MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa torowisk w Katowicach. Trawmaje Śląskie wkrótce rozpoczną budowę

Michał Wroński
Za kilka tygodni Tramwaje Śląskie rozpoczną przebudowę torowisk w Katowicach, Zabrzu, Bytomiu i Chorzowie. Później ekipy remontowe pojawią się też w Sosnowcu i Rudzie Śląskiej. W ciągu najbliższych 2 lat gruntowny lifting przejdzie 46 kilometrów torowisk. Podróż tramwajem przestanie zatem przypominać jazdę po torze przeszkód. Skróci się również czas przejazdu, gdyż na wszystkich skrzyżowaniach tramwaje będą miały zapewnione pierwszeństwo przejazdu. I na tym dobre wieści się kończą.

Nowoczesne (lub przynajmniej zmodernizowane) tramwaje mknące nowymi torami po staremu będą bowiem mogły utknąć w korku na zatłoczonych ulicach. Wszystko przez to, że projekt inwestycji nie uwzględnia budowy wy]dzielonych torowisk.

Średnia prędkość tramwaju w aglomeracji waha się od 11,5 do 23 kilometrów na godzinę. Najwolniej jeżdżą w "trójkącie" między Mysłowicami, Zabrzem i Bytomiem. Torowiska prowadzą tam często środkiem ulic, więc niewiele trzeba, aby kilka samochodów skutecznie zablokowało tramwajowi przejazd. Jeszcze gorzej kiedy kierowcy uznają ulicę za wymarzone miejsce do parkowania - tak dzieje się np. na ulicy Kościuszki w Katowicach. Kiedy tramwajarze podliczyli bilans spowodowanych w ten sposób opóźnień okazało się, że miesięcznie tracą tam w korku ponad 18 godzin!

- Po modernizacji ten fragment torowiska będzie wizualnie wydzielony - zapowiada Andrzej Bywalec, dyrektor ds. inwestycji Tramwajów Śląskich. Owe wydzielenie będzie polegać na tym, że pas dla tramwajów zostanie pomalowany, tak aby się kolorem odróżniał od reszty ulicy. Czy to jednak zniechęci kierowców do blokowania drogi tramwajom? Dyrektor Bywalec wierzy, że tak właśnie się stanie.

- Zastosowaliśmy podobny zabieg na ul. Warszawskiej w Katowicach i tam się sprawdził - argumentuje Bywalec.

Na dobrą wolę kierowców nie liczą natomiast w Częstochowie. Jak informuje Włodzimierz Tutaj, rzecznik tamtejszego magistratu budowana właśnie nowa linia tramwajowa na większości swojego biegu zostanie poprowadzona wydzielonym torowiskiem. Tylko w ten sposób można skutecznie uniemożliwić samochodom blokowanie tramwajów. Jako że w warunkach ciasnych ulic aglomeracji wydzielone torowisko mogłoby skomplikować życie kierowcom, więc tramwajarze postanowili zastosować rozwiązanie tymczasowe - wspólnie z samorządowcami mieli zastanowić się nad ewentualnym wytypowaniem newralgicznych miejsc, gdzie wskazanym byłoby odseparowanie torowiska od reszty jezdni. Wczoraj zatem poszukiwaliśmy owej listy. Bez powodzenia - nie natrafiliśmy na jej ślad w Tramwajach Śląskich. Nic na jej temat nie wiedzieli również miejscy urzędnicy.

Gdzie w śląskich miastach są wąskie gardła? Sprawdź na dziennikzachodni.pl[/a


[a]https://dziennikzachodni.pl/juwenalia-slaskie-2012-z-barwnym-korowodem-zdjecia-i-wideo/ar/579513">Juwenalia Śląskie 2012: program, wydarzenia, zdjęcia, filmy[/a]
[a]http://www.dziennikzachodni.pl/tag/kanon-ksiazek-slaskich.html

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja radzi jak zaplanować podróż

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto