Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od kwietnia w Gdańsku podrożeją bilety jednorazowe na komunikację miejską, a okresowe będą obowiązywać również w SKM

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Dariusz Bloch
Od kwietnia w Gdańsku wzrosną ceny biletów komunikacji miejskiej. Ponadto mając bilet okresowy będzie można poruszać się w granicach Gdańska nie tylko autobusami, tramwajami, ale również koleją. Taką decyzję głosami klubów radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska podjęła Rada Miasta Gdańska. Sprzeciwili się temu radni Prawa i Sprawiedliwości.

Ceny biletów jednorazowych mają wzrosnąć o 60 gr (z 3,20 zł do 3,80 zł), a jednogodzinne z 3,80 zł do 4,40 zł. Wartość biletu całodobowego ma wzrosnąć o złotówkę (z 13 do 14 zł).

Podrożeć mają bilety miesięczne 30-dniowe. Bilety ZTM Gdańsk ważne w dni powszednie podrożeją z 82 do 88 zł, a ważne przez cały tydzień z 90 do 94 zł.

Zmiany dotyczą także ulgowych biletów okresowych. Czteromiesięczny bilet w Gdańsku ma podrożeć z 171 do 179 zł, a pięciomiesięczny z 214 do 223 zł.

Od 1 kwietnia mieszkańcy Gdańska będą mogli przemieszczać się autobusami, tramwajami i Szybką Koleją Miejską w granicach miasta korzystając z jednego biletu okresowego.

99 zł ma kosztować łączony bilet okresowy, którym gdańszczanie będą mogli przemieszczać się w granicach miasta zarówno autobusami, tramwajami jak i Szybką Koleją Miejską. Bilet semestralny 4-miesięczny ma kosztować 188 zł, a 5-miesięczny 235 zł.

- Podwyżki prądu, paliwa, ale też znaczne podwyżki dla kierowców w znaczący sposób wpływa na cenę wozokilometrów - argumentuje szefowa klubu Wszystko dla Gdańska Beata Dunajewska. - Z drugiej strony w tym roku zwiększymy o milion liczbę wozokilometry, to oznacza więcej kursów. Systematycznie kupujemy nowy tabor. To wszystko kosztuje. Dlatego podjęliśmy decyzje o zmianie taryfy. Najmniej podrożeją bilety okresowe. Miasto od lat promuje tego rodzaju zakup - dodaje.

Jeżeli chcemy zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej musimy zadbać o to, by oferta cenowa była konkurencyjna wobec transportu samochodowego

- Kwestia komunikacji miejskiej musi być rozpatrywana w szerszym ujęciu - twierdzi radny Prawa i Sprawiedliwości Andrzej Skiba. - To jest pytanie o to jak widzimy rolę samochodów i komunikacji miejskiej, SKM oraz rowerzystów. Wydaje mi się, że podejście, które proponuje pan prezydent Piotr Borawski jest wybiórcze. Pan prezydent proponuje podwyżkę, która ma dostarczyć do budżetu 11 mln zł. Wielokrotnie wskazywałem kontrowersyjne wydatki, które można by uciąć, by zebrać taką kwotę. Ponadto uważam, że jeżeli chcemy zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej musimy zadbać o to, by oferta cenowa była konkurencyjna wobec transportu samochodowego. Jednym jest kwestia analiz na papierze, a drugim wdrażanie tego. Uważam, że musimy zachęcać do komunikacji miejskiej. Uważam, że musimy zachęcać osoby z okolicznych miast by korzystały z biletów miesięcznych. Zmiany proponowane przez prezydenta Borawskiego idą w przeciwnym kierunku. Zależy mi na komunikacji, codziennie z niej korzystam, wiem jakie problemy jej towarzyszą - dodaje radny opozycji.

Pasażerowie dopiero na siódmym miejscu, po m.in. awariach taboru, wymieniają ceny biletów w kwestii niekorzystania z komunikacji

- Każda podwyżka cen biletów to ciężka decyzja - tłumaczy radny Koalicji Obywatelskiej Jan Perucki. - Chcielibyśmy za komunikację zbiorową płacić jak najmniej. Zwracam uwagę na współpracę z Samorządem Województwa Pomorskiego. Od 1 kwietnia będziemy mogli w ramach biletu okresowego korzystać z przejazdów nie tylko autobusami i tramwajami, ale też SKM, PKM i przewozami PolRegio w granicach Gdańska. Komunikacja stale się rozwija. Tylko w tym roku mamy dodatkowy milion wozokilometrów na dodatkowe linie autobusowe, jak rozszerzenie linii 169, o co sam zabiegałem. Samorząd płaci dwie trzecie utrzymania komunikacji publicznej, to będzie rosnąć. 11 tys. mieszkańców wypełniło niedawno ankietę dot. komunikacji publicznej. Dopiero na siódmym miejscu, po m.in. awariach taboru, wymieniają ceny biletów w kwestii niekorzystania z komunikacji. Ważny jest rozwój idei biletu metropolitalnego w połączeniu z ościennymi gminami - dodaje radny KO.

Za zmianą taryf zagłosowało 21 radnych KO i WdG. Przeciwko było 11 radnych PiS.

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto