MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Prawa konsumenta. Informacja o cenie musi być widoczna

Milena Kochanowska
arc
Przed nami szaleństwo przedświątecznych zakupów i wyjazdy. W najbliższy weekend co drugi z nas wybierze się po prezenty świąteczne. Warto znać swoje prawa konsumenta, nawet jeśli spędzimy święta poza domem (co deklaruje 20 proc. z nas)

Czasem wstydzimy się zrezygnować przy kasie z kupna produktu, który okazał się droższy od ceny z półki lub czytnika. Mamy jednak do tego pełne prawo. Zgodnie z przepisami, zanim kupimy produkt lub usługę, musimy dokładnie wiedzieć, ile one będą kosztować.

1 Obowiązek sprzedawcy

Często cena produktu jest niewidoczna, bo została zaklejona, na przykład informacją o jego terminie przydatności do spożycia. Ta przyklejona na brzegu półki nie zawsze odpowiada artykułowi, którego dotyczy, bo ten - jak tłumaczą sprzedawcy - się przesunął. Czasem też kwota nie została jeszcze zmieniona na produktach przecenionych. Nie słuchajmy tłumaczeń handlowców. Ich obowiązkiem jest informowanie nas o aktualnym koszcie towaru.

2 Nawet na atrapie

Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług, cena powinna być widoczna na każdym produkcie znajdującym się nie tylko w sklepie, ale także w oknie wystawowym. Nawet jeżeli są to wzory lub atrapy oferowanych artykułów.

3 Ile za kilogram?

W przypadku niektórych artykułów paczkowanych obok ceny za sztukę musi być podana cena za jednostkę miary. Na przykład, w przypadku masła lub białego sera w kostkach po 20 dag powinna być podana także cena kilograma danego produktu.

4 Gdy są czytniki?

Towary (ważące mniej niż pięć kilogramów lub o pojemności mniejszej niż pięć litrów) z kodem kreskowym, w sklepie samoobsługowym nie muszą być oznaczone nalepką z ceną. Pod warunkiem jednak, że jest ona na półce, a w sklepie są czytniki cen. Jeden czytnik musi przypadać na 400 metrów kwadratowych powierzchni sprzedaży.

5Kwiatek bez nalepki

Sprzedawcy handlujący produktami, do których ze względu na ich rodzaj, nie da się przykleić ceny, bo są na przykład zbyt małe, sami mogą wybrać sposób podawania cen. Mogą więc np. stosować zawieszki, cenniki lub katalogi. To samo dotyczy handlujących produktami, których się nie pakuje (owoce) i nie odmierza (sadzonki roślin, kwiaty cięte i doniczkowe, żywe zwierzęta) oraz towarami sprzedawanymi w większych ilościach (glazura, terakota, cegły).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto