wystroju architektonicznego - na 36,84 m.

Wybudowany w ciągu „Trasy Kotlarskiej” na II Obwodnicy Krakowa Most Kotlarski zaprojektowany został przez architekta Witolda Gawłowskiego przy współpracy z biurem architektonicznym MTWW. Jest on drugim co do szerokości mostem na Wiśle. Dopuszczalna masa pojazdu poruszającego się po moście wynosi 80 ton.

Dane techniczne:
rok zakończenia budowy: 2001
konstruktor: Bogdan Majcherczyk, Transprojekt Kraków
architekt: Witold Gawłowski, StudioArchi 5
generalny wykonawca: Budimex-Dromex
długość: 166,60 m
szerokość: 36,84 m
liczba przęseł: 6 x 35,40 m


Most Kotlarski to jedna z propozycji plebiscytu 7 Cudów Krakowa.
Ty także możesz nominować!


Patroni medialni
TVP KrakówDlastudenta.plRadio FryczMagazyn MixerVOX FM

Patroni honorowi:
Prezydent
Jacek Majchrowski
WicewojewodaMałpolski
Stanisław Sorys
Dyrektor ŚBP
Jadwiga Wiatr
Prezes PTTK
Kazimierz Synowski
Rektor UEK
Roman Niestrój
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Most Kotlarski [7 cudów Krakowa - nominacja] - Kraków Nasze Miasto

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto