Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Omiń bramki i nie płać za autostradę. W Jaworznie powstała konkurecja dla A4

Anna Zielonka
Tą trasą ominiesz bramkę w Brzęczkowicach i oszczędzisz 8 zł
Tą trasą ominiesz bramkę w Brzęczkowicach i oszczędzisz 8 zł arc, UM JAWORZNO
Masz dość drogich opłat za jazdę autostradą? Już od grudnia jadąc A4 np. z Katowic do Krakowa możesz w Jaworznie ominąć jedną bramkę poboru opłat. Zaoszczędzisz na tym 8 zł, ale nadłożysz ponad trzy kilometry.

11 grudnia w Jaworznie zostanie otwarta 17-kilometrowa Trasa Śródmiejska (obwodnica biegnącej przez centrum Jaworzna DK 79) od granicy z Sosnowcem aż do węzła autostradowego w Byczynie. Według założeń projektantów, TŚ ma stać się konkurencją dla sąsiadującej z Jaworznem płatnej części A4.

- Dzięki tej drodze kierowcy mogą zjechać z autostrady w Mysłowicach tuż przed punktem poboru opłat w Brzęczkowicach, pokonać krótki odcinek drogi krajowej S1 do Jaworzna i wjechać na DK 79, czyli nową Trasę Śródmiejską. Kończy się ona za Jaworznem przy kolejnym, tym razem niepłatnym węźle autostradowym w Byczynie. A węzeł byczyński jest otwarty w dwóch kierunkach, z i do Krakowa - mówi Tomasz Tosza z Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

Dlaczego warto jechać Trasą Śródmiejską? Zaoszczędzimy na tym 8 zł, bo tyle wyniosłaby opłata za A4 pobierana na bramce w Brzęczkowicach. Trasa jest jednak o ponad trzy kilometry dłuższa od A4. To droga o wysokim standardzie, która biegnie przez stosunkowo słabo zabudowane rejony Jaworzna. Jej budowa trwała ponad 8 lat i kosztowała ponad 140 milionów złotych. Dużą część tej sumy władze Jaworzna pokryły ze środków zewnętrznych.

Jaworzniccy urzędnicy twierdzą, że TŚ ma same plusy. Na tej trasie, między ulicą Wojska Polskiego a Orląt Lwowskich nie ma ani jednego przejścia dla pieszych, a dozwolona prędkość na tym odcinku wyniesie 100 km/h.

- Dzięki temu cały odcinek będziemy mogli przejechać w ciągu niespełna dwóch minut - argumentuje Tosza. Teraz trwają prace wykończeniowe ostatniego odcinka trasy na granicy Jaworzna i Sosnowca. Kontrolę przeprowadza wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego. Przez okres budowy kierowcy nie natrafiali na poważniejsze utrudnienia drogowe. Teraz trzeba jednak uważać za kierownicą, bo obecnie w tym rejonie obowiązuje zmiana organizacji ruchu. Trwa remont łącznika nowej trasy ze starą nawierzchnią, dlatego droga jest odcięta, a samochody muszą objechać nowe rondo i pokonać niewielki odcinek nowej obwodnicy. Utrudnienia potrwają do połowy grudnia.

Otwarcia nie mogą doczekać się sami kierowcy. - Na pewno będę omijać bramki i jadąc do Krakowa wybiorę alternatywną trasę - mówi Kazimierz Łuczak, kierowca.

Wielkie otwarcie całości trasy będzie drogowym przełomem również dla jaworznian. Ostatni odcinek tej drogi ma też za zadanie zlikwidować korki w Dąbrowie Narodowej, które spędzają sen z powiek kierowcom i mieszkańcom tej dzielnicy. Mieszkający tam jaworznianie już od dawna skarżą się na nadmierny hałas i wstrząsy spowodowane ruchem ciężkich aut.


Wet za wet
Jaworznicka Trasa Śródmiejska to swego rodzaju odwet na Stalexporcie, koncesjonariuszu autostrady za to, że firma nie chce otworzyć węzła w Jeleniu.
Spór między władzami Jaworzna a koncesjonariuszem płatnego odcinka A4 trwa już od ponad roku. Jaworznianie domagają się, aby otworzyć węzeł, ponieważ w Jeleniu rozwija się strefa gospodarcza i osiedlają się ważni dla miasta inwestorzy. Zamknięty węzeł odstrasza potencjalnych przedsiębiorców. W tej sprawie władze Jaworzna apelowały już do ministerstwa infrastruktury.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto