Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prawie setka mieszkańców przyłączona do nowej sieci w Żorach

Redakcja
Pompownia wody ukończona w ramach Kontraktu nr 3: Modernizacja i przebudowa ulicy Wodzisławskiej w Żorach. Zadanie A III.1
Pompownia wody ukończona w ramach Kontraktu nr 3: Modernizacja i przebudowa ulicy Wodzisławskiej w Żorach. Zadanie A III.1
Są już pierwsze efekty realizacji projektu "Kompleksowe uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Żorach"

Realizowany projekt jest częścią Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych. Zgodnie z jego założeniami, system kanalizacji sanitarnej aglomeracji Żory ma obsługiwać do roku 2015 co najmniej 90% mieszkańców.

Projekt w aglomeracji Żory spełnia zarówno wymagania prawodawstwa polskiego, jak i zapisy Traktatu Akcesyjnego UE. W wyniku realizacji założonego zakresu inwestycyjnego, aglomeracja Żory zostanie wyposażona w zbiorczy system kanalizacyjny, docelowo z systemu korzystać będzie 58 926 osób (tj. 96,80% mieszkańców miasta, a 99,08% aglomeracji). Docelowo system odbioru i oczyszczania ścieków na terenie aglomeracji obejmować będzie 100% mieszkańców. Tym samym zostaną spełnione podstawowe warunki równego dostępu do zbiorczego systemu kanalizacji sanitarnej, co przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego całego obszaru gminy.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, podczas budowy sieci kanalizacyjnej PWiK Żory Sp. z o.o. wykona przewód kanalizacyjny do granicy nieruchomości. Właściciel nieruchomości ma obowiązek wykonać na terenie swojej parceli odcinek przyłącza kanalizacji sanitarnej i/lub deszczowej łączący instalację wewnętrzną z odpowiednią siecią kanalizacyjną (sanitarną i/lub deszczową) wraz ze studnią w granicy nieruchomości. Wszystkie procedury zostały maksymalnie uproszczone: PWiK określa warunki, jakie należy spełnić, żeby przyłącze wraz ze studzienką było zrobione dobrze - chodzi o zachowanie spadków, by ścieki płynęły swobodnie od budynku do studzienki oraz szczelności instalacji, by wody gruntowe i opadowe nie wpływały do kanalizacji sanitarnej.

W Żorach przyjęliśmy koncepcję rozdziału kanalizacji sanitarnej i deszczowej jako rozwiązanie najbardziej uzasadnione ekonomicznie i przyjazne środowisku. Najlepiej jest, kiedy wody opadowe wsiąkają w glebę na miejscu, kanalizacja deszczowa potrzebna jest na obszarach o zwartej zabudowie, dużych parkingach - mówi Michał Pieczonka, prezes Zarządu PWiK Żory Sp. z o.o. Wody opadowe i roztopowe poprzez separatory odprowadzane są do cieków wodnych, rowów oraz rzek Ruda i Kłokocinka. Oczyszczenia wymagają wody opadowe spływające z dróg, niosące ze sobą zanieczyszczenia mechaniczne (piasek) oraz związki ropopochodne. Odprowadzenie opadów do oczyszczalni zakłóciłoby przebieg biologicznego procesu oczyszczania, który musi mieć odpowiedni stopień napowietrzenia, tempo przepływu ścieków i czas na działanie złoża biologicznego. Nie można oczyszczać przez rozcieńczanie, zbyt szybki przepływ porywa i unosi osad. Trzeba jednak zostawić naturze pewien margines - zdarza się, że podczas burz i nawałnic kanalizacja deszczowa nie jest w stanie odebrać wielkiej ilości wody, ale sieć obliczona jest na średnie wielkości, jej przewymiarowanie byłoby nieuzasadnione i technicznie, i ekonomicznie - dodaje prezes Pieczonka.

