Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągi spowolnią ruch na ul. Waltera-Jankego? Kończy się remont linii kolejowej [ZDJĘCIA]

tos
Przejazd kolejowy przez ul. Jankego w Katowicach-Ochojcu
Przejazd kolejowy przez ul. Jankego w Katowicach-Ochojcu tos
Jeszcze w tym roku pociągi wrócić mają na remontowaną właśnie linię kolejową z Katowic-Ligoty do Tychów, która biegnie przez katowickie dzielnice Ochojec, Murcki i Kostuchna. Pojadą tędy składy towarowe, przez co więcej miejsca dla składów osobowych pojawić się ma na trasie przez Piotrowice i Podlesie. Część mieszkańców południowych dzielnic Katowic obawia się jednak, że zamykanie reaktywowanego przejazdu kolejowego na ul. Waltera-Jankego spowolni ruch w tej części miasta i spowoduje jeszcze większe korki. Czy słusznie?

PKP Polskie Linie Kolejowe prace na linii nr 142 z Katowic-Ligoty do Tychów rozpoczęły w 2018 roku. Kolejarze planują, że jeszcze w tym roku po wyremontowanych torach pojadą pociągi. Ma to być około dwadzieścia składów towarowych na dobę. Na pewno pociągi nie wrócą na dniach, bo chociaż nowy tor jest gotowy, to brakuje jeszcze przewodów sieci trakcyjnej i rogatek przejazdowych.

W ramach zadania wymieniono 14 km torów i 15 km sieci trakcyjnej, a także jedenaście rozjazdów. Wyremontowano także siedem przejazdów kolejowych i piętnaście obiektów inżynieryjnych na czele z wiaduktem nad DK81 i mostem nad rzeką Mleczną. Do tej pory na linii obowiązywała prędkość 40 km/h, po zakończeniu prac będzie to 80 km/h.

- Po zakończeniu prac pociągi towarowe skorzystają z nowych możliwości. Ruch towarowy w Katowickim Węźle Kolejowym z północy i południa będzie kierowany z pominięciem stacji Katowice, głównie na linię nr 142, czyli przez Katowice Ligotę – Katowice Ochojec – Katowice Murcki – Katowice Kostuchnę – Tychy Mąkołowiec – Tychy. Dzięki temu odciążona będzie linia łącząca Katowice z Tychami (nr 139), a to zwiększy przepustowość – czyli będzie mogło pojechać więcej pociągów. Linia 142 stanowi istotny element kolejowej obwodnicy GOP z północy województwa w kierunku południowym i zapewnia bezpośrednie połączenia z Jaworznem Szczakową, Mysłowicami i Gliwicami dla ruchu towarowego, bez konieczności przejazdu przez stację Katowice - mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Część mieszkańców południowych dzielnic Katowic obawia się jednak, że wznowienie ruchu poprzez zamykanie przejazdu zwłaszcza na ul. Waltera-Jankego przy dawnym przystanku osobowym Katowice Ochojec spowoduje w tym rejonie miasta jeszcze większe korki. Przejazd ten jako jeden z czterech (łącznie na linii jest dziesięć przejazdów) będzie zabezpieczany przez rogatki. Oprócz przejazdu przez ul. Waltera-Jankego będą to przejazdy przez ul. Cegielnia Murcki i Szarych Szeregów w Murckach oraz przez ul. Boya-Żeleńskiego w Kostuchnie.

- Tylko przejazd w ciągu ul. Jankego nie był eksploatowany kolejowo przez ostatnie cztery lata - podkreśla Katarzyna Głowacka. Wcześniej pociągi jeździły jednak tędy od... połowy XIX wieku.

Przeprowadzana przez PKP PLK modernizacja póki co wyklucza zorganizowanie tu kolejowych połączeń pasażerskich (oprócz przelotowych pociągów z Katowic do Tychów, co, zresztą, w poprzednich latach, wykorzystano w ramach objazdów) z postojami na dawnych stacjach Katowice Ochojec, Katowice Murcki i Katowice Kostuchna, bo istniejące tu dotychczas perony zlikwidowano.

Warto dodać, że linię z Katowic-Ligoty do Murcek otwarto w 1852 roku, a tory z Murcek do Tychów w 1868 roku. Do 1994 roku (a do Ochojca do 1999 roku) można było do tych dzielnic Katowic dojechać pociągiem osobowym. Kierowano tędy część pociągów relacji Katowice - Tychy Miasto. Z czasem jednak spadała prędkość, a połączenia stawały się mało atrakcyjne czasowo dla pasażerów i przegrywały z komunikacją autobusową. Dość powiedzieć, że w 1978 roku pociąg Katowice - Tychy Miasto przez Katowice Podlesie jechał 33 minuty, a przez Katowice Murcki tylko o pięć minut dłużej, bo 38 minut. W 1994 roku, gdy ostatni raz dojechały pociągi osobowe do Murcek i Kostuchny pociąg przez Podlesie jechał 31 minut, a ten przez Murcki aż 56 minut. Tylko czas przejazdu z Murcek do Kostuchny wydłużył się z 4 do 13 minut!

PKP PLK nie wyklucza jednak, że w przyszłości pociągi osobowe będą mogły tu wrócić.

- PLK dysponuje gruntem, który może być w przyszłości i w razie zapotrzebowania wykorzystany pod ewentualną budowę przystanków osobowych - zaznacza Katarzyna Głowacka.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto