Przebudowa dworca PKP w Katowicach: Rewolucja komunikacyjna już tego lata

Redakcja
Wreszcie wiemy więcej w sprawie zbliżającej się wielkimi krokami inwestycji. Jak będą jeździć autobusy? Kiedy okolice dworca będą nieprzejezdne? Sprawdź.

Dobra wiadomość dla wszystkich czekających na przebudowę katowickiego dworca - rozpocznie się planowo. Niekoniecznie dobra dla tych, którzy podczas przebudowy zmuszeni będą korzystać z centrum Katowic, zwłaszcza dla poruszających się samochodami. Miasto przyznaje otwarcie - lepiej przestawić się w tym czasie na komunikację miejską. KZK GOP przedstawił już plan reorganizacji komunikacji.

Harmonogram pokrótce

Przebudowa rozpocznie się oficjalnie w lipcu, ale będą to prace przygotowawcze wokół dworca (polegające na wykonaniu tzw. "przekładek sieci": energetycznej, ciepłowniczej, wodociągowej, kanalizacyjnej, teletechnicznej i gazowej przechodzących przez plac Szewczyka). Wtedy rozpocznie się również kampania informacyjna o zmianach w układzie komunikacyjnym. Na przełomie sierpnia i września uruchomiomy zostanie tymczasowy dworzec kolejowy oraz wdrożony zostanie zastępczy układ komunikacji miejskiej. Wtedy zamknięty również zostanie plac Szewczyka wraz z przylegającymi ulicami. We wrześniu rozpoczną się główne prace budowlane.

Inne ważne daty? Nowa hala dworca i podziemny dworzec autobusowy mają być gotowe w maju 2012, Galeria Katowicka w IV kwartale 2012, a biurowiec wolnostojący w IV kwartale 2013 roku.


Ruch pieszych (kliknij w obrazek)

Plac budowy (kliknij w obrazek)

Objazdy (kliknij w obrazek)

Objazdy (kliknij w obrazek)

Wejście tylko od południa

Dworzec tymczasowy wciąż powstaje i to w aż dwóch miejscach (w pawilonie przy placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej i przy wejściu na dworzec od strony ulicy Konopnickiej). - Przeniesienie obsługi pasażerów odbędzie się w płynny sposób. Zrobimy wszystko, aby była to operacja jak najmniej odczuwalna dla pasażerów - obiecuje Jacek Prześluga, Członek Zarządu, Dyrektor Rewitalizacji Dworców Kolejowych PKP S.A.

Z dworca tymczasowgo przejściem podziemnym, tak jak obecnie, kierować się będziemy w stronę peronów i hali głównej. Perony i przejścia będą remontowane w czasie głównej przebudowy. - Polskie Linie Kolejowe odebrały już projekt architektoniczny. Wygląda to ciekawie i bardzo oryginalnie. Będzie to duża zmiana jakościowa - zapowiada

Michał Wrzosek

, rzecznik PKP S.A.

Dworzec tymczasowy będzie oferował 23 kasy, punkt informacyjny, sanitariaty, WC dla niepełnosprawnych, a także toaletę z miejscem do przewijania niemowląt. Tyle z spraw technicznych.


Zalecane objazdy z pd (kliknij w obrazek)

Zalecane objazdy z pn (kliknij w obrazek)

Będą niedogodności

Wiadomo, że na czas przebudowy zamknięty zostanie plac Szewczyka, ale nie tylko, bo także ulica Dworcowa i ulica Słowackiego. Dojeżdżać będą mogli jedynie mieszkańcy posesji.

- Mamy świadomość, jak ważną rolę pełni obecnie plac Szewczyka w życiu codziennym mieszkańców Katowic, dlatego zaplanowaliśmy działania tak, aby ten węzeł komunikacyjny wyłączyć z ruchu najpóźniej jak to możliwe. Do czasu uprawomocnienia się pozwolenia na budowę  będziemy prowadzić prace, które nie  wymagają zamknięcia placu - mówi

Antoni Pomorski

, Dyrektor Projektu, Neinver Polska.

A zamknięty plac to również problem dla autobusów. KZK GOP ma i na to receptę - właśnie powstają nowe przystanki wokół dworca, które mają odciążyć ruch. - Zmianie ulegną rozkłady jazdy i trasy wszystkich autobusów, które obecnie przejeżdżają przez plac Szewczyka - zapowiada

Roman Urbańczyk

, Przewodniczący Zarządu KZK GOP.


Schemat komunikacyjny(kliknij w obrazek)

Schemat komunikacyjny (kliknij w obrazek)

Przygotuj się na zmiany w komunikacji miejskiej

Co przygotował KZK GOP na czas przebudowy? Wiele nowinek, to pewne, gdyż zmianie ulegną rozkłady jazdy i trasy wszystkich autobusów, które obecnie przejeżdżają przez plac Szewczyka. W sumie ponad 40 linii będzie miało zmienione trasy.

Linie wjeżdżające do Katowic od strony południowej (Ligoty, Piotrowic, Brynowa, Os. Witosa) swój bieg kończyć będą w rejonie placu Andrzeja (przystanki Katowice Andrzeja Dworzec, Katowice Kopernika Dworzec) oraz na placu Wolności (przystanki Katowice plac Wolności – dotyczy linii nr: 9, 10, 297).

Linie wjeżdżające do miasta od strony północnej (Siemianowic Śląskich, Wełnowca, Józefowca) końcowy przystanek będą mieć przy placu Wolności (stanowisko Katowice Plac Wolności; dotyczy linii nr: 0, 50, 43, 110, 133, 170, 662).