Żory są nowoczesnym miastem z nowoczesną infrastrukturą, szambowozy krążące po mieście to uciążliwość dla mieszkańców. Zbiorowy odbiór i oczyszczanie ścieków są tańsze i bezpieczniejsze dla środowiska niż indywidualne szamba. Przyłączenie się do sieci kanalizacyjnej przynosi wyraźne podniesienie komfortu życia, a także ograniczenie zrzutów nieoczyszczonych ścieków do wód powierzchniowych i gruntu - co przyczynia się do poprawy stanu czystości wód powierzchniowych i podziemnych na terenie aglomeracji. Indywidualne szamba utrudniają zagospodarowanie działki, trzeba pamiętać o wyznaczeniu wygodnego dojazdu dla ciężkich samochodów. Nieszczelne szamba są zagrożeniem dla studni sąsiadów - zanieczyszczenia przesiąkają w gruncie do cieków wodnych. Indywidualne, regularne oczyszczanie szamb to spory wydatek, przydomowe oczyszczalnie ścieków również nie są tanie.

Zasady ustalania cen za dostarczanie wody i odbiór ścieków są dokładnie określone w Ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001 r. Wynika z niej konieczność uwzględnienia w cenach wszystkich kosztów. Inwestycje to wzrost majątku przedsiębiorstwa, czyli również wzrost opłat za umieszczenie urządzeń na terenach będących własnością innych podmiotów i wzrost podatków. PWiK Żory jest największym płatnikiem podatku od nieruchomości w gminie, w pewnym sensie pieniądze te wracają do mieszkańców w postaci inwestycji, utrzymania szkół i dróg gminnych.

Dostrzegam ten problem, że ceny za wodę i odprowadzenie ścieków są wysokie w stosunku do naszych domowych przychodów. Niestety, podobne relacje znajdziemy, kiedy porównamy, ile m2 mieszkania czy litrów benzyny można kupić w różnych krajach za średnią pensję. To jest efekt wykonywania wielkich, koniecznych inwestycji po latach zaniedbań - podkreśla Michał Pieczonka. Gdyby inwestycje były prowadzone systematycznie przez wiele lat, nie byłoby takiej kumulacji kosztów - podkreśla Michał Pieczonka.

20 lipca w ramach projektu "Kompleksowe uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Żorach" rozpoczęto prace przy rozbudowie i przebudowie oczyszczalni ścieków w Żorach. Coraz większa zawartość chemii w gospodarstwach domowych wpływa na skład ścieków. Zadaniem oczyszczalni jest oczyszczenie i odwodnienie ścieków, powstające w tym procesie osady najczęściej były składowane na wysypiskach, ale zalecenia Unii Europejskiej zamykają tę możliwość. Osady, po wykonaniu odpowiednich badań, mogą być wykorzystywane w rolnictwie, przemyśle lub spalane. Jeśli nie ma zakłóceń w procesie oczyszczania, osad nie jest uciążliwy, nie ma nieprzyjemnej woni. Spalanie czy współspalanie osadu w elektrowniach, wykorzystywanie popiołu do produkcji materiałów budowlanych - to perspektywiczne kierunki zagospodarowania osadu. Do rozwinięcia tej działalności potrzebna jest nowelizacja przepisów - mówi prezes Pieczonka.


15 lipca w Żorach odbyła się wizytacja projektu "Kompleksowe uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Żorach" przez przedstawicieli Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - po przeglądzie prac prowadzonych w terenie realizacja projektu została oceniona bardzo pozytywnie.
Podstawy prawne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 2 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. (Dz.U. 2005 nr 236 poz. 2008) właściciel nieruchomości jest zobowiązany do przyłączenia nieruchomości do kanalizacji sanitarnej.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001 r. (Dz.U. 2006 nr 123 poz. 858) budowę przyłącza kanalizacyjnego wykonuje na własny koszt właściciel nieruchomości.
Projekt w liczbach

W ramach projektu "Kompleksowe uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Żorach" zaplanowano budowę:
106 km sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej,
11 km sieci kanalizacji sanitarnej tłoczonej,
21 przepompowni ścieków,
1 pompownia wody,
45 km kanalizacji deszczowej,
17 separatorów,
8 zbiorników retencyjnych,
60 km sieci wodociągowej,
Stacji Uzdatniania Wody,
oraz
rozbudowę i modernizację oczyszczalni ścieków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto