Droga Pszczyna - Racibórz łączy z autostradą A1
Droga regionalna Pszczyna - Racibórz to trasa mająca skrócić raciborzanom, mieszkańcom powiatów raciborskiego i wodzisławskiego drogę do autostrady A1. To także naturalna obwodnica wielu miejscowości będąca szansą nie tylko na sprawne i bezpieczne podróżowanie, ale i ożywienie inwestycyjnych terenów.
Obecnie gotowy jest 10 kilometrowy odcinek Rybnik - Żory. Budowa obwodnicy miasta kosztowała 433 mln zł (289 mln zł z UE) i skraca drogę do A1. Ale to tylko jeden z planowanych odcinków. Docelowo droga ma prowadzić aż do Raciborza.
W stolicy powiatu raciborskiego trwa budowa 8-kilometrowej trasy stanowiącej wschodnią obwodnicę tego miasta. To koszt 300 mln zł i również ze znacznym wsparciem UE.
Kolejnym przewidzianym do realizacji etapem ma być ponad 2-kilometrowy odcinek od ul. Sportowej w Rybniku do Radoszów w ciągu DW 935 (Rydułtowy). Następnie odcinek do ul. Pstrążnej (Kornowac), a w ostatniej kolejności niespełna 10 km odcinek łączący Kornowac z ul. Piaskową w Raciborzu.
Trasa jest szansą m.in. dla mieszkańców Rydułtów na szybkie połączenie z autostradą A1.
Ponad 700 mln zł potrzeba na dokończenie drogi Pszczyna - Racibórz
O szansach na realizację pozostałych odcinków ważnej trasy rozmawiali samorządowcy. Z inicjatywy wójta Kornowaca Grzegorza Niestroja w Rydułtowach odbyło się spotkanie włodarzy gmin zainteresowanych kontynuacją budowy Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna (RDRP) z senator Ewą Gawędą i wicemarszałkiem Wojciechem Kałużą. W spotkaniu wziął udział m.in. Marcin Połomski, burmistrz Rydułtów.
- Ustalono, że po zakończeniu budowy niespełna 8-kilometrowego odcinka drogi od Rudnika do ul. Piaskowej w Raciborzu należy przystąpić do realizacji dalszych etapów budowy RDRP - czytamy w komunikacie po spotkaniu.
Obecnie trwają prace w zakresie dokumentacji projektowej dla pozostałych odcinków. Wykonano już m. in. wielowariantową koncepcję przebiegu całej trasy, raport o oddziaływaniu na środowisko i audyt bezpieczeństwa ruchu. Gotowe są projekty budowlane, w trakcie opracowywania jest dokumentacja geodezyjna i projekty wykonawcze.
Rozwiązania wymaga m. in. problem kolizji przebiegu drogi z nieużytkowną linią kolejową 176 relacji Markowice - Olza.
Wartość etapów, które czekają jeszcze na realizację szacuje się na blisko 700 milionów złotych. To jednak szacunek z poziomu cen z 2016 roku. Dziś to zdecydowanie większa kwota, być może nawet oscylująca w okolicach miliarda złotych.
Kluczowe jest więc pozyskanie finansowania zewnętrznego. Wkrótce ruszą prace nad tym. Jeszcze w maju odbędzie się spotkanie grupy roboczej o której reaktywacji postanowiono w czasie spotkania.
Jak słusznie zwracają uwagę kierowcy, konieczne jest połączenie całej trasy bezpośrednim węzłem z A1 w Żorach. Dziś w godzinach szczytu zanim dotrzemy do najważniejszej trasy, należy swoje odstać w korku.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?