W związku ze zmianami tras autobusów uruchomione zostały dwie dodatkowe linie: nr 900 i 910, które są liniami okrężnymi i ułatwią dojazd m.in. do tymczasowego dworca PKP oraz obiektów użyteczności publicznej, usytuowanych w ścisłym śródmieściu, w tym w rejonie ul. Jagiellońskiej, Powstańców i Francuskiej. Autobus nr 900 pojedzie trasą: od placu Wolności przez plac Andrzeja, plac Miarki, ul. Jagiellońską i Francuską.

Linia nr 910 pojedzie od Osiedla Paderewskiego, ulicami: Graniczną, Przemysłową, Damrota, Francuską, Warszawską, Moniuszki do Rynku. Następnie ul. Pocztową, Kościuszki,  Jagiellońską, do ul. Powstańców w kierunku Osiedla Paderewskiego. Zmianie ulegną także trasy i rozkłady jazdy autobusów nr 13, 688, 812 i 804. Wszystkie te linie swój bieg kończyć będą na Brynowie, skąd do centrum będzie można dojechać liniami tramwajowymi. Zapewnione zostaną dogodne przesiadki pomiędzy komunikacją autobusową i tramwajową.

Na czas budowy przygotowano szesnaście nowych stanowisk przystankowych. Na załączonych schematach są one oznaczone numerami 1-16. W celu ułatwienia orientacji pasażerom, takimi samymi numerami oznaczone zostaną stosowne stanowiska przystankowe.  Autobusy mają wspomagać tramwaje, z większą częstotliwością będą jeździć m.in. po ulicy 3 Maja. Planowane jest zakupienie nowego taboru.

Zmiany z pewnością dotkną również kierowców. Miasto stworzyło odpowiednie mapki z zalecanymi objazdami i dojazdami do centrum. Spodziewajmy się w śródmieściu również natężenia ruchu wywrotek. Będą się poruszac ulicami Słowackiego i Sądową i dalej w kierunku zachodnim. - Decyzja jeszcze nie zapadła, ale raczej stanie na wywrotkach, choć inny scenariusz mówi o wspomaganiu wywozu ziemi koleją - mówi Pomorski. Przy Sądowej, w miejscu dawnego dworca komunikacji międzynarodowej znajdzie się również miejsce na obsługę placu budowy.

Schematy komunikacji publicznej podczas przebudowy:

  • Linia 910 1 | 2
  • Linia 900 1 | 2
  • Linie nr 115, 120, 139, 615, 632, 675, 880, 912 1 | 2
  • Linie nr 51, 600, 674, 672 1 | 2
  • Linie nr 37, 46, 48, 653, 689 1 | 2
  • Linie nr 12, 154 1 | 2
  • Linie nr 9, 10, 297, 900, 910 1 | 2
  • Linie nr 0, 50, 43, 133, 110, 662, 170, 900, 910 1| 2

Będą informować. Wszędzie

"KATOWICE Uwaga przemiany!" to z kolei hasło kampanii informacyjnej, która ma sprawić, że temat przebudowy dworca dotrze do wszystkich zainteresowanych. Kampania wystartuje w połowie lipca, ma już własny logotyp.

- Za pośrednictwem reklamy, mediów, infolinii i wolontariuszy będą przekazywane najnowsze informacje dotyczące zarówno postępów na placu budowy, jak i zmian w organizacji w ruchu drogowym, pieszym i kolejowym - tłumaczy Monika Olejnik-Okuniewska, Neinver Polska.

Oprócz informacji na stronach podmiotów zaangażowanych w przebudowę powstanie również witryna www.katowicenoweglowne.pl. Ruszy z dniem inauguracji kampanii.

Inwestycja ma ściągnąć ludzi do centrum

Do Galerii Katowickiej, a co za tym idzie, również dworca PKP będzie można po przebudowie wejść z kilku stron. Główne będzie się otwierało na ulicę 3 Maja i Stawową. - Plac Szewczyka ma być jej naturalnym przedłużeniem. zachować jej klimat - zapewnia Pomorski. To ma być plac miejski, w którym ludzie chętnie będą spędzać czas. Rozwiązaniem ma być w tym wypadku umiejscowienie lokali gastronomicznych na parterze galerii. - Przestrzeń ma się otwierać, wzorowaliśmy się na dworcach niemieckich - dodaje.

Przyjazna ma być również hala dworca, tuż po wejściu ma nas witać punkt informacyjny, w którym dowiemy się wszystkiego nie tylko o połączeniach, ale także o mieście. Za nim znajdzie się miejsce na 2 bloki kasowe.

Tak wielka inwestycja jak przebudowa dworca PKP niestety niesie za sobą inne niż tylko komunikacyjne, negatywne konsekwencje. Prezydent

Piotr Uszok

zapowiedział, że do czasu jej ukończenia niemożliwa będzie przebudowa ulicy 3 Maja i placu Wolności (który podczas przebudowy ma pełnić ważną rolę przesiadkową), choć projekt jest już gotowy. Uszok zapowiedział również, że przebudowa osi Rondo - Rynek rozpocznie się najwcześniej pod koniec przyszłego roku.

Zobacz również: Prezentacja Power Point - przebudowa dworca kolejowego Katowice


SERWIS
MM O INWESTYCJACH




Jan Błachowicz, konferencja mistrza UFC

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie